Naša posla

Bosanska Krupa 36 puta mijenjala plan javnih nabavki – nije kršenje zakona, ali jeste loša praksa

U Opštini Bosanska Krupa, koja je sredinom februara 2022. dobila status grada, su 2020. godine, odlukama načelnika, 36 puta mijenjali i dopunjavali Plan javnih nabavki što prema mišljenju revizora pokazuje da se planiranju javnih nabavki ne pristupa sistemski.

S obzirom na značajan broj izvršenih izmjena i dopuna Plana javnih nabavki u revidiranoj godini konstatovali smo da su određene izmjene izvršene zbog naknadno doznačenih sredstava Opštini od Unsko-sanskog kantona i Federacije BiH. Međutim, za dio izvršenih izmjena i dopuna Plana javnih nabavki nije nam dato adekvatno obrazloženje što upućuje na zaključak da se njegovim izmjenama i dopunama ne pristupa sistemski, pišu revizori.

Načelniku Opštine Bosanska Krupa Arminu Halitoviću, koji je od 2020. godine u četvrtom načelničkom mandatu (bio je zajednički kandidat SDP, ASDA, FRONTA, NIP), kaže da to nije kršenje zakona. 

"Mi imamo stavke koje se raspoređuju na osnovu odluka opštinskog Vijeća i imamo sredstva za ceste, vode, šume i druge namjene u jednom iznosu, onda Vijeće donese plan utroška i onda se to prerasporedi za konkretne projekte, pa u skladu s tim izmijenimo plan i preciziramo šta i kako trošimo. Tako rade i FBiH i kantoni i mi njihove odluke dobijemo u februaru, u martu, neku i u septembru i kako te odluke dolaze - mi raspisujemo javne pozive, a kako nisu u planu javnih nabavki - moramo promijeniti plan", kaže Halitović i naglašava da nigdje u Zakonu o javnim nabavkama ne stoji da se plan ne smije mijenjati. 

 Armin Halitović

"Nije to prekršaj ako je u skladu s određenim aktima", kaže Halitović, a na pitanje da li kašnjenje sredstava iz budžeta FBiH ili kantona ometa realizaciju projekata i ciljeva Opštine kaže da njima  kašnjenje ne smeta.

"Ne smeta nama kad god da dođu, nama su sredstva draga i mi ih utrošimo. Kada dobijemo sredstva raspišemo javni poziv i izmijenimo plan javnih nabavki, to nama nije nikakav problem", kaže Halitović. 

U 2020. godini održano je ukupno sedam sjednica Vijeća opštine Bosanska Krupa.

Iz Transparency International BiH  upozoravaju da česte izmjene pokazuju lošu praksu u radu opštinskih organa uprave. 

"Plan je prihvatljivo mijenjati jednom ili dva puta, ali ne 30 ili više puta. Očigledno je plan mijenjan kako je nailazila koja nabavka, a  to onda nije nabavka za koju se  znalo na početkom godine. Opštine su dužne da nakon usvajanja budžeta definišu planove na osnovu potreba za cijelu godinu, a ako nemaju novca - moraju ga mijenjati  ili donijeti odluke načelnika o postupku javne nabavke. U ovom konkretnom slučaju očigledno nije bilo riječi o čekanju jer bi ugovorni organ, odnosno  opština to trebalo znati na početku godine. To su vjerovatno nabavke koje su se pojavljivale tokom godine  i zato su mijenjani planovi, sigurno nisu nabavke za koje se znalo na početku godine", pojašnjava Damjan Ožegović, viši istraživač i saradnik za pravne poslove u TI u BiH.

Tokom 2020. godine Bosanska Krupa je iz budžeta FBiH dobila 524.805 KM:  jednokratna novčana pomoć za sanaciju posljedica nastalih usljed proglašenjem pandemije COVID-19 (125.000 KM), za izgradnju puta Emrića brdo-Džamište MZ Mahmići (100.000 KM), za poticanje razvoja biljne proizvodnje (70.000 KM), za izgradnju centra za upravljanje otpadom (54.127 KM) i za jesenju sjetvu (40.000 KM), te kapitalni grant od 134.345 KM što je bio dio novca potrebnog za rekonstrukciju i asfaltiranje Prvomajske ulice. Iz Unsko-sanskog kantona su dobili sredstva (211.964 KM) za sanaciju klizišta Kosa (85.000 KM), za proljetnu sjetvu (80.000 KM), te za sanaciju posljedica nastalih usljed proglašene pandemije COVID-19 (40.000 KM) i kapitalni grant kao dio sredstava za rekonstrukciju puteva i za izgradnju spomen obilježja Ćojluk. Te godine su i od Republike Srpske dobili 20.000 KM za javnu rasvjetu u naselju Ivanjska. 

