EU integracije BiH

Pokrenuta aplikacija “eKonsultacije” – prečica za direktnu demokratiju

U Parlamentarnoj skupštini BiH u aprilu mjesecu ove godine predstavljena je web aplikacija “eKonsultacije” koja omogućava dvosmjernu komunikaciju između između vlasti i građana.

Aplikacija “eKonsultacije” razvijena je u okviru projekta koji finansira EU „Izgradnja kapaciteta institucija vlasti pri angažovanju u političkom dijalogu sa predstavnicima civilnog društva u BiH“ (CBGI). Ovim projektom, kako je tada  izjavio ministar pravde BiH Josip Grubeša,  želio se napraviti još jedan iskorak prema EU poboljšanjem demokratičnosti društva.

Svrha navedene web aplikacije jeste da se građanima, putem internet, omogući jednostavan pristup potpunim i pravovremenim informacijama o procesima donošenja pravnih akata, kao i da se osigura pouzdan komunikacijski kanal putem kojeg bi mogli učestvovati u javnoj politici. Građani mogu putem ove aplikacije saznati koji su pravni propisi trenutno u izradi i aktivno učestvovati u kreiranju njihovog konačnog sadržaja sa prijedlozima i komentarima.

“Od početka rada aplikacije do danas građani su pokazali znatnu zainteresiranost za ovu aplikaciju. Ministarstvo pravde BiH je do sada okončalo  konsultacije za četiri zakona i jedan podzakonski akt, a za sudjelovanje u istim registrirala su se 32 korisnika. Dostavljeni prijedlozi i komentari su bili zaista korisni, što je doprinijelo tome da se u konačnici dobije kvalitetan propis”, kazao je Nezir Pivić, zamjenik Ministra pravde BiH i dodao da će u ministarstvu nastaviti medijsku promociju aplikacije, kao i dalje razvijanje u cilju ispunjavanja njene svrhe. 

 

Iz Vlade Republike Srpske poručili su da je svaki vid projekata koji omogućava veću transparentnost i kvalitetnije uslužne servise građanima dobrodošao, te da je projekat “eKonsultacije” na dobrom putu da opravda svoju namjenu. I njima je, kako kažu, pomoć Evropske unije u ovom smislu potrebna.

“Vlada Republike Srpske pozdravlja svaku inicijativu koja doprinosi povećanju transparentnosti, boljim, bržim i kvalitetnijim servisima prema građanima, poslovnom okruženju, medijima, nevladinim i drugim organizacijama, naročito ako su takvi servisi zasnovani na modernim tehnologijama i elektronskoj komunikaciji sa krajnjim korisnicima. Veb aplikacija „eKonsultacije” je na dobrom putu da kroz praksu opravda svoju namjenu”, poručili su iz vlade i uputili poziv predstavnicima Evropske unije da na isti ili sličan način daju podršku i Vladi Srpske za realizaciju istog.

Zemlje našeg regiona već neko vrijeme posjeduju slične aplikacije koje, po njihovim riječima, daju rezultate i omogućavaju da državne uprave funkcionišu u koordinaciji sa građanima. 

U Srbiji se ovaj projekat naziva “eParticipacija” i nalazi se u sklopu nacionalnog portala eUprava koji je počeo sa radom 2010. godine. Direktor Direkcije za elektronsku upravu Dušan Stojanović za naš portal je izjavio da su prije uvođenja “eParticipacije” građani Srbije sa predstavnicima vlasti komunicirali jednom u nekoliko godina, tačnije u izbornom ciklusu, dok je sada uvedena mogućnost da se komunikacija odvija na redovnoj bazi i da stoga državni organi mogu, kako kaže Stojanović, da osjete “puls naroda”. 

