Kultura

Lois Weber: Žena koja je promijenila kino

Gola scena! Abortus; kontrola rađanja; prostitucija! U eri nijemog filma, filmovi Lois Weber bili su šokantno ispred svog vremena - i takođe izuzetno popularni.

Pisala je, režirala, producirala i ponekad igrala u svojim filmovima, a 1916. bila je najviše plaćeni režiser u SAD-u. Ona je pionir tehnike, uključujući podijeljeni ekran i dvostruku ekspoziciju, neko vrijeme je vodila vlastiti studio, a zajedno s Alice Guy-Blach je bila jedna od dvije žene koje su najviše doprinijele kinematografiji na njenom početku. Ali ona je umrla sama, polomljena i skoro zaboravljena 1939. godine.


Šta se dogodilo? Odgovor odzvanja čak i sada. 

Nekada dominantna sila u industriji, žene su bile pometene kada su muškarci preuzeli Holivud.

Kao mlada žena u Pensilvaniji, Weber je pjevala sa crkvenim horom na evangelističkim misama na ulicama, a kasnije je gledala film kao način da propovijeda dostojnu društvenu poruku. Ipak je oduvijek bila pobunjenik. Glumila je na pozornici kada je to bila izuzetno nezgodna stvar i napustila pozorište kada se udala za glumca, Phillipsa Smalleya. Zajedno su počeli snimati filmove, ali je uskoro postalo jasno da je Lois kreativna sila.

Jedan od njenih ranih filmova, "Suspense" iz 1913. godine, je malo remek-djelo. U 11 minuta, dostojan je i Hitchcocka. Weber glumi 'ženu', koja je sama sa svojom bebom u udaljenoj kući, kada muškarac, zvani 'Skitnica', pokuša provaliti. Sa varalicom na vratima, žena telefonira svom mužu u kancelariji, i Weber dijeli ekran na tri trokuta tako da možemo istovremeno vidjeti sve znakove. Postoji i krupni plan oka koje gleda kroz ključaonicu vrata. Weber koristi uređaje koje sada smatramo zdravo za gotovo, u filmovima koji su neizvjesni, kao što je snimak telefonske žice koja se reže nožem. Nijedna od tih tehnika ne bi bila važna da film nije bio urađen da bi stvorio nevjerovatnu napetost. Da je samo "Suspense" bio njen film, ona bi i dalje bila važna figura u istoriji filma.


Nisu svi njeni filmovi toliko zabavni za gledanje, uključujući "Hypocrites" iz 1915. godine, u kojem ona koristi tešku alegoriju da bi izložila društveno licemerje. Ministar propovijeda svojoj zajednici, a film seže u prošlost kada on sanja da je srednjovjekovni monah koji rezbari kip Gole istine. 

Golotinja u njenim flmovima je bila dovoljno uvjerljiva da izazove bijes nekih američkih državnih odbora za cenzuru. 

Weber je bila na vrhuncu svoje slave kada su izašla tri njena najvažnija filma. Cipele (1916) koji spada među jedan od njenih najboljih film. 

Zatim, njen kontroverzni film te godine, "Where Are My Children?", bavi se kontracepcijom i abortusom, u vrijeme kada je oboje bilo ilegalni. Uvod filma kaže: “Svi inteligentni ljudi znaju da je kontrola rađanja predmet ozbiljnog javnog interesa.” Njena matična država Pensilvanija zabranila je snimanje filma kao da "ne odgovara pristojnim ljudima da vide". Druge države su bile blaže, a film je bio najuspješniji film Universal Picturesa godine.

Ona je bila pionir jednostavno tako što je iz sjena povela razgovor o kontroli rađanja.

Možda je bila i prva žena koja je režirala velike akcijske scene u filmu iz 1916. godine "The Dumb Girl of Portici". 

Jedan od najskupljih filmova današnjice, "The Dumb Girl of Portici", uključuje energične scene masovnog života, sve savršeno orkestrovano. Redovi vojnika na konjima voze se u centar grada. Masovne demonstracije odvijaju se izvan palate Viceroy. Nered izbija kada vojnici napadnu seljake. 

1920-ih svijet oko nje se promijenio. Publika je izgubila ukus za društveno svjesne filmove. I što je najvažnije, kako su isticali filmski istoričari, muškarci su shvatili da bi ova čudna, nova, pomodna stvar koja se zove film, mogla zaraditi novac. Kada su filmovi postali veliki posao, "momci su htjeli posao" - i dobili su ga.

Ali Weber je nastavila da snima filmove, uključujući jedan zvučni film - njen posljednji, 1934. godine. 


Razvela se od muža da bi se kasnije udala za čovjeka koji je potrošio sav njen novac, a zatim je ostavio. 

1928. godine, kada je vidjela promjenu u Holivudu, napisala je novinski članak koji je lobirao za veće mogućnosti za ženske filmske stvaraoce. Ona je u svom pozivu bila daleko ispred svog vremena.

Nedavno je ponovo otkrivena. Njeni filmovi su ponovo emitovani na festivalima i specijalnim projekcijama širom svijeta. Nekoliko ih je dostupno na DVD i streaming uslugama. Komplet kutija DVD-a; Pioniri: Prve žene filmaši (objavljen u SAD-u u kinima), uključuje mnoge njene filmove. Netflix usmjerava selekciju iz tog skupa, uključujući i Suspense.

Milestone Films je objavio obnovljene DVD-ove njenih filmova u SAD-u i Velikoj Britaniji, uključujući Dumb Girl i Shoes. 

 

Izvor: bbc.com

 

Twitter
Anketa

Za koga ćete navijati u baražu za Evropsko prvenstvo u fudbalu: BiH ili Ukrajinu?

Rezultati ankete
Blog