Slijedi nastavak priče o budžetu i raspodjeli istog za rad Gradske izborne komisije opštine Istočno Novo Sarajevo.
Prvi dio priče pročitajte OVDJE.
INS vs Banja Luka
Napravimo na ovom mjestu jednu komparaciju. Koliko god
bilo manjkavosti u budžetima Banje Luke u periodu 2008-2012, a koje su već bile
predmet analize, nesporno je i na prvi pogled jasno da su budžeti Banje Luke izrađeni
na veoma profesionalniji
i odgovorniji način nego što je slučaj sa posmatranim budžetima Istočnog Novog Sarajeva
u istom periodu.
Naime, ukoliko se fokusiramo upravo na stavke koje se tiču lokalnih
izbornih komisija, uviđamo da se u budžetskim dokumentima u Banjoj Luci precizno
izlaže većina (istina, ne svi i to i jeste bio dio kritike upućen u konkretnoj analizi)
troškova Gradske izborne komisije. Riječ je o tome da u tim aktima postoji poseban
odjeljak u budžetu koji nosi naziv „Gradska izborna komisija“ i u kojem su precizno
navedeni konkretni troškovi Gradske izborne komisije (po posebnim stavkama: rashodi
po osnovu zakupa lokacija za biračka mjesta, rashodi za komunikacione usluge, rashodi
za režijski materijal, rashodi po osnovu putovanja i smještaja, rashodi za naknade
članovima izborne komisije, rashodi za naknade članovima biračkih odbora, rashodi
za stručne usluge i dr.). Dakle, postoje precizni podaci na šta se troši novac u
Gradskoj izbornoj komisiji, mada i tu postoji dosta prostora da se trošenje budžetskih
sredstava učini transparentnijim.
Međutim, kad je riječ o Istočnom Novom Sarajevu, situacija
je u ovom pogledu
znatno lošija. Ne postoji
niti jedan pokazatelj na šta se konkretno troši novac kad je OIK u pitanju. Građani
ne znaju kolike su naknade članovima OIK-a, kolike su naknade članovima biračkih
odbora, koliko se novca izdvaja za zakup lokacija za biračka mjesta, koliki su rashodi
za komunikacione usluge itd. Građani to ne znaju, odbornici to ne znaju i niko to
ne zna sem zaposlenih u OIK-u i odgovornih lica u lokalnoj administraciji, prosto
zato što nigdje i ne piše koliki su ti troškovi. Ovo predstavlja skandal za koji prosto ne možete vjerovati da se događa u dvadeset
i prvom vijeku.
Kako nam je rečeno iz kabineta načelnika opštine INS „troje članova
opštinske izborne komisije (OIK) redovno primaju naknadu iz lokalnog budžeta,
dok su troškovi OIK-a su u 2012. godini veći za 40% u odnosu na 2010. godinu,
zbog zahtjeva OIK kojim traže da se planiraju sredstva za provođenje izbora što
podrazumjeva kako sredstva za materijalne troškove tako i za naknade za rad
svih tijela u provođenju izbora“. Kao i što je sam budžet neprecizan u tačnom
predstavljanju rashoda, tako su i dobijeni odgovori površni. Na naša druga
pitanja o visini naknada, o referencama članova OIK, o zakupu lokacija za
održavanje izbora nismo dobili nikakav odgovor.
Kako i mi, tako i građani INS mogu samo da
nagađaju kojim su to metodama ljudi u lokalnoj vlasti došli do cifre koja se tiče
ukupnih troškova OIK-a. Odnosno, da budemo potpuno jasni, građani mogu samo da nagađaju
zašto je za OIK predviđeno ovoliko ili onoliko novca.
