Društvo

Sigurnost djece online – Smjernice i edukativni materijali Međunarodne telekomunikacijske unije (ITU)

Prema podacima istraživanja koje su 2020. godine proveli UNICEF i Regulatorna agencija za komunikacije u Bosni i Hercegovini 94% djece starosti 7-18 godina koristi internet, dok ga svakodnevno koristi 77% djece starosti 0-18 godina.

Uglavnom mu pristupaju putem pametnog mobilnog telefona (92,5%), a u prosjeku djeca starosti od 0-18 godina provode radnim danom preko sat i po online, dok u uzrastu od 15-18 godina se taj broj povećava na skoro četiri sata dnevno, a vikendom i znatno duže. Pri tome roditelji nisu sigurni da li, kada je njihovo dijete u pitanju, prednosti interneta nadmašuju rizike, a tek sedam od deset djece ističe da je nekada čulo informacije o tome kako sigurno koristiti Internet, najčešće od roditelja, a zatim od prosvjetnih radnika. 

Kako bi najmlađi korisnici interneta bili bezbjedni, srećni i sigurni na mreži, Međunarodna unija za telekomunikacije (International Telecommunications Union - ITU) od 2009. godine izdaje Smjernice o zaštiti djece na internetu kojima se pruža međunarodno usaglašen okvir za sve bitne sudionike - roditelje i nastavnike, IKT industriju, kreatore politike i djecu. Internet postaje sve značajniji za djecu, nudi im broje mogućnosti za obrazovanje, zabavu, dijeljenje, učenje i socijalizaciju, ali istovremeno postaje i sve opasnije mjesto za djecu da bi se sama upuštala u njegovo korištenje. Uslijed pandemije COVID-a 19  globalno je zabilježen porast broja djece koja su se prvi put pridružila globalnoj mreži, dok se mogućnosti roditelja za nadzor smanjuju. Kao odgovor na značajne izazove i pomake u digitalnom svijetu, ITU je izdao nove, revidirane Smjernice o zaštiti djece na internetu u junu 2020. godine. 

Nove smjernice predstavljaju sveobuhvatan set preporuka za djecu, roditelje i odgajatelje, IKT industriju i kreatore politika o tome kako pridonijeti razvoju sigurnog i osnaženog internetskog okruženja za djecu i mlade, uključujući one koji spadaju u posebno ranjive kategorije kako što se djeca s teškoćama u razvoju ili djeca migranti. Edukativni materijal za djecu prilagođen njihovim potrebama i obuhvata za njih najznačajnije teme. Pomaže djeci da nauče kako da ojačaju svoje digitalne vještine i znanja, kako da se izbore sa rizicima u digitalnom svijetu, ali i da nauče, kako da ojačaju svoja prava na internetu i kako da iskoriste mogućnosti koje internet pruža. Navedeni materijali se sastoje od slijedećeg: 

- Slikovnica je namijenjena djeci mlađoj od 9 godina i sadrži šest scenarija sa pitanjima o kojima trebaju razmisliti i odgovoriti na njih, te saznati više o svojim pravima i sigurnosti online.

- Radna knjiga namjenjena je djeci u dobi od 9 do 12 godina i sadrži radne zadatke koji im pomažu da saznaju više o svojim pravima i sigurnosti online.

- Kampanja za društvene mreže namijenjena je mladima u dobi od 13 do 18 godina, te im pomaže da nauče kako upravljati online rizicima.

- Vodič za nastavnike predstavlja set vježbi koje se mogu izvesti u učionici sa djecom.

- Smjernice za roditelje i edukatore o zaštiti djece online imaju za cilj senzibilizirati porodice i edukatore na potencijalne rizike i prijetnje internetskog okruženja.

- Smjernice za kreatore politika za zaštitu djece na internetu predlažu odgovor na globalni izazov zaštite djece online.

- Smjernice za industriju za zaštitu djece online usredotočene su na zaštitu djece na svim područjima i od svih rizika u digitalnom svijetu.

Regulatorna agencija za komunikacije je ove smjernice prevela i objavila kako bi pomogla različitim bosanskohercegovačkim  akterima u oblasti zaštite djece na internetu. Materijali su prezentovani u okviru kampanje u svrhu podizanja svijesti javnosti o sigurnosti djece na internetu na Facebook stranici Regulatorne agencije za komunikacije Medijska i informacijska pismenost u BiH, na web stranici agencije i putem online prezentacije stručnoj javnosti 17.12.2020. 

 
Frontal
Twitter
Anketa

Da li je opozicija u Srpskoj trebala učestvovati na mitingu u Banjoj Luci ili nije?

Rezultati ankete
Blog