Zdravlje

Kako pobijediti zavisnost od slatkiša

Ako se uz ručak pije neki slatki napitak, treba ga zamijeniti vodom, a kolač – jabukom ili pomorandžom

U Srbiji je sve izrazitiji trend porasta gojaznosti, naročito među djecom i omladinom. Gojaznost i druge bolesti mogu da se povežu sa povećanim unosom šećera koji se nalazi svuda: u napicima, slatkišima, kolačima, tortama, kandiranom voću, sladoledu, raznim kremovima, marmeladi i džemovima i ostalim industrijskim proizvodima. Stavlja se tamo gdje ga nikada ne bi očekivali, pa čitanje deklaracije svakog proizvoda postaje još važnije.

Ako bez slatkiša osoba ne može ni dan, mora da prizna da ima problem i da krene ka oslobađanju od ove zavisnosti, a prvi korak je pravilna ishrana.

Da bi se osoba oslobodila zavisnosti od šećera najbitnije je, ujedno i najteže, da prestane da jede i pije slatko najmanje četiri do pet dana. Čim se unese šećer u bilo kojem obliku, poželi se još više, što je kao kada se vatra gasi benzinom. Tek kada se razbije magični krug želje za slatkim, može ali i ne mora da se unese slatko u veoma malim količinama. Takođe, bitno je da se napravi strategija.

Potrebno je saznati više o tome koliko je bitno da se smanji unos rafinisanog šećera. Činjenice o šećeru mogu lako da se pronađu na internetu, a ponavlja se sintagma da je jedan od četiri „bijele smrti” (uz brašno, so i mast).

Drugi korak jeste da se ukloni uzrok iskušenja. Slatkiši i sve slatko iz špajza, fioka i tajnih mjesta po kući, mora da se ukloni. Ne ukazujemo da u ovo vreme krize treba da se baca hrana. Naprotiv. Može samo da se stavi van domašaja ili da se razdijeli.

Bitno je i da se zavarava mozak. Umjesto jedenja kolača treba raditi nešto drugo, treba naći novu naviku kojom će se eliminisati stara. Treba razmisliti i planirati. Kod mnogih osoba unos slatkiša je vezan za nešto, da li je to doba dana, određeno mjesto ili događaj (gledanje televizije). Kada se ta veza prekine, smanjiće se i količina unošenja slatkog u organizam. Na primjer, treba promijeniti put od kuće, i izbjeći prolazak pored pekare ili poslastičarnice. Ako se ide na slavu, treba otići prije posluženja kolača ili doći već kada su oni posluženi.

Ako se uz ručak pije neki slatki napitak, treba ga zamijeniti mineralnom ili negaziranom vodom. Kolač treba zamijeniti voćem – jabukom ili pomorandžom. Ako je osoba gladna, treba da izbjegne hranu bogatu kompleksnim ugljenim hidratima (šećerima), jer masna hrana (zdrave masnoće) bogata bjelančevinama sasvim lijepo može da utoli glad (npr. neslan kikiriki).

Izvor: Politika
Komentari
Blog