Ex-Yu spomenar

Od Jugoslovenskog aerotransporta do Air Serbia (Foto)

Prvi avion "Airbus A319" kompanije "Air Serbia" sletio je 19. oktobra na beogradski aerodrom "Nikola Tesla".

izvor: Frontal

Avion je na aerodrom sletio nešto prije 13 sati u u pratnji dva aviona Vojske Srbije MIG 29.

Vizuelni izged aviona je takav da je na repu predstavljen stilizovan grb srednjevjekovne Srbije sa dvoglavim bijelim orlom.

Logo je rađen na osnovu elemenata Miroslavljevog jevanđelja i Dušanovog zakonika, čijom kombinacijom je napravljen moderan logo dvoglavog orla. Riječ je o avionu "Airbus A319" i to je prvi avion nove nacionalne aviokompanije "Air Serbia" koji je iznajmljen za njene potrebe.

Na njemu piše "Air Serbia" i bijele je boje, sa dodatim plavim i crvenim detaljima.

Istorija promjena

Istorija "Jata", današnje kompanije "Air Serbia", seže još u 1948. godinu kada je Vlada Federativne Narodne Republike Jugoslavije donijela rješenje o osnivanju državnog privrednog preduzeća "Jugoslovenski aerotransport".

Skraćeni naziv tog preduzeća bio je "JAT", a predmet poslovanja eksploatacija unutrašnjeg i međunarodnog civilnog vazdušnog saobraćaja i ostali vidovi komercijalne upotrebe vazduhoplova.

Rješenjem Vlade FNRJ iz 1949. godine "Jugoslovenski aerotransport" spojen je sa "Državnim preduzećem za opravku vazduhoplovnog materijala" Zemun.

Zatim je 1973. godine "Jugoslovenski aerotransport" upisan u registar organizacija udruženog rada i konstituisan kao radna organizacija "Jugoslovenski aerotransport - sistem za vazdušni saobraćaj sa solidarnom odgovornošću".

Pet godina kasnije ponovo je izvršena promjena u organizovanju i registrovan je "Jugoslovenski aerotransport - radna organizacija za vazdušni saobraćaj".

Na osnovu prijave za usklađivanjem organizovanja i rada organizacije "Jugoslovenski aerotransport" sa odredbama Zakona o preduzećima, 1989. godine on postaje "Jugoslovenski aerotransport, preduzeće za vazdušni saobraćaj sa potpunom odgovornošću".

Poslije toga, 1992. godine "Jugoslovenski aerotransport" postaje javno preduzeće, a 2003. mijenja naziv u Javno preduzeće "JAT Airways".

Zakonom iz 2005. godine danom početka rada "JAT Airways" preuzima prava, obaveze, sredstva, zaposlene, dokumentaciju i predmete u vršenju javnih ovlašćenja Javnog preduzeća "Jugoslovenski aerotransport" i osnivačka prava i obaveze tog preduzeća u preduzećima čiji je osnivač, osim u Javnom preduzeću Aerodrom "Beograd".

Jat je bio član Međunarodne asocijacije avioprevozilaca (IATA) od 1961. i Asocijacije evropskih avioprevozilaca (AEA) od 1971. godine. Bio je među prvim kompanijama kojima je IATA 2005. godine dodijelila IOSA sertifikat za sigurnost izvršenja saobraćaja.

Novo poglavlje

Vlada Srbije potpisala je 1. avgusta 2013. sa "Etihad Airways" sporazum o strateškom partnerstvu, kojim je predviđeno da kompanija iz Ujedinjenih Arapskih Emirata postane vlasnik 49% kapitala srpske aviokompanije.

Predviđeno je da "Jat Airways" počne da posluje kao "Air Serbia" i da srpska aviokompanija s "Etihadom", kao strateškim partnerom, ima flotu od 10 novih "Airbus" aviona.

"Etihad" je, inače, pred otpočinjanje zajedničkog posla sa Vladom Srbije, poručio od "Oksford ekonomiks" studiju opravdanosti investicije. Prema studiji "Air Serbia" će već naredne godine direktno doprinijeti rastu bruto društvenog proizvoda za čak 190 mil USD, a indirektno čak 710 mil USD, odnosno 1,5% BDP-a.

Deset novih aviona leteće pod grbom "Air Serbia" od marta 2014. godine, a postojeća "boeing"-ova flota mogla bi da bude korišćena za čarter letove tokom ljeta.

25. oktobra će biti održana ceremonija koja će i zvanično označiti početak rada te kompanije, a 26. oktobra biće organizovan prvi promotivni let na liniji Beograd-Abu Dabi.

Komentari
Twitter
Anketa

Da li je opozicija u Srpskoj trebala učestvovati na mitingu u Banjoj Luci ili nije?

Rezultati ankete
Blog