Region

Iz arhive

Vlada kralja Nikole bez dileme: Crna Gora je srpska država, a SPC je naša crkva

Crna Gora je htjela da imenuje jednog patrijarha opet u Peći, ali kako još tada nije bio oslobođen jedan veliki dio našeg naroda koji se nalazio pod austriskim ropstvom, taj je akt bio odložen. Čim se Crna Gora vaspostavi, mitropolit pećki ima biti proglašen sa svima njegovim istoriskim pravima za patrijarha cjelokupne srpske pravoslavne crkve.

U istorijskom i pravnom nasilju, koji režim sprovodi u Crnoj Gori, pokušavajući da dokaže neistinito, a to je da je postojala Crnogorska pravoslavna crkva kao autokefalna, i negirajući vezu sa jedinom, kanonskom Pravoslavnom crkvom koja traje osam vijekova, dužni smo da se istinom branimo i istinu objavljujemo.

Ovo je samo još jedan od mnogobrojnih priloga istini i pravu, koje ovih dana pokušavaju da nam oduzmu. 

Naime, tekst koji je pred vama, objavio je list „Glas Crnogorca“ 1920. godine, glasilo Vlade Crne Gore u emigraciji.

Čak i usled dinastičkih sukoba i razmirica Cetinja i Beograda, kralj Nikola i vlada u emigraciji, čvrsto su branili stav, da upravo Crnoj Gori pripada „srpski presto“, kao „narodu koji je osnovao srpsku državnu misao i stvorio prvu političku državu i omogućio svojim nesebičnim i junačkim podvizima da se oslobodi srpsko pleme ispod turskog i austriskog ropstva, oslobodio je i Peć, sjedište srpskog patrijarha“.

Srpska patrijaršija

Srbijanci su ovih dana proglasili karlovačku patrijaršiju za svesrpsku, i daju joj onu vlast, koju je nekada srpski patrijarh imao za vrijeme silnog Cara Dušana.

Poznato je da je Car Dušan godine 1346. osnovao u Peći srpsku patrijaršiju, koja je docnije, pošto je veći dio srpske države pao pod ropstvo osmanlisko, pala u ruke Turaka. Zbog nasilja turskih potonji je patrijarh pećski Arsenije Čarnojević god. 1690. ustao s narodom na oružje protivu turske vladavine.

Poslije neuspjele pobjede nad Turcima, on je sa ogromnom masom naroda i sa narodnim prvacima, odstupio u nekadašnju Južnu Ugarsku, gdje je privremeno zauzeo mjesto sjedišta u Srijemskim Karlovcima, u nadi da će brzo doći prilika da se opet povrati u svoju osveštanu patrijaršisku prijestonicu u Peći. Između ostalih ideala, koje je srpski narod vjekovima gajio, on nije nikad napustio ni tu ideju da opet vaspostavi srpsku patrijaršiju u Peći, jer je uvijek smatrao karlovačke nasljednike pećskog patrijarha Arsenija Čarnojevića samo kao mitropolite karlovačke, a titula patrijarha samo kao da im je jedno istorisko počasno zvanje.

Ovakav položaj mitropolita karlovačkog smatrale su i ostale srpsko-pravoslavne mitropolije, pa i sama beogradska vlada, dok su se sada prihvatili toga posla da rečenu mitropoliju stave u rang patrijaršije. Inače da su je smatrali patrijaršijom ne bi bilo nužde da se to proglašenje vrši, nego bi se i samim političkim oslobođenjem srpskog naroda i srpskih crkava proširila vlast patrijarha karlovačkog, da je on posjedovao pravo srpskog pravoslavnog patrijarha. Prema istoriskom pravu naše crkve jedino mitropolitu pećskom pripada pravo da bude patrijarh cjelokupne Srpske pravoslavne crkve.


Glas Crnogorca iz 1920.

Crnogorski narod, koji je u svojim vjekovnim naporima zasnovao srpsku državnu misao i stvorio prvu političku državu i omogućio svojim nesebičnim i junačkim podvizima da se oslobodi srpsko pleme ispod turskog i austriskog ropstva, oslobodio je i Peć, sjedište srpskog patrijarha. Samim oslobođenjem Peći, oživjela su i realna patrijaršiska prava pećskog mitropolita.

Crna Gora je htjela da imenuje jednog patrijarha opet u Peći, ali kako još tada nije bio oslobođen jedan veliki dio našeg naroda koji se nalazio pod austriskim ropstvom, taj je akt bio odložen. Čim se Crna Gora vaspostavi, mitropolit pećki ima biti proglašen sa svima njegovim istorijskim pravima za patrijarha cjelokupne Srpske pravoslavne crkve. Toga se prava Crna Gora kao vječno slobodna srpska država i kao osloboditeljka Peći neće smjeti nikada odreći.

U protivnom ona bi se ogriješila i prema svom narodu, koji nije nikad dozvolio da se sa njenog amvona čuje propovjed zarobljenog oltara.

Svih su ovih prava, koje ima Crna Gora i njena crkva, potpuno svjesni beogradski zločinci, pa su zato sa naročitim ciljem pohitali, pošto se Peć, nalazi u Crnoj Gori, da nam to pravo otmu. Međutim, ni ta im pustolovina neće poći za rukom. Peć i pećka patrijaršija mora biti opet ono što je nekada bila srpskom narodu i srpskoj Crkvi.

Nej-Sen-Sir* kod Pariza, Glas Crnogorca, broj 88, 24. IX / 7. X 1920.

* U Nej-Sen-Siru kod Pariza se nalazilo sjedište vlade kralja Nikole

Srpska pravoslavna crkva je kamen temeljac i oslonac države Crne Gore, od njenog postanka. Njoj je povjereno na čuvanje najsvetije mjesto SPC, a to je pećki Tron, naš mitropolit Amfilohije je egzarh, što u tačnom prevodu znači čuvar.

Dakle, ako je igdje na svijetu SPC svoja na svome, to je u Crnoj Gori. IN4S će nastaviti svoju misiju, a to je da objavljuje istinu i jedino istinu!

 

Izvor: in4s.net
Twitter
Anketa

Da li je opozicija u Srpskoj trebala učestvovati na mitingu u Banjoj Luci ili nije?

Rezultati ankete
Blog