“Prema rezultatima
drugog istraživanja oko 80% firmi posluje manje od 20 godina. Njih 89,90%
osnovane su od strane trenutnog vlasnika, 7,7% je naslijeđeno, a 1,9% kupljeno.
Ovi podaci govore i o činjenici da je 74% firmi u rukama” prvog vlasnika, kod
23,6% rukovodeću ulogu ima druga generacija, a samo 1% naslijedila je i njima
upravlja treća generacija vlasnika, što najdirektnije upućuje na veliki izazov
generacijske tranzicije koji nas očekuje” izjavila je Jagoda Matrak, izvršna
direktorica Pro Educe.
Vlasnici porodičnih
firmi imaju veliko povjerenje u članove svoje porodice i u 47,6% slučajeva za
važne odluke konsultuje upravo članove svoje porodice, njih 29,8% isključivo
samostalno donosi odluke, a oko 20% se savjetuje sa drugim stručnim osobljem,
koje spade u kategoriju tkz. “neporodičnih” menadžera. Povezano sa tim,
vlasnici porodičnih firmi, njih 64,4% na visokim pozicijama nemaju praksu da
zapošljavaju “neporodične” menadžere.
Veliki broj
porodičnih firmi osjetilo je posljedice svjetske ekonomske krize, 89,5%, što je
uzrokovalo i značajan procenat onih kojima su se prihodi smanjili, u 59,6%
slučajeva. Manji broj njih, u posljednjim godinama uspio je da poveća prihode,
oko 20%.
Ovo su samo neki od
pokazatelja koji potvrđuju potrebu za ozbiljnim pristupom i aktivnostima u
pravcu unapređenja poslovanja porodičnih firmi kod nas. Iz tog razloga Centar
za edukaciju Pro Educa 15. i 16. maja će kao sljedeći korak u okviru projekta
organizovati Prvi poslovni forum u BiH pod nazivom “Porodične firme – stub
razvoja ekonomije”.
Porodične
firme čine jedan od ključnih temelja svjetske ekonomije. U najrazvijenijim
zemljama ostvaruju više od 50% GDP-a, stvaraju više od 60% zaposlenosti i
otvaraju 75% novih radnih mjesta.
Iako je u
industrijskim zemljama 70 %
firmi u rukama porodica, ujedno 70 %
tih porodičnih firmi ne preživi transfer iz prve u drugu generaciju, dok 95 % porodičnih firmi ne nadživi treću
generaciju. To je često posljedica nedostatka pripreme narednih generacija da
savladaju zahtjeve proširenog poslovanja, prepoznaju sve jake strane svoje
firme, a slabosti otklone u najboljoj mjeri. Slična situacija se može očekivati
i sa porodičnim firmama kod nas.

(Frontal)

