Petak, 12.12.2025.
-0.1 C
Sarajevo

Karan: Srpska svoj ustavnopravni status brani institucionalno

Kolumnu profesora ustavnog prava Siniše Karana – Srna prenosi u cjelini:

U BiH politička gibanja stavljala su u fokus posmatranja prije svega oblik državnog uređenja. Danas ta kretanja karakteriše tendencija revizije Ustava, prevashodno vanustavnim putem, a najčešće pod različitim izgovorima.

Najradikalniji su zahtjevi, koji su protiv dvoentitetskog uređenja, a za klasično centralistički i unitaristički model, sa prikrivenim izjašnjavanjem za građanski model ustavnopravnog uređenja, pri čemu se zloupotrebom demokratizacije društva, borbom za ljudska prava ipak u suštini stvaraju uslovi za majorizaciju, a kroz eliminaciju osnovnih ustavnih postulata složenog multinacionalnog BH društva.

Tako je i došlo do sukoba normativnog i stvarnog do mjere da dovodi u pitanje pronađeni ustavni okvir funkcionisanja novonastale državne zajednice federalnog tipa i njenih institucija.

U mandatnom periodu 2018 – 2022. godina glavno oružje protiv Republike je trebao biti Ustavni sud BiH, potpomognut ustavom ovlašćenim pokretačima ustavnih sporova i zaštite ustavnosti /bošnjački i ‘hrvatski’ član Predsjedništva, bošnjački poslanici Parlamentarne skupštine BiH, bošnjački delegati u Vijeću naroda Republike Srpske/, da sinhronizovano zadaju `poslednji udarac` Republici kroz `zaštitu` ljudskih prava i sloboda, zabranu diskriminacije, pravnu državu, vladavinu prava, evropske standarde, u konačnom trasiranje puta u stvaranju građanske /bošnjačke/ države.

Trebalo je iz Republike isisati još atributa njene opstojnosti, posebno imovina, obilježja, federalne elemente, predstavljanje naroda i entiteta, konsenzus, paritet, prosto, jedan čovjek jedan glas.

Kroz odluke ustavnog suda, trebalo je izvršiti `ustavnopravnu` reviziju ustava i ustavnih i dejtonskih principa, pri čemu bi bez formalne promjene ustava došlo do potpune transformacije BiH i oživljavanja kontinuiteta ratne, nepostojeće, imaginarne, građanske, bošnjačke republike BiH kao ustavnopravnog sljedbenika nestale, raspadnute SR BiH.

Napadi na Republiku Srpsku su išli u pravcu osporavanja prava institucijama Republike da uređuju pitanja iz, kako kažu, ‘isključive nadležnosti institucija BiH’ koje je prije svih visoki predstavnik nametao, a koje izvorno nisu nadležnosti BiH.

Tako su se osporavale odredbe imovinskih odnosa sadržane u Zakonu o poljoprivrednom zemljištu, Zakonu o unutrašnjoj plovidbi Republike Srpske, Zakonu o šumama i Zakonu o nepokretnoj imovini koja se koristi za funkcionisanje javne vlasti, jer je pitanje `državne imovine` u isključivoj nadležnosti `države` BiH, da Republika Srpska nema ustavni osnov za donošenje ovog zakona, da se osporenim odredbama krše odredbe Ustava BiH kojim su utvrđeni kontinuitet i identitet države BiH, koji podrazumijevaju pravo BiH da nastavi da reguliše `državnu imovinu`, čiji je titular i koji daje nadležnost `državi` BiH i njenim institucijama, a ne entitetima da regulišu ovo pitanje, da je to pitanje kontinuiteta propisa i slično.

Osporavana je i Deklaracija o ustavnim principima koja predstavlja ozbiljno kršenje principa kontinuiteta i ugrožava ostvarivanje nadležnosti `države` BiH. Osporavaju naše djelovanje u segmentu o pravosudnim institucijama BiH, u oblasti odbrane i bezbjednosti, indirektnog oporezivanja, jer to ugrožavava nadležnosti BiH i ustavnopravni poredak BiH, da to predstavlja ozbiljno kršenje principa demokratije i pravne države i ugrožava ostvarivanje nadležnosti `države` BiH.

