Intervju

Milan Marković: Cilj je razvoj vazduhoplovstva na ovim prostorima!

Predsjednik Aerokluba Prijedor Milan Marković, u intervjuu za Frontal govori o svim aktivnostima koje nudi Aerodrom "Urije" Prijedor, koji sa svojom dugom tradicijom predstavlja ponos ovog grada ali i cijele Republike Srpske, te šta je to što ga izdvaja od drugih aerodroma i kakve sadržaje nudi svojim posjetiocima.

Aeroklub Prijedor je vazduhoplovno-sportska organizacija osnovana 1952. godine mada začeci vazduhoplovstva na ovim prostorima sežu u Drugi svjetski rat i četrdesete godine prošlog vijeka, a najviše zahvaljujući narodnim herojima pilotima Franji Kluzu, Rudi Čajavecu i Milutinu Jazbecu.

FRONTAL: Sa koliko pista raspolaže Aerodrom "Urije" Prijedor i za kakve vrste letova se najviše koristi?

MARKOVIĆ: Danas Aerodrom "Urije" raspolaže sa dvije poletno-sletne staze, sa travanatom i sa betonskom podlogom, na kojima se obavljaju operacije vazduhoplova u svrhu školovanja pilota, trenaže pilota, rekreativnog i panormaskog letenja, takmičarskog letenja kao i svih drugih vrsta letenja za one vazduhoplove kojima dimenzije i podloga PSS-a odgovara. PSS aerodroma "Urije" je opremljena  uređajima koji omogućuju letenje u noćnim časovima.


FRONTAL: Šta je to što je karakteristično za Aerodrom i po čemu se on izdvaja od drugih aerodroma u BiH?

MARKOVIĆ: Aerodrom "Urije" karakteriše umjerena klima koja omogućuje korištenje aerodroma tokom cijele godine, tako da je izuzetno povoljan za obavljanje školovanja pilota. Dužina piste, hangarske prostorije sa mehaničarskom radionicom, benzinska stanica, prostor za smještaj i langerisanje aviona, meteorološka stanica, prostor za smještaj i druženje pilota, prilazne i odlazne ravni PSS bez orografskih prepreka čine ovaj aerodrom atraktivnim za sve vrste pilota koji na njega dolaze, da li onih iskusnih ili onih na obuci i školovanju. Posebno se ističe svojim novim hangarom od preko 300m2, koji je ispunjava sve potrebne standarde za bezbjedan smještaj vazduhoplova, betonskom pistom i rulnicom koji omogućuju korištenje aerodroma tokom cijele godine, naročito u kišnom periodu kada aerodromi sa travnatom podlogom ne mogu da prihvate vazduhoplove. Takođe, aerodorm "Urije" je jedino sertifikovano letilište u BIH za letenje noću.


FRONTAL: Koji su to još objekti i letjelice sa kojima Aerodrom raspolaže?

MARKOVIĆ: Aerodrom raspolaže sa tri hangara za smještaj vazduhoplova, mehaničarskom radionicom, benzinskom stanicom, učionicama za obuku, prostorijama za smještaj i rad pilota i drugog vazduhoplovnog osoblja, restoranom i prostorom za druženje, dječijim igralištem i terenima koji su na raspolaganju ne samo korisnicima aerodrome nego i svim stanovnicima Prijedora, ljubiteljima vazduhoplovtsva.

Na aerodromu se nalazi i veliki broj letjelica, aviona, jedrilica, ultralakih aviona, zmajeva, padobrana kao i privatnih letjelica koje su povjerenje aerodromu na čuvanje i hangarisanje.

FRONTAL: Organizujete i školu za pilote jedrilica.

