Petak, 05.12.2025.
7 C
Sarajevo

Nova godina, nova FB pravila

Facebook od 1. januara 2015. godine za sve korisnike ove najveće
društvene mreže na svijetu uvodi nova pravila i uslove korištenja, a
koja se prije svega odnose na bezbjednost i ciljano plasiranje reklama.

O novim "pravilima igre" korisnici su već obaviješteni još u novembru, a
sve novine pojašnjene su u "osnovama privatnosti" koje su dostupne u
svakom momentu. Razgovarali smo sa stručnjakom iz Banjaluke o tome šta
to, u stvari, znači.

Saša Ostojić, online community manager, pojašnjava kako Facebook pod
novim pravilima podrazumijeva velika unapređenja privatnosti korisnika.

Kako kaže, broj korisnika ove mreže je ogroman, a od ukupnog broja čak
70 odsto svakodnevno posjeti svoj profil, ali veoma mali broj njih je
stvarno upoznat sa pravilima i uslovima korištenja ove društvene mreže.

"Facebook kao najpopularnija društvena mreža je primoran da često
mijenja pravila korištenja kako bi spriječio eventualne zloupotrebe.
Ljudi olako shvataju društvene mreže, objavljuju sadržaje za koje nisu
svjesni koliko su potencijalno opasni. Novim pravilima Facebook se trudi
da obezbijedi sigurniji i lakši način dijeljenja sadržaja i
informacija, a najvažnija nova postavka jeste ‘Privacy Basics'",
naglašava Ostojić.

Kako nam je pojasnio, to je svojevrstan alat ili vodič koji je dostupan
na više od 30 jezika i koji korisnicima omogućava da steknu uvid u to
ko i zašto vidi njihove objave i kako da korisnici ograniče publiku koja
vidi njihove objave.

"Značajno unapređenje jeste u tome što će vam Facebook pružiti pomoć
ukoliko želite da blokirate drugog korisnika ili eliminišete nepoželjne
sadržaje koji se pojavljuju na vašem News Feedu. Ova opcija je bila
dostupna i prije, ali je sada znatno unaprijeđena", kaže Ostojić.

Pored sigurnijeg pristupa i korištenja, ocijenio je da ova mreža želi da obezbijedi i podigne na viši nivo poslovno korištenje.

Inače, Facebook ima u planu i transfer novca preko ove mreže, tako da
se uskoro može očekivati i alat pomoću kojeg će se moći slati ili
primati novac jednim klikom miša.

"Kada su poslovne stranice u pitanju, bitno su unaprijeđeni algoritmi
za oglašavanje na Facebooku. Boost post ograničenjem Facebook želi da
stane ukraj oglašavanju koje se svodi na puko plaćanje oglasa. Ovo će
predstavljati glavobolju community managerima koji su sa dvije objave
sedmično ovom opcijom mogli da zamaskiraju loše rezultate i manjak
kreativnosti. Samim tim, ovo će predstavljati i vjetar u leđa onima koji
Facebook oglašavanje shvataju ozbiljno jer je samo kvalitetna
komunikacija i kreativan pristup ono što garantuje dugoročnu vrijednost
vašoj korporativnoj Facebook stranici", istakao je Ostojić.

Osvrnuo se i na ponašanje korisnika Facebooka iz BiH, za koje je
ocijenio da nisu u potpunosti svjesni rizika, koji je prisutan
svakodnevno.

"Prije svega to se odnosi na zloupotrebu ličnih podataka i fotografija.
Svi moraju da shvate da onog momenta kada, primjera radi, objave
fotografiju sa ljetovanja, ona nije više njihovo vlasništvo, a sa čime
je otvoren i prostor za zloupotrebe. Svakako Facebook ovim koracima i
unapređenjima mnogo doprinosi podizanju svijesti o sigurnosti i
privatnosti korisnika. Moj savjet za privatne korisnike jeste da ne
objavljuju fotografije i ne pišu objave koje ne bi smjeli iznijeti ni u
nekoj televizijskoj emisiji koja se pušta u udarnom terminu", rekao je
Ostojić.

Inače, u posljednjih nekoliko dana veliki broj korisnika Facebooka je u
svojim statusima krenuo da dijeli poruku preko koje se "odriče" novih
pravila i politike privatnosti, ali od koje, kako se ispostavilo, nema
velike koristi.

Naime, kako su stručnjaci objasnili, ova akcija "odricanja" od Facebook
politike privatnosti nema nikakvog smisla i poruka koja se kači širom
svijeta ne obavezuje Facebook ni u kojem smislu da je se pridržava, niti
u cjelini a ni djelimično.