 Opština Bosanska Krupa je 2020. prihvatila ponudu za održavanje cesta koja je bila za 23 posto veća od procijenjene vrijednosti postavljene u uslovima javne nabavke  što je, prema ocjeni revizora, kršenja Zakona o javnim nabavkama. 

To je tržište! Mi smo  napravili procjenu i sad da li je to loša procjena ili su cijene otišle gore – dalo bi se raspravljati, ali smo prihvatili najjeftiniju, sve druge su bile još skuplje, a to je bilo u januaru, u jeku zimske sezone, u periodu između nacrta i prijedloga budžeta i onda smo samo uvrstili u budžet tu nabavku u ponuđenom iznosu. Da smo poništili tender bili bi pola januara bez zimske službe i da vam ne pričam dalje, ali je najvažnije da smo prihvatili najjeftiniju ponudu, kaže Halitović.

Golubović smatra da je ovakav stav obesmišljavanje procesa javnih nabavki, a Ožegović pojašnjava da je suština postupka javnih nabavki da ponuđači obaraju cijenu.

Ugovorni organ mora istražiti tržište i postaviti maksimalnu cijenu koju može platiti, a ponuđači treba da obaraju tu cijenu. Ugovorni organ  u određivanju cijene može i da se konsultuje s licima izvan administracije ili s pravnim licima koja obavljaju istu ili sličnu djelatnost onoj koja je predmet radova, kaže Ožegović.

 

Novac iz drugih budžeta može da kasni zbog izvršavanja viših prioriteta ili zbog sporog punjenja budžeta. Naime, samo u FBiH u Zakonu o izvršenju budžeta tekući transferi kantonima i nižim nivoima vlasti, javnim preduzećima i kapitalne investicije je sedmi prioritet, nakon vanjskog i unutrašnjeg duga Federacije, penzija, boračke invalidnine, drugih boračkih davanja i invalidnine za neratne invalide i civilne žrtve rata, plata i naknada troškova svih zaposlenih, transfera za poljoprivredu i razvojne projekte, te transfera za raseljene i izbjegle osobe. 

I Slobodan Golubović, glavni i odgovorni urednik na portalu Pratimo tendere kaže da izmjene plana javnih nabavki nisu zabranjenje, ali naglašava da je prvo pravilo za provođenje javne nabavke – postojanje novca.

"Nije zabranjeno, ali šta rade ako toliko puta moraju mijenjati plan? Istina – poznata je pojava da viši nivoi vlasti  ne prebacuju na vrijeme novac nižim nivoima i to svakako utiče na realizaciju planova nižih nivoa vlasti, slična je situacija i s elektroprivrednim preduzećima, posebno u Republici Srpskoj, koja ne isplaćuju sredstva za potopljeno zemljište u kontinuitetu i u skladu sa zakonom i onda opštine dolaze u situaciju da ne planiraju ta sredstva, ali ih ne mogu koristiti, imamo i opštine koje zbog tog kašnjenja ne mogu servisirati kredite i druge obaveze, ali u kontekstu javnih nabavki je prvo pitanje da li postoji novac za tu nabavku – budžet ne treba vezati za nesigurna ili sredstva koja kasne", pojašnjava Golubović.
 
Opština Bosanska Krupa je 2020. godine imala budžet u iznosu 8.842.002 KM od čega je  1.600.888 KM transfer iz FBiH i  Unsko-sanskog kantona. Opštinska administracija zapošljava 113 ljudi umjesto sistematizacijom predviđenih 126, a ukupni troškovi zaposlenih su 3.198.332 KM od čega se 2.283.527 KM odnosi na Opštinu, a preostali dio na ostale budžetske korisnike.  
Naknade opštinskim vijećnicima  iznose ukupno 109.365 KM i dijele se tako da  svaki vijećnik dobije mjesečni paušal 315 KM i  po 150 KM za prisustvo svakoj sjednici Vijeća. Naknade se isplaćuju na žiro račune vijećnika na osnovu ovjerene liste o prisustvu na sjednici. Predsjedavajući Vijeća dobija naknadu u iznosu  5 osnovica  za obračun plate u skladu s Odlukom o platama i naknadama zaposlenika u Opšini, a zamjeniku predsjedavajućeg Vijeća 315 KM mjesečno plus naknada od 150 KM mjesečno za obavljanje dužnosti zamjenika predsjedavajućeg vijeća. Članovi komisija dobiju dodatnih 50 KM po sjednici. 
 

 
Frontal
Twitter
Anketa

Da li je opozicija u Srpskoj trebala učestvovati na mitingu u Banjoj Luci ili nije?

Rezultati ankete
Blog