U Administrativnoj službi grada
Banjaluka je potvrđeno da će u znak sjećanja na taj događaj iz davne 1873.
godine, na željezničkoj stanici u Banjaluci biti upriličen kulturno-umjetnički
program u kojem će učestvovati KUD "Piskavica", CKUDM "Veselin
Masleša" i ansambl Zdravka Ćosića.
Nakon programa, sa banjalučke
željezničke stanice u 12.21 časova put Dobrljina krenuće voz koji će se usput
zaustaviti na stanicama u Prijedoru i Novom Gradu.
Prema istorijskim navodima, na pruzi
Banjaluka – Dobrljin, na današnji dan 1873. godine pokrenute su željezničke
linije za putnike. Pruga je završena 23. decembra 1872. godine, a svečanost
povodom njene izgradnje održana je 5. januara naredne godine za tadašnju tursku
vlast i ugledne građane.
Prva željeznička pruga u BiH, od
Banjaluke do Dobrljina, bila je normalnog kolosijeka /1.435 mm/ i na toj
dionici nalazilo se 13 mostova.
U tehničkoj dokumentaciji zabilježeno
je da je dužina jedne šine iznosila oko 6,5 metara. Pruga je bila osposobljena
da podnese osovinski pritisak od oko 7,3 tone.
U Banjaluci, Prijedoru, Novom Gradu i
Dobrljinu bile su izgrađene stanične zgrade, a u Banjaluci i ložionica u kojoj
su bile smještene lokomotive.
Cijene karata bile su neprihvatljive
za "običan narod". Od današnjeg Novog Grada do Banjaluke cijena karte
iznosila je 90 groša u prvom razredu ili 44 groša u trećem. Poređenja radi,
cijena puške u to vrijeme iznosila je od 30 do 40 groša, volovskih kola oko 40,
a ovce oko 10 groša.
Pruga je doživjela procvat tek
dolaskom austro-ugarske vlasti, posebno spajanjem sa Siskom i Dobojem.
U vrijeme austrougarske okupacije BiH
počela je i intenzivna izgradnja željezničkih pruga na ovom prostoru i to mahom
uskog kolosijeka /760 mm/, koje su ukinute u periodu od 1966. do 1979. godine.