Izborne godine i
budžeti
Budžetom Istočnog Novog Sarajeva za 2012. godinu
za potrebe OIK-a izdvojeno je 40.000 KM. To je za tačno 36.650 KM više u odnosu
na prethodnu, 2011.
godinu kad je OIK-u
bilo dodjeljeno 3.450 KM. Ovo drastično povećanje za deset puta ima svoju logiku – 2011.
godine nije bilo izbora. Međutim, ako u prvom slučaju postoji logika, nje onda nema
kad je u pitanju poređenje sa 2010. godinom.
Naime, te godine kad su održani opšti izbori na kojima su bili birani kandidati
na četiri nivoa (predsjednik Republike Srpske, poslanici u Narodnoj skupštini Republike
Srpske, Predsjedništvo BiH i poslanici Parlamentarne skupštine BiH) za rad OIK-a
iz budžeta je bilo izdvojeno 24.200 KM, što je za 15.800 KM ili skoro 40% manje
u odnosu na tekuću, 2012.godinu, pri čemu je budžet iz 2010. godine
iznosio 7.985.000 KM, dok je prošlogodišnji budžet
Istočnog Novog Sarajeva bio
6.373.000 KM, što
znači da je 2010.
godine budžet Istočnog
Novog Sarajeva bio veći za 1.612.000 KM, odnosno za 20%. Dakle, 2010.godine je lokalni
budžet bio za 20% veći u odnosu na ovaj iz 2012.godine, ali su troškovi OIK-a ove
godine u odnosu na tu 2010.godinu za 40% veći, iako su izbori 2010.godine bili složeniji
i zahtjevniji u odnosu na izbore u 2012. godini
kad se biraju samo dva nivoa, odnosno kad se biraju gradonačelnik i odbornici u
lokalnoj skupštini.
Još jedno poređenje je zanimljivo i indikativno. Naveli
smo već da je budžet OIK-a u neizbornoj 2011. godini
iznosio 3.450 KM. U 2009., takođe neizbornoj godini, budžet OIK-a iznosio je
12.600 KM. dok je 2009.godine budžet Istočnog Novog Sarajeva iznosio je
6.540.000 KM, a 2011.
godine 5.473 000
KM. Da li se odgovor može tražiti u tome da je 2009. godina
bila svojevrstan postfestum lokalnih izbora iz 2008. godine,
te je vlast tad imala znatno više netransparentnih obaveza prema različitim licima
koja su učestvovala u izborima 2008. godine,
nego što je to bio slučaj 2011. godine i postfestumom
opštih izbora? Sasvim moguće. Jer, drugog logičnog objašnjenja nema, bar kad su
u pitanju oficijelni podaci navedeni u samim budžetskim dokumentima.
S obzirom da ne znamo na šta se troši novac u OIK-u možemo
da pretpostavimo da je jedini logičan odgovor u tome što su lokalnoj vlasti bitniji
lokalni od opštih izbora, što je razumljivo. Ali, nikako niti je razumljivo niti
je legitimno da lokalna vlast netransparetno troši novac budžetskih obveznika da
bi opstala na vlasti, što direktno proizilazi iz brojki koje, iako skromne, jasno
pokazuju da troškovi OIK-a koji direktno kontroliše izborni proces u kojem se bira
lokalna vlast rastu neobjašnjivo onda kad se dešavaju lokalni izbori, i to suprotno
svakoj logici.
Posebno je nevjerovatno da u budžetu Istočnog Novog Sarajeva
iz 2008. godine uopšte nije predviđena stavka koja se tiče OIK-a.
Odnosno, 2008. godine uopšte nije navedeno u budžetu koliko ova lokalna
zajednica izdvaja za potrebe OIK-a, iako je u pitanju bila izborna godina. Te godine
OIK je radio svoj posao ali ne postoji izvor iz budžeta koji navodi koliko je taj
posao koštao. Na naša
pitanja kako je moguće da se u budžetu ne vidi stavka koja se odnosi na rad OIK
od načelnika opštine dobili smo samo informaciju da su u budžetu u 2008. godini , kao i svake druge godine planirani troškovi OIK-a, iako se to u samom
budžetu ne vidi.
(Frontal)

