Evolucija: Zašto je na svijetu tako puno dešnjaka?

Ljevaci su mnogo rjeđi od dešnjaka, na njih otpada oko 10 odsto svjetske populacije, piše BBC.

Ako jednu ruku koristite za pisanje onda tu istu vjerovatno koristite i kada jedete, a između 74 i 96 odsto ljudi koristi svoju desnu ruku. U stvari, nikada nije postojala ljudska populacija u kojoj su ljevoruki pojedinci dominirali.

Teorija lateralizacije dijeli ljudski mozak na dvije hemisfere – to je u suštini pristrasnost prema jednoj ili drugoj strani, a koja često počinje u mozgu. Znamo da su neki zadaci uglavnom pod kontrolom moždanih ćelija u lijevoj hemisferi, dok desna hemisfera upravlja drugim poslovima. Međutim postoje i zadaci tokom kojih koristimo obje strane mozga, a nekada jedna strana preovladava nad drugom. Desna strana mozga upravlja lijevom stranom tijela, dok lijeva strana mozga upravlja desnom stranom tijela zahvaljujući čvoru koji obrće uticaj moždanih hemisfera, a koji se nalazi u meduli odmah ispod kranijalnog otvora za leđnu moždinu.  Drugim riječima, lijeva hemisfera mozga pomaže u kontroli rada desne ruke, oka, noge i tako dalje.

(Gisela Giardino/Flick/CC BY-SA 2.0)

Neki tvrde da je ova neurološka podjela rada odlika životinja već više od pola milijarde godina. Lijeva strana mozga je možda evoluirala da izvodi rutinske operacije – stvari poput potrage za hranom – dok je desna strana ostala slobodna da otkriva i brzo reaguje na neočekivane izazove u okruženju. Ovo se može vidjeti u ponašanju raznih riba, žaba i ptica, koje češće napadaju plen iz desnog ugla, tj. viđen desnim okom.

Tako je moguće (mada teško) dokazati da su naši preci oslobodili ruke za nove zadatke kada su počeli hodati na dvije noge umjesto četiri, te da su zbog genetske predispozicije desnu i lijevu ruku koristili za različite stvari, piše BBC.

(John Morgan/Flickr/CC BY 2.0)

Naučnici su ovo dokazali eksperimentima sa šimpanzama, gledajući ove životinje naučnici su primijetili da majmun kada stoji na sve četiri ne pokazuje preferencije u upotrebi ruku. Tek kada je primoran da stane na dvije noge javljaju se preferencije – međutim tokom istraživanja šimpanze su bile ravnodušne i jednako koristile obje ruke. To znači da se desilo nešto zbog čega su ljudi postali ekstremno vezani za desnu ruku.

(SPL)

Naučnici su odlučili uraditi eksperiment tako što su napravili svoje verzije drevnih alata, ali uz pomoć samo lijeve ili desne ruke. Tada su shvatili da ljudi prije 2 miliona godina nisu bili pretežno dešnjaci kao što su to danas, piše BBC.

Međutim, kameno oružje napravljeno prije 1,5 miliona godina u Kobi Fora, od strane dvije vrste drevnih ljudi, dokazuje da je tada ljudski rod pretežno koristio svoju desnu ruku.

Prije 600, 000 godina, postojala je jasna preferencija prema desnoj ruci. Zubi drevnih ljudi otkrivaju da su hranu stavljali u usta desnom rukom.

Ovo nam kaže kada se promjena desila, ali ne i zašto se desila. Neki tvrde da je za sve kriv jezik. Naime, kako su ljudi većinom dešnjaci – pod kontrolom lijeve strane mozga- tako većina ljudi obrađuje jezik lijevom stranom mozga. Zaista, ovo lijevo obrađivanje jezika je čak češća pojava nego pristranost desnoj ruci.  To može značiti da, kako se lijeva strana mozga razvijala za jezik tako se preferencija prema desnoj ruci intenzivirala kao nuspojava. Ovo se zove Homo loquens hipoteza:  lateralizacija je nastala evolucijom dvonožnog hoda, a preferencija prema desnoj ruci kroz evoluciju jezika.

Međutim ovu hipotezu je teško dokazati jer je za konkretan dokaz potreban neurološki pregled naših davno umrlih predaka.

Zašto su dominantni dešnjaci, a ne ljevaci, ipak i dalje ostaje misterij.

autor: Frontal