Samim pristupanjem Facebook zajednici korisnici su ujedno prihvatili i
sva njena pravila ponašanja i politiku privatnosti i ukoliko neko želi
da koristi ovu društvenu mrežu mora da ih poštuje i ne može se od njih
izuzeti.

Ana T. iz Banjaluke, koja ima profil na Facebooku, kaže da joj baš nisu
bila jasna nova pravila koja Facebook uvodi, pa je i ona podijelila tu
poruku, ali da joj je kasnije prijatelj, profesor informatike, objasnio o
čemu se u stvari tu radi.

"Moji prijatelji često kače razne fotografije na kojima su ili malo
više popili u izlasku ili prijateljice sa ljetovanja, mada ih ja
savjetujem da to ne čine jer, na kraju krajeva, prilikom zapošljavanja
se često provjerava nečiji profil na Facebooku koji nekad kaže i više od
biografije", rekla je ova Banjalučanka.

U BiH ima oko 1,4 miliona Facebook korisnika, što je trećina od ukupne populacije zemlje.

Mark Zakerberg, prvi čovjek najveće društvene mreže, kazao je da je
svjestan da ljudi na Facebooku žele da imaju mogućnost da pokažu da im
se određeni sadržaj ne sviđa, odnosno umjesto da ga "lajkuju", mogli bi
da ga "dislajkuju". Na jednoj od konferencija u sjedištu ove kompanije
razgovaralo se o tome da se doda mogućnost da korisnici konačno mogu da
za određene stvari iskažu nezadovoljstvo okrećući palac prema dolje.

"Neki su tražili i ‘dislajk’ opciju da izraze svoje nezadovoljstvo, ali
nisam još siguran koliko bi to bilo dobro za zajednicu", oprezan je
Zakerberg.

Svakog minuta na Facebook se okači više od 200 miliona fotografija,
među kojima dobar dio čine fotografije iz provoda a na kojima su
korisnici u manje ili više alkoholisanom stanju. Ova mreža u budućnosti
će se pobrinuti da "promocija" pijanih korisnika bude svedena na
minimum.

Zbog takvih fotki korisnici mogu da imaju problema. Kako bi zaustavio
takve ispade i povećao nivo korisničkog zadovoljstva razvija se poseban
sistem nadziranja takvih aktivnosti. Kada sistem detektuje status ili
fotku koja ukazuje na to da je korisnik pijan, stići će obavještenje o
odlaganju postavljanja tog statusa ili fotografije i upozorenje da to
može biti štetno po korisnika.

Broj ljudi koji ima nalog na Facebooku je oko 1,35 milijardi. Čak 864
miliona ljudi svakodnevno provjerava svoje profile na Facebooku, dok
najveći broj korisnika naloge provjerava putem mobilnih telefona.

Profit ove kompanija sada iznosi oko 1,1 milijardu dolara, a sve
zahvaljujući tome što je Facebook pronašao nove načine da prikuplja
informacije o korisnicima, koje kasnije stižu do oglašivača.

Izvor: Nezavisne

Popularno ove nedelje

U decembru dvije penzije u Republici Srpskoj

Ministarstvo finansija Republike Srpske informiše javnost da će u...

Бака Милка у Лондону прославила 105. рођендан: Ово је њена невјероватна животна прича (ФОТО/ВИДЕО)

Једна од најстаријих Српкиња, Милица Јовић, прославила је 6....

Galić: Helezovo ponašanje nedostojno funkcije

Zamjenik ministra obrane u Savjetu ministara Slaven Galić ogradio...

UIO: Uslovi za otvaranje novog Graničnog prelaza Gradiška nisu ispunjeni

Uslovi za otvaranje novog graničnog prelaza Gradiška Novi most...

Teme

U decembru dvije penzije u Republici Srpskoj

Ministarstvo finansija Republike Srpske informiše javnost da će u...

Galić: Helezovo ponašanje nedostojno funkcije

Zamjenik ministra obrane u Savjetu ministara Slaven Galić ogradio...

UIO: Uslovi za otvaranje novog Graničnog prelaza Gradiška nisu ispunjeni

Uslovi za otvaranje novog graničnog prelaza Gradiška Novi most...

Dogovoreno povećanje boračkog dodatka u Republici Srpskoj

Osnovica za borački dodatak u Republici Srpskoj biće povećana...

Golubović: Povećanje plata za zaposlene u obrazovanju i kulturi

Ministar prosvjete i kulture Borivoje Golubović najavio je povećanje...

Povezani članci

Popularne kategorije