Crvena rijeka sa druge planete

Posebna geohemija rijeke Tinto, crvene rijeke na jugu Španije, čini je sličnom Marsu. Sada je ova čudesna crvena rijeka postala laboratorija za operacije NASE namijenjene istraživanju našeg crvenog susjeda.

Rijeka Tinto je jedinstveno mjesto na našoj planeti koje ima mnogo sličnosti sa planetom Mars, a najznačanija je gvožđe.

Karakteristična crvena boja rijeka potiče od feri oksida (gvožđeIII oksid), koje oksidira zbog kiselosti rijeke.

S obzirom sa sličnu geohemiju i mineralogiju rijeke i okruženja, život na Marsu bi vjerovatno izgledao slično kao pored crvene rijeke.

"Tokom svojih putovanja u Južnu Afriku, Čarls Darvin je pronašao život u ekstremno slanim sredinama. Tada je predvidio da ćemo uspjeti da pronađemo život u dubljim slojevima zemlje. Trebalo nam je 200 godina da dokažemo da je bio u pravu. Ako postoji život na Marsu, kao što neki od nas vjeruju, onda se nalazi u dubljim slojevima", kaže Rikardo Amils, istraživač u NASA Astrobiološkom Institutu.

Jarozit (hidratni sulfat kalijuma i gvožđa), koga ima u velikim količinama u crvenoj rijeci, otkriven je i na Marsu.

Tokom bušenja dubljih slojeva rijeke, naučnicu su otkrili veliku raznolikost bakterija i mikroorganizama koji mogu da napreduju u ekstremnim sredinama bez kiseonika. Sve ovo čini rijeku Tinto prirodnom labaratorijom za dalja istraživanja koja bi vodila otkriću ostataka života na Marsu.

Godinama se vjerovalo da je ova rijeka proizvod zagađenja od rudnika, jer je još od vremena Rimljanja služila kao rudničko područje. Istraživanja su pokazala da neobična boja i sastav rijeke dolazi od bioloških aktivnosti koje se dešavaju u dubljim slojevima.

Pored geohemije, rijeka Tinto, kao i Marks obiluje metanom. Naučnici nastavljaju sa radom i istraživanjima ove neobične rijeke kako bi bolje shvatili njenu biosferu i koristili te rezultate u daljim istraživanjima crvene planete.

Frontal/A.G.