„Prije uvođenja „eParticipacije“ kontakt građana Srbije sa predstavnicima vlasti uglavnom je bio sporadičan – nerijetko se svodio na komunikaciju tokom izbora koji se odvijaju svake četiri, ili svakih pet godina. Sa uvođenjem ove usluge, građani su dobili priliku da komentarišu, daju i razmjenjuju mišljenja sa državnim organima. Komentarišući prijedloge zakona, oni direktno učestvuju u zakonodavnom, odnosno procesu donošenja ključnih državnih odluka. Sa druge strane, zahvaljujući „eParticipaciji“, državni organi mogu da osjete puls – naklonost ili nenaklonost građana prema nekim odlukama ili zakonskim rješenjima i takođe, mogu i da dobiju korisne i primjenjive savjete od predstavnika branši, na koje se neki od zakona odnose“, objašnjava Stojanović. 

Stojanović je uvjeren i da je ovaj vid komunikacije postao oslonac i podrška državnim organima u procesima upravljanja i vladanja, a krajnji rezultat se mjeri i očituje u boljim zakonskim rješenjima. 

„Sve ovo rezultiralo je stvaranjem snažne i aktivne zajednice koju okuplja Portal, a koja kroz „eParticipacije“ direktno učestvuje u procesima vladanja i donošenja odluka. Shodno tome, ova zajednica postala je oslonac, izvor informacija i podrška državnim organima, u procesima upravljanja i vladanja. Krajnji rezultat su primjenjivija i prihvaćena zakonska rješenja, učvršćivanje povjerenja u rad državnih organa i veće zadovoljstvo građana njihovim radom“, tvrdi Stojanović i upućuje pohvale za inicijativu njegovih kolega iz BiH i izradu aplikacije „eKonsultacije“.

U Hrvatskoj je ovaj projekat nešto novijeg datuma i egzistira od 2015. godine. Po riječima Žarka Katića, zamjenika Ministra uprave Vlade Hrvatske, očekuje se da „eSavjetovanja“ (kako se navedena aplikacija zove u Hrvatskoj) u budućnosti budu obogaćena još bolji i kvalitetnijim informacija, kako bi se građanima dala adekvatnija percepcija konteksta oblikovanja novih javnih politika. 

„Očekuje se da će u sljedećoj fazi razvoja i unapređenja portala sva otvorena savjetovanja o nacrtima akata biti obogaćena s još podrobnijim informacijama i obrazloženjima kako bi se zainteresiranoj javnosti dao što cjelovitiji uvid u kontekst oblikovanja novih javnih politika“, izjavio je Katić. 

On navodi i tačne brojeve odnosno statistiku registrovanih subjekata na portalu. 

„Od pokretanja portala do kraja lipnja 2016. godine u sustavu e-Savjetovanja je registrirano 5345  korisnika, od čega 3843 fizička osoba, 632 trgovačka društva, 286 udruga. Uz navedene, sustav e-Savjetovanja koriste i brojne druge pravne osobe. Sustav e-Savjetovanja su za provedbu savjetovanja koristila do sada 44 tijela državne uprave. U navedenom razdoblju putem e-Savjetovanja otvoreno je 638 javnih savjetovanja“, jasan je Katić. 

Ipak, sam projekat je, bar za sada, ostao na ideji državne uprave i još uvijek se nije spustio na lokalne nivoe. O tome svjedoči i primjer grada Bijeljine, gdje se vidi da su službenici upućeni u projekat „eKonsultacija“, ali još uvijek nisu imali priliku da je implementiraju u svojoj administraciji. 

„Aplikaciju su pogedali službenici Gradske uprave koji rade na tehničkom unapređenju komunikacije s građanima i ocijenili su je kao kvalitetnu. Ukoliko Grad Bijeljina bude u prilici, razmotriće primenu aplikacije i u našoj praksi“, rekao je Predrag Lopandić, službenik odsjeka za odnose sa javnošću kabineta gradonačelnika.

 



Autori: G.D. i S.B.

 

 

Komentari
Twitter
Anketa

Da li je opozicija u Srpskoj trebala učestvovati na mitingu u Banjoj Luci ili nije?

Rezultati ankete
Blog