Region

Jugoslavija kroz modu: Ona je vratila startasice u Beograd

Šarene startasice iz Hrvatske, čuvene patike koje je nosila cijela Jugoslavija, dobro poznate borosane i boromine, platnena obuća svih radnica nekadašnje Juge, majice i dukserice iz Srbije koje krasi print Jugošik, rančeve iz Slovenije, sve to možete da nađete u jednoj prodavnici u Beogradu koju je osmislila balerina i jugonostalgičarka Jovana Mirosavljević.

„Moja priča je ona klasična eks Ju. Željela sam da okupim brendove iz stare Jugoslavije. Ovo je moj način da ta ideja nastavi da živi."


Ona je vratila startasice u Beograd


Jovana je studirala na FDU, a zatim otišla na baletsku akademiju u Kanu. Igrala je u Narodnom pozorištu, a zbog posla je proputovala cijelu bivšu Jugoslaviju, Evropu i Ameriku. Živjela je u Splitu, Rijeci, Zagrebu, a onda se vratila u Beograd.

U Jevremovu 25 donijla je sve što joj se dopalo. Ovo tako nije samo prodavnica, već "lifestyle concept store", koji spaja umjetnost, ali i modu, dizajn i arhitekturu.

Ona je vratila i startasice u Beograd. Objašnjava kako je osmislila koje će brendove zvati:

„Iskreno, nisam tražila po zemljama, da bih morala da imam dizajnera iz svake eks Ju republike. Još nemam dizajnere iz svih zemalja, ali polako sklapam čitavu mapu."

„Birala sam po modelu 'sviđa mi se - ne sviđa mi se' i onome što meni nedostaje, šta bih ja voljela da imam gdje da kupim i nosim."

Znala je da će startasice biti dočekane sa oduševljenjem u Beogradu, jer su ljudi decenijama obožavali da ih nose, a pravo iz njene prodavnice preplavile su i društvene mreže.

Pored borosana, radničkih patika žena iz fabrika širom Juge, tu su i boromine. I jedne i druge su poslednjih godina pravi hit, pa ih žene nose kao autentični modni detalj.

Jovana je objasnila šta su to boromine: „To su zapravo redizajnirane borosane koje imaju platformu.

„Osnovno je kod borosana što su toliko udobne, zato su i radnice mogle da ih nose satima. Boromine je napravila umjetnica koja je nosila borosane, a onda predložila da se malo poboljšaju, da bi bile još udobnije. Fabrika se oduševila i dozvolila joj da kreira sopstvenu verziju - boromine", objašnjava Jovana.

„Mene nosi ta ideja - i dalje smo naši"

Negdje u vrijeme kada je Jovana pokrenula svoj posao, njena najbolja prijateljica je smišljala brend, koji je imao istu temu - Jugoslaviju - ali iz malo drugačije perspektive.

Ognjena Ratajac je grafički dizajner, a dugo je radila kao stilista. Dizajnirala je komade koji su odisali duhom nekadašnje mode, a bili su inspirisani filmom „Ljubav i moda", kada su se žene ljepše i romantičnije oblačile. Kada je željela da počne nešto svoje, shvatila je da su svi uvijek obožavali njene reklamne majice.

„Željela sam zapravo da napravim portal koji bi geografski obuhvatio cijeli prostor bivše Jugoslavije.

„Krenula sam sa tim majicama koje su imale natpis Jugošik i bila sam jako svedena - bela majica, sivi duks.


„Ispostavilo se da se jako sviđaju ljudima, a Jugošik je postao modni brend dok nisam ni gledala."

Kada je željela da počne nešto svoje, shvatila je da su svi uvijek obožavali njene reklamne majice.

Ognjena i jeste i nije jugonostalgičarka.

Ne želi da se vraća i slavi politiku koja je tada bila, ona je ne interesuje:

„Ono što ja obožavam u Jugoslaviji jeste ideja jednog velikog zajedničkog prostora.

„Stalno slušam te priče iz Juge - kako se išlo u Hrvatsku na more, kako su Slovenci uglađeni. Ja sam porijeklom iz Bosne, znam šta je ona, a cijela rodbina mi je u Makedoniji.

„Mene nosi ta ideja - i dalje smo naši."

Ognjena kaže da to vidi i sada, da svi čitamo vijesti iz drugih republika, kao da se to dešava u našoj zemlji.

Zato njen brend nije „o prošlosti, već o sadašnjosti i budućnosti".

Jugoslavija u jednom restoranu u Njujorku

U Jevremovu 25 tendenciozno i zbog Jugošika, ali i Jugo - šmeka, dolaze masovno stranci. Gugluju prodavnicu i traže tu specifičnu odjeću za koju veruju da se nekad nosila.

Baš tako se proširio i Jugošik.

„Ljudi mi šalju fotografije mojih majica koje su snimljene u svim krajevima svijeta", kaže Ognjena.

„Drugarica mi je baš javila da je vidjela da je nosi djevojka u restoranu 'Kafana Njujork' u Njujorku. Pomislila je da je naša, ali ne. Zapravo joj je majicu kupio momak, porijeklom sa Balkana."

Stranci dolaze zbog Juge, a mladi zbog popularnosti.

„I klincima se koncept dopada. Cijelog septembra je bila navala srednjoškolaca", kaže Jovana.

„Ispostavilo se da im je jedna profesorka fizičkog zadala da svi moraju da imaju startasice, obične bijele. Ne znam da li je nastavnica samo jugonostalgična ili i ona zna da se u Jugi na fizičkom uvijek nosio startas."

 

Izvor: bbc.com
Twitter
Anketa

Za koga ćete navijati u baražu za Evropsko prvenstvo u fudbalu: BiH ili Ukrajinu?

Rezultati ankete
Blog