Vijesti

BiH po­tpu­ni vla­dar svog ne­ba od kra­ja 2015.

BiH će do kra­ja no­vem­bra ove go­di­ne od Srbi­je i Hrvat­ske pre­uze­ti sre­dnji sloj vaz­du­šnih ko­ri­do­ra iznad BiH, ko­ji se odno­se na le­to­ve do 10.000 me­ta­ra vi­si­ne, a os­ta­tak vaz­du­šnih ko­ri­do­ra iznad te vi­si­ne do kra­ja na­re­dne go­di­ne.

Ovo je "Ne­za­vi­snim" pot­vrdio Dže­lal Ha­se­čić, v.d. za­mje­ni­ka di­re­kto­ra Di­re­kci­je za pru­ža­nje vaz­du­šnih uslu­ga BiH (BHAN­SA), uz na­po­me­nu da BiH već kon­tro­li­še pri­la­znu kon­tro­lu le­ta, ko­ja se odno­si na po­le­tno-sle­tne ope­ra­ci­je i to­ranj­sku kon­tro­lu, odno­sno kre­ta­nje avi­ona po aero­dro­mi­ma u BiH.

Pre­ma nje­go­vim ri­je­či­ma, tvrdnje da BiH gu­bi 15 mi­li­ona evra sva­ke go­di­ne za­to što nje­no ne­bo ne kon­tro­li­šu bh. kon­tro­lo­ri, već kon­tro­lo­ri iz Srbi­je i Hrvat­ske, ni­su ta­čne. Ka­ko on tvrdi, BiH do­bi­ja no­vac pre­ko EURO­CON­TROL-a, Evrop­ske agen­ci­je za kon­tro­lu vaz­du­šnog sao­bra­ća­ja, za ope­ra­ci­je ko­je spro­vo­di - po­le­tno-sle­tne i to­ranj­ske - te za pla­te za­po­sle­nih, pro­je­kte ko­je spro­vo­de, tre­nin­ge i kre­di­tna sred­stva ko­ja se ot­pla­ću­ju.

"Da u ovom tre­nut­ku BiH u po­tpu­nos­ti kon­tro­li­še svo­je ne­bo, ne bi do­bi­ja­la ni fe­nin­ga vi­še od ono­ga što sa­da do­bi­ja za­to što je prin­cip na­pla­te tih sred­sta­va ve­zan za tro­ško­ve ko­je mo­že­te na­pra­vi­ti i ko­je mo­že­te ispos­ta­vi­ti onom ko vas pla­ća, odno­sno EURO­CON­TROL-u. Ovo ni­je sis­tem pro­fi­tne or­ga­ni­za­ci­je, ne­go prin­cip po ko­jem se pri­hva­ta­ju sa­mo tro­ško­vi ko­ji nas­ta­nu, na pri­mjer da se is­pla­te pla­te za­po­sle­ni­ma, po­kri­ju ma­te­ri­jal­ni tro­ško­vi i sli­čno", na­gla­sio je on.

Dru­gim ri­je­či­ma, ako je ovo što Ha­se­čić ka­že ta­čno, i ka­da BiH bu­de u po­tpu­nos­ti kon­tro­li­sa­la svo­je ne­bo, do­bi­ja­će is­ti iznos nov­ca kao što ga sa­da do­bi­ja - oko 20 mi­li­ona evra - ko­ji se, ka­ko je po­ja­snio, mo­že pro­mi­je­ni­ti sa­mo u za­vi­snos­ti od ras­ta ili pa­da bro­ja le­to­va, odno­sno nas­ta­lih tro­ško­va ko­ji se mo­gu ispos­ta­vi­ti EURO­CON­TROL-u.

"Mo­ra ja­vnost da shva­ti da BiH ne mo­že do­bi­ti ni­je­dnog fe­nin­ga vi­še. Iznos će ras­ti ako bu­de ras­tao broj sao­bra­ća­ja, ali u ovom tre­nut­ku na­ši ka­pa­ci­te­ti ko­jim ra­spo­la­že­mo su ti ko­ji nam obez­bje­đu­ju ko­li­ko do­bi­ja­mo nov­ca i ne mo­že vi­še od to­ga. Ove go­di­ne je to 20 mi­li­ona evra, a na­re­dne go­di­ne oče­ku­je­mo vi­še nov­ca, jer oče­ku­je­mo po­rast bro­ja ope­ra­ci­ja od de­set do 15 od­sto", na­veo je on.

