Vijesti

Vijeće ministara BiH i dalje ustrajava u namjeri da se omogući politizacija državne službe i na državnom nivou i insistira na rješenjima koja će smanjiti objektivnost i transparentnost u zapošljavanju ključnih ljudi u državnoj službi.

Sistematsko uništavanje državne službe

Iako je Prijedlog Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o državnoj službi u institucijama BiH već nekoliko puta sa sjednica Vijeća ministara vraćan predlagaču na doradu, Ministarstvo pravde je ustrajalo sa prijedlogom izmjena koje će ključne pozicije u državnoj službi vezati za mandat i time omogućiti dodatne političke uticaje na zapošljavanje u državnu službu. Apsurdna je i činjenica da je Zakon upućen na javne konsultacije, a da je Ministarstvo pravde obavještenje o konsultacijama objavilo tek 3 dana prije isteka roka za konsultacije.

Transparency International u Bosni i Hercegovini (TI BiH) je sačinio komentare na predložene izmjene i uputio ih u javnu raspravu, naglašavajući da ograničavanje mandata rukovodećih državnih službenika, kao i mandata direktora  nije u skladu sa principima transparentne i nezavisne državne službe, jer se na ovaj način ključne pozicije vezuju za političke mandate. U ovu kategoriju svrstani su čak i glavni inspektor i rukovodilac jedinice interne revizije, koji bi trebalo da budu potpuno nezavisni od mandata tzv. politički imenovanih pozicija kako bi mogli nepristrasno obavljati kontrole i revizije. 

Jasno je da se ovim nastoji osigurati da osobe zadužene za kontrolu rada i finansijsku odgovornost u institucijama budu stavljene pod kontrolu političkih partija, a rukovodeći državni službenici, rukovodioci upravnih organizacija, njihovi zamjenici, sekretari, pomoćnici ministara, itd. će uvećati plijen političkih stranaka i donijeti im nove prilike za uhljebljenje partijskog kadra.

TI BiH je posebno spornim ocijenio to što Agencija za državnu službu nema više ulogu u izboru rukovodećih državnih službenika. Bez obzira što se i dalje biraju putem javnog konkursa, komisiju za njihov izbor bira rukovodilac institucije, koji takođe ima opciju da ne izabere najuspješnijeg kandidata, već samo ima obavezu izbora sa ukupne liste uspješnih kandidata. Ovo znači da će se direktnim uticajem na sastav komisije i proizvoljnim izborom sa liste, ostaviti mogućnost pristrasnosti pri zapošljavanju, a izostavljanjem mišljenja Agencije za državnu službu, proizvoljnost u izboru kandidata dobija potpunu slobodu. 

Trend konstantnih pokušaja urušavanja nezavisnosti, neutralnosti i profesionalnosti državne službe se nastavlja, a sve pod krinkom reformi i racionalizacije državne službe. Reformska agenda se zloupotrebljava - pod njenim okvirom se predlažu rješenja koja su u potpunoj suprotnosti sa njenim ciljevima, dok se dodatno nastoji degradirati pofesionalnost i politička neutralnost javne uprave. Ne samo da se ne omogućava veća efikasnost, već se ne garantuje ni racionalizacija, jer vezivanje cijelog seta pozicija u državnoj službi za četvorogodišnji mandat ne znači i smanjenje državnog aparata, već samo njegovu politizaciju.

TI BiH apeluje da se komentari dostavljeni u javnoj raspravi iskoriste za unapređenje ponuđenih rješenja, a posebno na predstavnike međunarodne zajednice, prije svega EU, da pošalju odlučnu poruku vlastima u BiH da ovakvi potezi nisu u skladu sa reformskom agendom i evropskim principima javne uprave, te da se politizacija državne službe ne može podvoditi pod njenu racionalizaciju.

 
Komentari
Twitter
Anketa

Da li je opozicija u Srpskoj trebala učestvovati na mitingu u Banjoj Luci ili nije?

Rezultati ankete
Blog