Podsjećamo da je ovaj mandatni period bio obilježen napadom preko Ustavnog suda BiH kroz više zahtjeva za ocjenu usaglašenosti ustava entiteta sa Ustavom BiH i rješavanje ustavnog spora između BiH i Republike Srpske. Tako za 2022. godinu izdvajamo zahtjeve za ocjenu usaglašenosti ustava entiteta sa Ustavom BiH i pitanje vitalnog nacionalnog interesa /podnosilac zahtjeva Željko Komšić/, Zakona o lijekovima i medicinskim sredstvima Republike Srpske /sankcije od SAD dobio ministar Alen Šeranić, a ranije su sankcionisani i predsjednik Srpske Željka Cvijanović i srpski član Predsjedništva BiH Milorad Dodik/ i Zakona o dopunama Zakona o republičkoj upravi, Zakona o nepokretnoj imovini koja se koristi za funkcionisanje javne vlasti /bošnjački delegati u Domu naroda Parlamentarne skupštine BiH/, Deklaracija o ustavnim principima i zaključci Narodne skupštine Republike Srpske od 10. decembra 2021. godine /bošnjački poslanici Predstavničkog doma parlamenta BiH/.

U 2021. godini izdvajamo zahtjev za ocjenu ustavnosti Zakona o neprimjenjivanju Odluke visokog predstavnika kojom se donosi Zakon o dopuni Krivičnog zakona BiH /podnosioci sedam delegata iz Kluba Bošnjaka u Vijeću naroda Republike Srpske/, Zakona o šumama /sedam delegata iz Kluba Bošnjaka u Vijeću naroda Srpske/, Zakona o obezbjeđenju kvaliteta u visokom obrazovanju Srpske /sedam delegata iz Kluba Bošnjaka u Vijeću naroda Srpske/, Zakona o tehničkim propisima Republike Srpske /Šefik DŽaferović/.

U 2019. godini se izdvajaju zahtjevi za ocjenu ustavnosti Zakona o unutrašnjoj plovidbi Republike Srpske /podnosioci zahtjeva sedam delegata iz Kluba Bošnjaka u Vijeću naroda Republike Srpske/, Zakona o poljoprivrednom zemljištu /sedam delegata u Klubu Bošnjaka u Vijeću naroda Srpske/, Zakona o prevozu u drumskom saobraćaju Republike Srpske /bošnjački poslanici Predstavničkog doma parlamenta BiH/.

Podsjećamo, da se ne zaboravi, i zahtjev za ocjenu ustavnosti Zakona o Danu Republike Srpske /podnosilac zahtjeva devet delegata Vijeća naroda Republike Srpske/, kao i Zahtjev za ocjenu ustavnosti Zakona o praznicima Republike Srpske /osporavanje 9. janura/, podnosilac zahtjeva Bakir Izetbegović.

Kontinuitet napada na imovinu Republike krenuo je još 2010. godine zahtjevom za ocjenu ustavnosti Zakona o statusu državne imovine koja se nalazi na teritoriji Republike Srpske i pod zabranom je raspolaganja, podnosilac zahtjeva Sulejman Tihić.

Zaključno u vezi sa imovinom konstatujemo da Srpska nema dilemu u vezi sa pitanjem titulara, vlasništva nad imovinom. Entiteti su vlasnici imovine na svojoj teritoriji, a BiH ne posjeduje teritoriju već samo spoljnu granicu. To potvrđuju i ženevski principi na kojima je nastala BiH, kao i podjela te imovine /teritorije/ u omjeru 49:51. Dejtonski ustav, Aneksi četiri, osam i devet to nedvosmisleno potvđuju. Čak je i ovakav Ustavni sud potvrdio /2000. godine/ da su svojinski odnosi i zaštita svih oblika svojine u nadležnosti Republike. Potvrdio je to i kroz ocjenu ustavnosti zakona o privatizaciji.

Pitanje titular imovine, kao dilema nije ni postojala dok je vještački nije stvarila međunarodna zajednica. Sporazum o sukcesiji nije osnov za svojinu, već samo za raspodjelu između sukcesora, država bivše SFRЈ, a BiH može imati imaovinu na raspolaganju koju joj daju entiteti.

Republika Srpska je odbranu svog ustavnopravnog statusa garantovanog ustavom BiH i cjelinom dejtonsko-pariškog sporazuma branila institucionalno prije svega, kao i političkom borbom. Najznačajniji dokumenti te odbrane koji su trasirali put svih budućih odbrana su pretočeni u snažna akta Narodne skupštine.