Ne­ta­čni su, tvrdi on, i me­dij­ski na­pi­si da bh. kon­tro­lo­ri, in­že­nje­ri i os­ta­lo oso­blje BHAN­SA do­bi­ja­ju pla­te, a ne ra­de ni­šta. Ka­ko on ka­že, ti lju­di spro­vo­de obu­ke i pri­pre­ma­ju se za pre­uzi­ma­nje kon­tro­le, a nji­ho­ve tro­ško­ve ne pla­ća BiH, ne­go Evro­plja­ni. Da tih tro­ško­va ne­ma, obja­snio je, ne bi BiH mo­gla ni da po­vu­če taj no­vac, jer se no­vac do­bi­ja is­klju­či­vo na osno­vu re­al­nih tro­ško­va.

Pod­sje­ća­mo, je­dan od naj­ve­ćih kri­ti­ča­ra BHAN­SA je Omer Ku­lić, pred­sje­da­va­ju­ći Sa­vje­ta BHAN­SA, ko­ji tvrdi da se već ne­ko­li­ko go­di­na na­mjer­no odu­go­vla­či pro­ces pre­uzi­ma­nja kon­tro­le vaz­du­šnog sao­bra­ća­ja BiH, i da su gla­vni or­ga­ni­za­to­ri u Za­gre­bu i Beo­gra­du, ko­ji bi, ka­ko on tvrdi, naj­vi­še iz­gu­bi­li ako ne bi do­bi­ja­li no­vac na ime tro­ško­va kon­tro­le vaz­du­šnog pros­to­ra BiH. Ju­če nam je Ku­lić u krat­kom te­le­fon­skom raz­go­vo­ru re­kao da se na­la­zi u Ma­ke­do­ni­ji na slu­žbe­nom pu­tu i da se u BiH vra­ća u po­ne­dje­ljak.

"Iako i u Srbi­ji i u Hrvat­skoj svi kažu da žele i da su spre­mni da se iz­vrši ta pri­mo­pre­da­ja, kad se sve spus­ti na ope­ra­ti­vni ni­vo, nas­ta­ju pro­ble­mi. Ne­ma tu na­ci­ona­li­zma, sa­mo su u pi­ta­nju pa­re. Oni ne­će da se odre­knu nov­ca ko­ji uzi­ma­ju bez ima­lo ula­ga­nja. I oni lo­bi­ra­ju da se taj pro­ces uko­či. Ja sam pro­tiv svih njih ko­ji ko­če. Ali ja im svi­ma kažem da ću se izbo­ri­ti. Mi će­mo taj po­sao ura­di­ti", re­kao nam je Ku­lić ka­da smo pro­šli put s njim raz­go­va­ra­li.

Pod­sje­ća­mo, ci­je­li pro­ces uspos­tav­lja­nja bh. agen­ci­ja za ci­vil­ni vaz­du­šni sao­bra­ćaj za­po­čet je još 2005. go­di­ne. Iako su naj­ma­nje pet pu­ta na­jav­lji­va­li da će BiH pre­uze­ti kon­tro­lu, to se ni­kad ni­je de­si­lo jer su da­ti ro­ko­vi uvi­jek bi­li krše­ni.

Sa­ra­jev­ski aero­drom  naj­bo­lji u BiH  

Aero­drom Sa­ra­je­vo je u ju­nu op­slu­žio 74.976 pu­tni­ka, po­ka­zu­ju po­slje­dnji dos­tu­pni po­da­ci Di­re­kci­je za ci­vil­nu vaz­du­šnu plo­vi­dbu BiH.

Pre­ma tim po­da­ci­ma, sli­je­de aero­drom Tu­zla sa 12.195 pu­tni­ka, aero­drom Mos­tar sa 9.288 pu­tni­ka, te Ba­nja­lu­ka sa sa­mo 2.797 pu­tni­ka.

U pre­vo­že­nju te­re­ta naj­bo­lji je aero­drom Tu­zla sa 1.296 to­na, za­tim aero­drom Sa­ra­je­vo sa 150 to­na, dok Mos­tar i Ba­nja­lu­ka ni­su ima­li kar­go le­to­ve na svo­jim aero­dro­mi­ma.

Aero­drom Ba­nja­lu­ka po­pra­vio je svo­je re­zul­ta­te od ra­ni­jih go­di­na, i to na­kon što je "Air Srbi­ja" otvo­ri­la le­to­ve ka Beo­gra­du.

izvor: Nezavisne

Komentari
Twitter
Anketa

Za koga ćete navijati u baražu za Evropsko prvenstvo u fudbalu: BiH ili Ukrajinu?

Rezultati ankete
Blog