Srđan Puhalo

Srđan Puhalo je rođen 1972. godine u Foči, jer u Kalinoviku nije bilo porodilišta.Odrastao je u Kalinoviku uz pomoć roditelja, mnogobrojne familije i "Politikinog zabavnika". Čuvajući krave kod babe Radojke shvatio je da je život veoma težak, pogotovo u Kalinoviku. Do četrnaeste godine bio je učesnik dvije omladinske radne akcije, posjetio koncentracione logore Jasenovac i redovno se takmičio u "Titovim stazama revolucije", što je ostavilo neizmjerni trag na njegovoj krhkoj ličnosti. Srednju školu završio je u Sarajevu, a psihologiju je diplomirao u Beogradu. Iluzije je izgubio prilično rano, a nevinost dosta kasno. Preživio je dva rata, kao i veliku inflaciju u Srbiji, a onda je došao da živi u Banjaluku. Magistrirao je psihologiju u Banjaluci, a doktorirao u Sarajevu. Dobar je otac dvoje djece, a loš muž jedne žene. Nije nosilac nijednog ordena, ali zato ga krase mnogi epiteti kao što su soroševac, nevladinac, strani plaćenik, antisrbin, autošovinista, Bakirov Srbin. Mašta da postane profesor na Fakultetu političkih nauka u Banjaluci. Ima mnogo problema sa pravopisom, stranim jezicima, potencijom i holesterolom.

Srđan Puhalo

Kako sam preživio 130 selefija

U posljednja dva mjeseca susreo sam se sa preko 130 selefija u Jablanici, Sarajevu, Zenici, Maglaju, Bočinji, Tuzli, Gračanici, Sanskom, Mostu, Ključu, Ošvama i Maoči. U Zenici sam sa njima razgovarao o svemu i svačemu, u Maglaju su me vodili na ručak i poklonili mi Kuran. U Ključu sam im bio gost u kući, a u Sarajevu sam sa njih 20 večerao veoma ukusni rižoto. U Ošvama sam napravio selfi sa Izetom Hadžićem. U Maoči sam bio gost jednog domaćina, prošetao selom i razgovarao o uslovima života.U Bočinji su insitirali da obiđem njihove komšije Srbe i pitam ih kako im je živjeti sa njima.U Maglaju sam se zadesio u petak i prisustvovao Džumi, a u džamiji kralja Fahda u Sarajevu prisustvovao sam Akšam namazu.

I moram vas razočarati nisam sreo nijednog teroristu. Nisam naišao ni na ljude koji podržavaju samoubilačke napade u Parizu i Briselu, ono što radi ISIL u Iraku ili Siriji, ili nekoga ko jedva čeka da se digne u vazduh. Možda su se vješto pretvarali, možda su takve sakrili od mene, ali ja ih nisam sreo.

Što se tiče rata u Siriji njihov objašnjenje se prilično razlikuje od „zapadnog“ viđenja uzroka i posljedica rata i interesantno je čuti njihovu interpretaciju dešavanja. Ulogu Amerikanaca u sirisjkom ratu opažaju slično kao Srbi, dok je razlika primjetna kod percepcije Rusije ili Turske.

Vidio sam da se oni međusobno veoma razlikuju, po karakteru, po načinu odjevanja, po načinu kako im funkcioniše porodica, po poslovima koje rade, po životima prije nego što su počeli da praktikuju islam na ovaj način. Neki su bili veoma ljubazni, neki nisu prestajali da se smiju i šale, dok je bilo i onih koji su bili ćutljivi, uzdržani i nepovjerljivi.Potpuno su svjesni da i među njima ima kukolja i da je neke stvari trebalo raditi drugačije. Tako da se ni po tome ne razlikuju mnogo od nas.

Vidio sam da nailaze na nerazumijevanje svojih roditelja, prijatelja ili poznanika zbog svog praktikovanja islama, ali niko od njih, ni na koji način, nije bio primoran da postane to što jeste. Vidio sam da je Ošvama i Maoči veoma potreban asfaltni put. Ti ljudi žele da im se put asfaltira ali nikako da dođu na red. Meščini ih ni lokalne vlasti nešto ne vole i svejsno ih drže izolovane.

Vidio sam da su mnogi bili hapšeni i privođeni samo zato što imaju dugu bradu i kratke pantalone, a ne zato što su počinili neko krivično djelo ili učinili nešto loše. Ljuti su zbog toga što ih policija spektakularno hapsi, a diskretno puštaju jer nemaju razloga da ih zadrže u pritvoru ili da im sude.

Vidio sam da se baš dobro ne snalaze sa medijima, ali su mi kazali i da su ih mediji mnogo puta do sada prevarili i izigrali njihovo povjerenje zarad spektakularnih, ali neistinitih naslova. Nisam vidio te pare iz Saudijske Arabije koje dobijaju za nošenje nikaba ili potkraćenih pantalona, ali sam vidio da mnogo rade, da skromno žive i da se međusobno pomažu. Najčešće imaju neke svoje male poslove (trgovina, pčelarstvo, poljoprivreda) jer se veoma teško zapošljavaju kod drugih. Malo je poslodavaca koji želi da ga SIPA redovno obilazi zbog nekog radnika. Ni kao radnici u javnim službama nisu baš poželjni.

Naravno sve sam ovo vidio jer sam prihvatio da poštujem njihov način života i praktikovanje islama bez potrebe da im povlađujem ili namećem svoje viđenje života.

Neki će reći da sam naivan i glup jer ne vidim pozadinu svega, drugi da sam iskren i ludo hrabar što sam sam išao kod njih i pričao sa njima pa još sada o tome pišem, a treći će reći da sam postao i plaćenik Saudijske Arabije, ali uvijek je to tako. Ja nisam postao musliman, niti se moje mišljenje o religiji nešto značajno promijenilo u protekla dva mjeseca.

Ipak, moje znanje o selefijama se promijenilo, a moje predrasude o njima i strahovi od njih su sada manji. Svijet nije crno bijel i ne možemo zanemariti sve te nijanse zelene koje postoje. Ja ću uvijek braniti njihovo pravo da praktikuju islam na način na koji oni to žele dok god to bude njihov lični izbor i dok god ne ugrožavaju moje pravo da vjerujem u nešto drugo ili da ne vjerujem uopšte. Onoga trenutka, ako do njega ikada dođe, kada mi se to bude nametalo u meni će dobiti najvećeg neprijatelja.

To sam i njima rekao.

1) Prenošenje blogova i tekstova sa portala Frontal dozvoljeno je nakon isteka šest sati od objave bloga

2) Linkovanje mora biti na vidljivom mjestu, obavezno na početku bloga koji se prenosi

3) Slika blogera mora biti slika koja je objavljena uz tekst na Frontalu

Komentari
Twitter
Anketa

Za koga ćete navijati u baražu za Evropsko prvenstvo u fudbalu: BiH ili Ukrajinu?

Rezultati ankete
Blog