izvor: Frontal
Tim povodom u
Obmudsmenu RS ističu da je obrazovanje ne samo jedno od osnovnih ljudskih
prava, već i ključni faktor za ostvarivanje prava djeteta uopšte, jer djeca u
obrazovnom sistemu mogu ne samo da ostvare prava koja imaju u obrazovanju, već
i da uče o pravima koja imaju u porodici, u zdravstvenom i socijalnom sektoru,
u lokalnoj zajednici.
„Obrazovanje
na koje svako dijete ima pravo, mnogo je više od formalnog školovanja i
obuhvata širok spektar životnih iskustava i procesa učenja koji djeci
omogućavaju da, individualno i kolektivno, razvijaju svoje ličnosti, talente i
sposobnosti, ali i vještine i
sposobnosti – da razvijaju zdrav
način života, da sukobe rješavaju na nenasilan način, da kritički razmišljaju i
druge sposobnosti koje će ga pripremiti za svijet odraslih i samostalan život u
njemu.“
Ciljevi
obrazovanja definisani su zakonom u skladu sa zahtjevima Konvencije, ali za
njihovo ostvarivanje neophodan je nastavni plan i program koji će biti
prilagođen uzrastu djece, njihovim potrebama i mogućnostima, jer samo na taj
način ostvarivanje zadatih ciljeva neće
biti dovedeno u pitanje.
Ističu i da
su danas svi saglasni da je nastavno gradivo preobimno, previše predmeta, previše
nastavnih jedinica u okviru svakog predmeta, naporan raspored, malo vremena za
objašnjenja. U trci za realizacijom
nastavnog plana i programa nema vremena
za provjeru koliko su djeca trajno usvojila znanje, niti za vaspitni rad sa
djecom.
S jedne strane,
nastavni plan i program je preopterećen, a s druge, ne uključuje one sadržaje
koji su neophodni za pravilan rast i razvoj djeteta, a za koje bi djeca informacije morala dobiti u
školi; kao što su zaštita zdravlja učenika, zaštita od različitih oblika
nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja, različitih oblika rizičnog ponašanja.
Razumijevanje
i ostvarivanje ljudskih prava vrlo je važan dio pripreme djece za život u
demokratskom društvu,
Zato je. kažu u Obmudsmenu RS,
neophodno da se izmjenama i dopunama
Zakona o osnovnom i srednjem obrazovanju, koje su u toku, utvrdi da su:
–
Programi zaštite od nasilja, zlostavljanja i
zanemarivanja, programi zaštite zdravlja učenika i različitih oblika rizičnog
ponašanja, kao što su upotreba alkohola, duvana, maloljetnička delivencija, sastavni
su dio školskog programa i ostvaruju se kroz različite aktivnosti u redovnoj
nastavi i vannastavnim aktivnostima.