Izdvajamo, Informaciju o prenosu nadležnosti sa Republike Srpske na nivo BiH kojom se ističe potreba donošenja zakona koji će omogućiti nesmetano funkcionisanje Republike Srpske. Narodna skupština je povukla saglasnosti na Sporazum o nadležnostima u oblasti indirektnog oporezivanja između Republike Srpske i Federacije BiH, Sporazuma o prenošenju određenih odgovornosti entiteta kroz uspostavljanje Visokog sudskog i tužilačkog savjeta BiH, Sporazuma o prenosu nadležnosti iz oblasti odbrane na institucije BiH potpisan sa Vladom Federacije BiH.

Posebno je važno podsjetiti reakciju Republike u vezi sa ocjenom rada visokog predstavnika, primjene Aneksa deset Opšteg okvirnog sporazuma za mir u BiH u periodu razgovora o imenovanju novog visokog predstavnika, kojom se osuđuje rad visokih predstavnika koji su kršeći Dejtonski sporazum i njegov Aneks deset, kršili međunarodno pravo i zloupotrebljavali svoj mandat.

Јedna od posebnih reakcija Republike se odnosila na pitanje u vezi sa antidejtonskim djelovanjem Ustavnog suda BiH, kao i u vezi sa pitanjima o neustavnoj transformaciji dejtonske strukture BiH i uticaju na položaj i prava Republike Srpske.

U svojim odlukama Ustavni sud BiH je nastavio sa praksom da odlukama mijenja unutrašnje uređenje BiH, da u kontinuitetu narušava pravni poredak, ustavnost i zakonitost, vladavinu prava, djeluje politički, izlazi iz okvira ustava i svojih nadležnosti, sam stvara nove norme svojim ekstenzivnim i voluntarističkim tumačenjem, sam se upušta u prenos nadležnosti, zadire u rad zakonodavnih tijela, jednom riječju, faktor je nestabilnosti za ukupan opstanak državne zajednice.

U sledećem mandatnom periodu Republika će biti suočena sa nastavkom ataka po istom modelu, pojačan evropskim putem i famoznih, neprovodivih, štetnih 14 prioriteta Evropske komisije, lažnim građanstvom, demokratijom i borbom za ljudska prava. Republika će imati veliku odgovornost da nastavi energičnu odbranu na jasnim postulatima u aktima institucija Srpske, posebno Narodne skupštine u aktuelnom mandatu.

Ustavni sud ne može predstavljati ustavotvorca, ima isključivu ulogu zaštitnika Ustava BiH, ustava po mjeri konstitutivnih naroda i njihovog etno – teritorijalnog federalnog predstavljanja kao bazne odrednice, novonastale, složene, multietničke državne zajednice.

 

Izvor: srna.rs 

Popularno ove nedelje

Sijarto: Mađarska poziva Rutea da prestane da podstiče ratne tenzije

Mađarska vlada pozvala je generalnog sekretara Marka Rutea da...

Vazduh u Banjaluci sinoć opasan, najgori u BiH

Prema najnovijim podacima Eko akcije, izmjerenim sinoć kvalitet vazduha...

CIK BiH najavio probijanje roka za objavljivanje rezultata izbora

CIK BiH najavljuje probijanje prethodno utvrđenog roka za objavljivanje...

Tramp optužio Zelenskog: Odbio je da podrži plan SAD za rješavanje sukoba u Ukrajini

Predsjednik Ukrajine Vladimir Zelenski ne podržava plan Vašingtona za...

Donatorsko veče “S ljubavlju hrabrim srcima” 26. decembra

Šesnaesto donatorsko veče “S ljubavlju hrabrim srcima” biće održano...

Teme

Sijarto: Mađarska poziva Rutea da prestane da podstiče ratne tenzije

Mađarska vlada pozvala je generalnog sekretara Marka Rutea da...

Vazduh u Banjaluci sinoć opasan, najgori u BiH

Prema najnovijim podacima Eko akcije, izmjerenim sinoć kvalitet vazduha...

CIK BiH najavio probijanje roka za objavljivanje rezultata izbora

CIK BiH najavljuje probijanje prethodno utvrđenog roka za objavljivanje...

Tramp optužio Zelenskog: Odbio je da podrži plan SAD za rješavanje sukoba u Ukrajini

Predsjednik Ukrajine Vladimir Zelenski ne podržava plan Vašingtona za...

Donatorsko veče “S ljubavlju hrabrim srcima” 26. decembra

Šesnaesto donatorsko veče “S ljubavlju hrabrim srcima” biće održano...

Vazduh nezdrav u Tuzli, Banjaluci, Doboju i Lukavcu

Vazduh je jutros nezdrav u Tuzli, Banjaluci, Doboju i...

Povezani članci

Popularne kategorije