MARKOVIĆ: Na aerodromu se već dugi niz provodi školovanje i obuka pilota jedriličara. S obzirom na poziciju i karakteristike aerdroma, jedrilicama i opremom kojom raspolaže,  školovanje pilota na Urijama je vrlo bezbjedno i efikasno, tako da je sa Urija u svijet poletio veliki broj naših učenika, danas pilota. Školovanje se obavlja u saradnji između AK Prijedor i Glide Flight Academy organizacije, koja je prva sertifikovana organizacija za obuku pilota u BiH po strogim EASA propisima (propisi Evropske Unije) tako da sama škola i vrste obuke koje se izvode zadovoljavaju najviše evropske standard u civilnom vazduhoplovstvu.  

FRONTAL: Organizujete i letove jedrilicama i avionima za sve posjetioce. 

MARKOVIĆ: Panoramski let avionom i letovi jedrilicom mogu se svakodnevno raditi na aerodormu Urije. Naravno letovi mogu biti i duži, u zavisnoti od želje putnika, koji ipak najčešće žele da lete iznad planine Kozare i spomenika na Mrakovici.


FRONTAL: Kolika je podrška lokalne vlasti u radu Aerodroma "Urije"?

MARKOVIĆ: Bez podrške gradonačelnika Prijedora i Grada Prijedor AK i Aerodorm Urije ne bi mogli opstati i biti danas ono što jesu, a to je najorganizovaniji i najuspješniji AK u BiH. Zahvaljujući Gradonačelniku i Gradu, klub i aerodrom domaćini su nekoliko vazduhoplovnih manifestacija godišnje, koje su danas jednistvene na prostoru Republike Srpske i BiH. Manifestacije koje organizujemo su: Blanik kup 13 godina za redom i Petrovdanski padobrasnki kup 23 godine za redom. 


U sklopu te saradnje između grada i AK, realizovan je za nas veliki IPA Projekat Evropske Unije, putem kojeg je na aerodromu izgrađen novi hangar, betosnka pista sa pripdajućom rulnicom, opremljene aerodromske prostorije sa svom neophodnom opremom za rad, ugrađen video nadzor na prostru cijelog aerodrome, opremljena učionica sa didaktičkim sredstvima, nabavljena druga oprema neophona za održavanje i korištenje aerodroma, kao i operma za vazduhoplove.

FRONTAL: U avgustu je organizovan 13. Blanik Kup. Koliko ste zadovoljni samim događajem?

MARKOVIĆ: Blanik Kup ove godine je okupio oko 40 takmičara iz nekoliko zemalja, koji su se takmičili u reciznom sletanju jerilicom Blanik L13. Takmičenje je prošlo bezbjedno, a oni najbolji osvojili su zaslužene medalje i nagrade. Uz Blanik Kup organizovan je i Blanik Fest, koncert grupe Brkovi gdje se na prostoru aaerodroma okupilo preko dvije hiljade gostiju koji su uživali u muzici i dobrom druženju sa vazduhoplovcima .

FRONTAL: Da li imate u planu neke nove aktivnosti ili uvođenje novih sadržaja? Kakvi su budući planovi?

MARKOVIĆ: Plan je da se u saradnji sa GFA nastavi školovanje pilota jedrilica i pilota aviona, u cilju omasovljenja vazduhoplovstva kao sportske grane, a AK i Aerodrom da dobiju nove članove koji će biti budućnost razvoja vazduhoplovstva na ovim prostorima.

Cilj nam je da padobranska škola počne aktivnije sa radom jer ekstremni i tandem skokovi sve više postaju ineteresnatni mlađim kateogrijama. Trenutno smo u procesu dobijanja sertfitikata za školu padobranstva na aerodromu Urije. Takođe, bino je navesti da jedini imamo registroivanog motornog zmaja u BIH. Sa kojim svi koji žele mogu da lete.

Postoje i infrastrukturni planovi, kao što su produženje i proširenje betosnke piste, nabavka dodatne opreme za opsluživanje vazduhoplova, opreme za školovanje pilota i drugih sredstava koji će ponudu aerodroma dići na jedan viši nivo koji trenutno niti jedno letjelište u Srpskoj i BiH nema. 

 


Autor: Danka Savić

 

Twitter
Anketa

Ko je po vama najbolji igrač FK Crvena zvezda od njenog osnivanja?

Rezultati ankete
Blog