Zanimljivosti

Japan, agencije za izvinjavanje

U Zemlji izlazećeg sunca se posljednjih godina razvila nova, neobična grana usluga – građani mogu sebi da priušte taj luksuz da za određeni honorar unajme „zamjenika za izvinjenje“ koji će umjesto njih podnijeti neprijatnost koju taj čin nosi. Ti zamjenici često preuzimaju psihički teret izvinjenja tako što se pred osobom kojoj se duguje izvinjenje pretvaraju da su klijentov rođak ili kolega sa posla.

Izviniti se nije jednostavno, jer taj čin podrazumijeva priznanje krivice, preuzimanje odgovornosti, pa i pristanak na sramotu i druge posljedice. Izvinjenje može postati i prava noćna mora kada druga strana ne želi da ga usliši.

Građani Japana, međutim, sada imaju mogućnost da svu tu neprijatnost i stres u cjelini izbjegnu. Naime, u Zemlji izlazećeg sunca u posljednjih sedam godina djeluju zastupništva za izvinjavanje – firme čija se usluga sastoji u tome da za određenu novčanu naknadu preuzmu na sebe obavezu da se u korist klijenta izvini osobama kojima je on nanio materijalnu štetu, fizičku ili emotivnu povredu.

Pritom, one se ne ustručavaju od lažnog predstavljanja. Tako agencija „Jokohama Benrija“ na svom sajtu otvoreno nudi potencijalnim klijentima da se izvini u njihovo ime, ili u ime njihove porodice, prijatelja i firme, tako što će nekog od svojih službenika drugoj strani predstaviti kao člana porodice klijenta ili kao radnika klijentove kompanije.

Ova agencija garantuje da će se izviniti upravo onako kako se unaprijed dogovori sa klijentom i da će zasigurno ublažiti gnijev strane kojoj se izvinjenje upućuje. Obećava i da će njen službenik plakati dok se izvinjava ako se to od njega traži.  

Političar Akihiro Suzuki se javno izvinjava koleginici Ajaki Šiomuri

Agencija je čak navela i svoju definiciju i klasifikaciju izvinjenja. „Izvinjenje je čin kojim se priznaje sopstvena greška i traži oproštaj“, navode oni i ističu da se izvinjenja mogu podijeliti na iskrena i strateška, na ona koje daje pojedinac, grupa ili država.

Kompanija „Igapuro agenti“ nudi konsultacije i uslugu izvinjenja 24 časa dnevno, sedam dana u nedjelji i čak poziva zainteresovane građane na obuku u izvinjavanju. Izradili su i priručnik po kojem njeni stručnjaci za etikeciju drže časove iz pristojnog i uvjerljivog izvinjavanja u različitim situacijama.

Ova firma u ponudi ima i uslugu izvinjenja telefonom ili faksom po cijeni od 80 evra ili više, zavisno od sadržaja i dužine teksta, dok usluga na terenu, kao što je verbalna i psihološka podrška klijentu prilikom sastanka na kojem treba da se izvini, košta 160 evra ili više, u zavisnosti od vremena koje zamjenik ili konsultant za izvinjenja provede na terenu.

Ako doda još nešto novca, klijent stiče mogućnost da utiče i na druge detalje u vezi sa izvinjenjem, kao što je odijelo koje će profesonalni zamjenik za izvinjenje nositi prilikom sastanka!

Samokritičnost i samokontrola najcjenjeniji, harmonija najviši društveni cilj

Ova vrsta biznisa uzela je maha u Japanu jer su u toj dalekoistočnoj zemlji preispitivanje sopstvene savjesti i kajanje za svoje postupke vrline koje se, uz skromnost, zahtjevaju gotovo na svakom koraku u svakodnevnom životu i radu, te gaje u djeci od malih nogu.

Dobro izvinjenje, samokontrola, pa i podnošenje neprijatnosti i onoga što je suprotno sopstvenoj volji, od suštinskog su značaja u japanskoj kulturi u kojoj su najviše vrijednosti izbjegavanje konflikta i postizanje i održavanje harmonije.


Direktori japanskog operatera mobilne telefonije KDDI i kompanija "Casio" i NEC javno se izvinjavaju zbog loših baterija za mobilne aparate

Na japanskoj televiziji se gotovo svakodnevno mogu vidjeti ritualizovane konferencije za štampu sazvane sa ciljem da se rukovodstvo firme koja je na tržište greškom poslala neispravan proizvod ili svjesno počinila neki finansijski skandal kolektivno i javno izvini.

I pokajnički nastupi političara koji se pred kamerama izvinjavaju cijelom narodu za to što su napravili neki gaf ili pronevjerili državni novac – nerazdvojni su dio japanske kulture javnog preuzimanja odgovornosti i sramoćenja prestupnika.

