Crna Gora je 2009. godine odlučila da po jednu
podmornicu pokloni Srbiji, Hrvatskoj i Sloveniji. Lijep gest najmlađe
evropske države, koja, uzgred budi rečeno, nije vlasnik podmornica.
Međutim, tu nije kraj priče. Vlasti tri nekada bratske zemlje postupile su u skladu sa "očekivanim".
Srbija želi da preuzme podmornicu, ali poklonu u zube gleda – nema 20.000 evra da podmornicu preveze na svoju teritoriju.
Hrvati
su ovu ponudu dočekali – na nož! Podmornice su, tvrde, njihove! I u
skladu sa tim, čeličnu olupinu ne mogu u Hrvatsku da uvezu kao poklon,
već isključivo pod vinjetom "vraćanje originalnom vlasniku".
"tip 911" klase "una", koja bi trebalo da stigne u Srbiju, teška je oko
100 tona. Bila je namijenjena za plovidbu Jadranom, na zadacima prevoza
diverzanata i polaganja mina. Ona je najmanja od četiri preostale
podmornice koje su napravljene u vreme SFRJ.
Slovenci
su, naravno, iskoristili gužvu. Ekspresno su prije skoro dvije godine
prevezeli podmornicu u Vojni muzej u gradić Pivka. I već naplaćaju pet
evra svakom posjetiocu koji želi da baci pogled i čuje koju riječ o
nekadašnjem ponosu jugoslovenske mornarice.
–
Ideja je da četiri države dobiju po jednu takvu podmornicu. Ona sa
oznakom 911, odnosno „tisa“, ostala u je Tivtu – budućem Nautičkom
muzeju „Porto Montenegra“, dok bismo po jednu poslali u Beograd, u
Sloveniju i Hrvatsku – rekao je je 2009. godine viceadmiral Dragan
Samardžić u Tivtu.
Ministarstvo odbrane
Srbije, po dobijenoj informaciji iz Crne Gore 2009. godine, obavijestilo
je Muzej nauke i tehnike da postoji mogućnost da ova ustanova kulture na
poklon dobije podmornicu – vrijedni istorijski eksponat. Predmet je
proslijeđen i Ministarstvu kulture, koje je formiralo specijalni tim da
radi na ovom problemu. Međutim, zapelo je kada je na dnevni red došao –
novac. Prevoz "une" iz Crne Gore u Srbiju koštao bi oko 20.000 evra. A
para, razume se, nema.
Podmornice, naravno,
nemaju nikakavu materijalnu i upotrebnu vrijednost. Mogle bi se prodati
samo za onoliko koliko košta kilogram starog gvožđa.
– Podmornica možda nema materijalnu ali ima istorijsko kulturnu vrednost – kaže Milisav Mijović iz udruženja "Podmorničar".
–
Mi smo prvi poslali dopis Ministarstvu odbrane Crne Gore u kome smo
zahtijevali da se jedna podmornica dopremi u Srbiju. Oni su odgovorili
pozitivno na našu molbu, ali su je umjesto nama poslali u Ministarstvo
odbrane Srbije. Ministarstvo odbrane taj dokument proslijeđuje
Ministarstvu kulture koje kaže da nema novac i lopticu ponovo prebacuje
na Ministarstvo odbrane. To je igra bez prestanka.
Osamdesetih
godina prošlog vijeka za Jugoslovensku mornaricu izgrađeno je ukupno šest
podmornica klase "tisa" dužine 18,8 i širine 2,7 metra, visine 3,4
metra. Jugoslavija je bila jedna od samo jedanaest zemalja u svijetu koje
su u proizvodile podmornice.
Nakon raspada
SFRJ, podmornice su iz Hrvatske odvežene u Crnu Goru. Prema pravilima
sukcesije, s obzirom na to da je zadnje upisano vlasništvo podmornice
bio Split, podmornica koja se poklanja Srbiji je zapravo vlasništvo
Hrvatske – tvrde Hrvati. To je razlog zbog kojeg Hrvati i ne žele da
prime poklon. A kada su Slovenci prevozili svoj poklon, pošto su imali
opravdan strah da bi Hrvatska mogla da spriječi dostavu i podmornicu
konfiskuje, prevoz čelične olupine iz Tivta do Slovenije odigrao se pod
velom stroge državne tajne.
(Novosti/Frontal)

