Srijeda, 10.12.2025.
1 C
Sarajevo

Zašto u BiH nema kontrole uvoza naftnih derivata?

Uvoznici goriva u BiH, za razliku od zemalja EU i regiona, nemaju zakonsku obavezu da uvezeno gorivo skladište na terminalima, kao što je to slučaj u Hrvatskoj i Srbiji. 

Sve je počelo 2009. godine kada su izmjenom zakona, na već postojeće akcize, uvedene dodatne za puteve, na sve derivate, osim lož-ulja. Tada uvoz dizela počinje drastično da opada, a lož-ulja da raste.

Mi kontrolišemo da li su uvoznici izmirili sve obaveze prema državi u smislu da li su platili porez, i sve ostale zakonom propisane namete. Ne vršimo kontrolu i nemamo obavezu da ih zadržavamo na granici to radi nadležna inspekcija, kaže Ratko Kovačević, portparol Uprave za indirektno oporezivanje.

U Inspektoratu uvjeravaju da su kontrole redovne. Tako su prošle godine kontrolisali 1.102 uzorka od kojih samo 13 nije bilo ispravno.

Uzorkovanje se odvija u okviru ljetnog i zimskog monitoringa u okviru kojeg inspektori uzimaju po jedan uzorak goriva koji se prometuje na stanici, istakla je Dušanka Makivić, portparolka Republičkog inspektorata.

S obzirom na to da je niz afera pokazao da preko granica BiH curi nekvalitetno gorivo, neophodne su strože kontrole. Јedna od posljednjih afera jeste i uvoz u BiH, preko luke Ploče, dvije hiljade tona dizela D2 iz Albanije, koji bi navodno trebalo da se proda kao dizel D4.

U susjednoj Hrvatskoj svaka cisterna mora da prođe kontrolni terminal. U Srbiji su uveli i dodatna markiranja naftnih derivata. Za razliku od regiona koji ima 100 odstotnu kontrolu naftnih derivata, u BiH to je tek 2 odsto. Možda je i to razlog zbog kojeg je proteklih godinu u BiH uvezeno skoro četiri puta više ložulja nego u Srbiju. Kontrola kvaliteta i zaštita domaćeg tržišta ostavljena je na milost i nemilost distributerima.

Kontrola na granici obavlja se za svakog uvoznika pojedinačno, na osnovu podataka o uvozu iz prethodne godine. I tome su uvoznici stali u kraj, pa tako jedne godine gorivo uvozu preko Federacije, a druge – preko Republike Srpske.

Izvor: RTRS 

Popularno ove nedelje

Krnjić ponovo oborio usvajanje Pravilnika za novi granični prelaz Gradiška

Člana Upravnog odbora UIO Zijad Krnjić ponovo je oborio...

Vazduh nezdrav u šest gradova

U Banjaluci, Tuzli, Brodu, Prijedoru, Lukavcu i Doboju vazduh...

Zelenski priznao realnost oko Krima i članstva u NATO-u. “Nemamo snage”

Ukrajina ima realističan pristup budućem članstvu u NATO-u i...

Dodik o regulacionom planu “Malta 1” u Banjaluci

Podržavam zahtjeve građana banjalučkog naselja Rosulje da se ne...

Teme

Krnjić ponovo oborio usvajanje Pravilnika za novi granični prelaz Gradiška

Člana Upravnog odbora UIO Zijad Krnjić ponovo je oborio...

Vazduh nezdrav u šest gradova

U Banjaluci, Tuzli, Brodu, Prijedoru, Lukavcu i Doboju vazduh...

Zelenski priznao realnost oko Krima i članstva u NATO-u. “Nemamo snage”

Ukrajina ima realističan pristup budućem članstvu u NATO-u i...

Dodik o regulacionom planu “Malta 1” u Banjaluci

Podržavam zahtjeve građana banjalučkog naselja Rosulje da se ne...

Čović: Federalizam obezbjeđuje jednak glas sva tri konstitutivna naroda

Predsjednik HDZ-a BiH Dragan Čović izjavio je sinoć u...

Milan Nedeljković će biti novi šef BMW-a

Srbin Milan Nedeljković preuzeće 14. maja 2026. dužnost predsjednika...

Ševe, Strele ili o sarajevskim snajperistima Armije BiH

Sjećam se jednog razgovora u kojem je Boro Kontić...

Povezani članci

Popularne kategorije