Svijet

Može li Norveška osvojiti globalnu trku za izgradnju 'plutajućeg tunela'? (FOTO)

Sa veličanstvenim glečerima, fjordovima i planinama, Norveška je poznata po svom izuzetnom prirodnom pejzažu.

Međutim, njen neravan teren ne olakšava putovanje. Više od 1.000 fjordova povezuje zapadnu obalu skandinavske zemlje, u kojoj živi trećina stanovništva od 5,3 miliona stanovnika. Na primjer, 1.100 km putovanja između južnog grada Kristiansanda i Trondheima na sjeveru preko zapadne obale, trenutno traje 21 sat i zahtijeva sedam trajektnih prijelaza.

Norveška vlada planira da to vrijeme prepolovi sa revolucionarnim infrastrukturnim projektom od 40 milijardi dolara kako bi ruta bila "bez trajekta".

Plan uključuje mostove i najduži tunel na svijetu - izbušen kroz stijenu ispod morskog dna - dubine 392 metra i dužine 27 kilometara.

Ali najambiciozniji aspekt je razvoj potopljenih plutajućih tunela koji se nalaze na oko 30 metara ispod površine vode.

Ako bude uspješna, Norveška bi mogla osvojiti globalnu trku protiv zemalja poput Kine, Južne Koreje i Italije, koje istražuju slične projekte.

Norveška državna uprava za puteve (NPRA), vladino tijelo odgovorno za projekat, ima za cilj dovršiti izgradnju do 2050. godine.

Zašto graditi plutajući tunel?

Putovanje između Kristiansanda i Trondheima je dio E39, "ključne rute za Norvešku", objašnjava Kjersti Kvalheim Dunham, voditelj projekta u NPRA.

Kombinacija autoputeva, cesta i vožnje trajektom, E39 se pruža duž jugozapadne norveške obale. Više od 50% izvozne robe u Norveškoj potiče iz ove oblasti, dodaje ona - ipak, put "ima veoma nizak standard za evropski put". Prelazak fjordova putem trajekta, može biti dugotrajan.


Vlada namjerava da poboljša transport "u komercijalne svrhe i za dobrobit lokalnog stanovništva", kaže Dunham.

Izgradit će se tri viseća mosta i pet plutajućih mostova. 

Međutim, kada je fjord dublji od 1 kilometra ili širi od 5 kilometara, postojeća inženjerska rješenja neće je smanjiti. Morsko dno bi bilo previše duboko da bi se probilo kroz tunel za stijene ili da bi se položili temelji visećeg mosta.

Plutajući mostovi ne rade u svim slučajevima, jer su podložni teškim vremenskim uslovima kao što su jaki talasi i struje.

Ovde dolazi na red plutajući tuneli.

Anatomija plutajućeg tunela

Ideja za plutajući tunel nije nova. Godine 1882., britanski pomorski arhitekt Edward Reed predložio je plutajući tunel preko engleskog kanala - ideju na koju je stavljen veto.

Termin "plutajući" je možda pogrešan. Tuneli se fiksiraju u kablovima - pričvršćeni za morsko dno ili vezani za pontone koji su dovoljno udaljeni da omoguće prolazak brodova. Izrađeni od betona, funkcionisali bi kao konvencionalni tuneli, prevozeći vozila sa jednog kraja fjorda na drugi.


Valovi i struje na 100 stopa ispod nivoa mora su manje snažni od onih na površini, objašnjava glavni inženjer NPRA Arianna Minoretti.

Pored toga, plutajući tunel minimizira uticaj na pejzaž jer je većina infrastrukture izvan vidokruga. Takođe stvara manje buke nego što bi to bio saobraćaj na mostu. "To bi bila prednost ... (za) ljude koji žive u tom području", kaže Minoretti.

Ambiciozan projekat

Najveći rizici u projektu su eksplozije, požar i preopterećenje, kaže Minoretti - i zato je neophodno opsežno testiranje.

NPRA sarađuje sa norveškim Univerzitetom za nauku i tehnologiju, Centrom za naprednu strukturnu analizu (CASA), koristeći žive eksplozive kako bi "istražila kako se cjevaste betonske konstrukcije ponašaju kada su podvrgnute unutrašnjim udarnim opterećenjima", kaže istraživač CASA Martin Kristoffersen.

Testovi će pomoći timu da shvati šta bi se dogodilo sa strukturom tunela ako bi, na primer, u kamionu eksplodirala opasnu roba koju prevozi.

Dosadašnji rezultati pokazuju da konstantan pritisak vode koji okružuje plutajuće tunele smanjuje štete uzrokovane eksplozijama.

Radeći sa norveškom mornaricom, tim NPRA-e istražuje i kako će se tuneli kretati ako podmornice udare u njih.

Dok lokacije za potopljene plutajuće tunele još uvijek nisu ugrožene, Minoretti kaže da će projekt biti završen za nešto više od 30 godina.

Poboljšani E39 će otvoriti više zapadne obale turizmu, dok tuneli mogu postati sami po sebi atrakcija - pogotovo ako su prvi na svijetu.

 

Izvor: edition.cnn.com

Twitter
Anketa

Da li je opozicija u Srpskoj trebala učestvovati na mitingu u Banjoj Luci ili nije?

Rezultati ankete
Blog