Koncept onog što zahtjeva izvinjenje je u Japanu znatno širi nego na Zapadu, pa se tako, na primjer, rukovodstva kompanija i sportskih klubova pred kamerama izvinjavaju i za sitnije prestupe koje su njihovi zaposleni počinili u privatnom životu, daleko od očiju uprave.


Iako bi se prestupi kao što su kockanje ili remećenje javnog reda i mira u pijanom stanju prije mogli pripisati ličnom karakteru ili porodičnom vaspitanju počinioca, u Japanu se smatra da rukovodstvo organizacije kojoj on pripada mora da preuzme odgovornost jer nije dovoljno doprinjelo njegovom moralnom odgoju.

Komunikacija i međuljudski odnosi u toj, kulturološki fascinantnoj zemlji, izrazito su ceremonijalni i formalni, pa izvinjenje i molbu za oproštaj često prati duboki naklon, a isticanje sopstvenih grešaka i kajanje, stav sa oborenim ramenima i pogledom uprtim u pod.


Vrste naklona u Japanu

U pisanim izvinjenjima koriste se kitnjaste, formalne rečenice u kojima se u odnosu na sebe upotrebljavaju ponizni izrazi, a prema drugoj strani izrazi poštovanja.

Neke od tih utvrđenih fraza su vrlo složene i ne koriste se u govornom, već samo u književnom jeziku, zbog čega su moguće greške i potrebna osnovna obuka u sastavljanju formalnih pisama.

Radnici u sektoru usluga i službenici u drugim oblastima privrede koji su u svojim firmama zaduženi za korespondenciju sa poslovnim partnerima i odnose sa javnošću, često prolaze obuku u formalnoj etikeciji u samoj kompaniji.

Osim toga, u japanskim knjižarama postoji veliki izbor priručnika za pisanje formalnih pisama kao što su čestitke, izrazi saučešća, obavještenja o sopstvenom vjenčanju ili stupanju na novi posao. Ti priručnici imaju za cilj da građanima spasu obraz od sramote koju nosi greška u sastavljanju pomenutih tekstova i omoguće im da tačnim i finim frazama ostave dobar utisak na druge.

Najbrojniji klijenti žene


Pored navedenog, okolnosti koje u Japanu omogućavaju djelovanje agencija za izvinjavanje jesu i sve veća otuđenost u velikim urbanim sredinama i nedostatak samopouzdanja i nesigurnost u komunikaciji sa ljudima od koje mnogi Japanci danas pate. Za takve osjetljive osobe, unajmiti zamjenika za izvinjenje znači poštedjeti sebe od stresa i neizvesnosti koje nosi suočavanje sa osobom ili osobama u kojima su prouzrokovali nezadovoljstvo ili gnjev.

Japanski javni televizijski servis NHK u emisiji emitovanoj krajem prošlog mjeseca predstavio je publici slučaj u kojem je žena koja se plašila da svojim nadležnima kaže da želi da da otkaz, angažovala službenicu agencije za izvinjavanje da preko telefona podnese ostavku u njeno ime i izvini se za problem koji taj čin može prouzrokovati preduzeću. Službenica agencije tada se nadležnima u preduzeću lažno predstavila imenom radnice koja ju je angažovala.

Veliki dio japanske javnosti kritikuje korišćenje agencija za izvinjavanje kao neiskreno i nemoralno. Ipak, može se smatrati da je to što se u ritualističkom japanskom društvu etikeciji i formi neretko daje prednost u odnosu na spontanost i autentičnost osjećanja, još jedan od faktora koji čini izvinjenje preko zastupnika prihvatljivijim.

U Japanu, i privid harmonije i odglumljena naklonost poželjniji su od otvorenog sukoba i neskrivenog izliva neprijateljstva.

S druge strane, korišćenje zamjenika za izvinjenje može biti vrlo praktično korisno, pa čak i moralno opravdano, uprkos lažnom predstavljanju i glumljenju osjećanja.

Prema istraživanju NHK-a, najveći broj korisnika usluga agencija za izvinjavanje su žene starosti između 20 i 40 godina, od kojih mnoge imaju teškoće da se rastanu od svojih partnera ili izbjegnu zlostavljanje od strane svojih pretpostavljenih.

Žene sa takvim problemima često unajmljuju agente za izvinjenje da nastupe kao njihovi očevi ili majke i, uz izvinjenje, objave raskid veze ili radnog ugovora.

One time sebe štite od maltretiranja, ali istovremeno i štede svoje roditelje od neprijatnosti koju takva intervencija podrazumijeva.

Izvor: RTS
Komentari
Twitter
Anketa

Da li je opozicija u Srpskoj trebala učestvovati na mitingu u Banjoj Luci ili nije?

Rezultati ankete
Blog