Banja Luka

Istinita priča o grandioznom brodu po imenu "BANJA LUKA"

Vjerovatno je mali broj ljudi čuo o postojanju brodu "BANJA LUKA", ali priču o ovom njemu koji čini mali dio istorije našeg grada, donosi vam naš sugrađanin Vedran Gavrić.

Uživajte u zanimljivoj priči kroz koju nas Vedran vodi! 

“Ovo je istinita priča koja bi mogla zanimati moje drage Banjalučane, o postojanju grandioznog broda pod imenom BANJA LUKA. S obzirom da baš volim brodove, detalje o njemu sam, i pored nedostatka internet informacija, lično istražio i fotografijama potkrijepio.

Moj tetak, penzioner koji živi u Dubrovniku, u mlađim danima bio je moreplovac, radio na mnogim brodovima širom svijeta. Uvijek sam volio slušati njegove priče, meni je to zvučalo jako zanimljivo i mogao sam se povezati s tim, jer sam i sam bio mornar.

Pošto sam ja iz Banjaluke, često sam mu spominjao moj grad, a on je na to u jednom razgovoru sjetno odgovorio: “E, dok sam ja radio na Banjaluci…” pa započeo jednu od svojih priča. Pošto nisam znao o čemu priča, a čuo sam tačno šta je rekao, pitao sam kako “na Banjaluci” kad se kaže “u Banjaluci”. Onda je započeo priču o tom velikom brodu, o kome, pretpostavljam, malo ko, osim starijih Banjalučana zna.

Nekad se u školama učilo o jugoslovenskoj mornarici, pomorskoj industriji i njenoj cjelokupnoj floti, danas nema toliko informacija o tome. Brodovima su se u bivšoj Jugoslaviji često davala imena gradova, i jedno od tih imena je bilo Banja Luka – ovo lijepo ime grada nekako i pristaje imenu broda (postojali su i brodovi s imenima Beograd, Smederevo, Sarajevo, Tuzla, Ljubljana…). Nisam mogao naći informacije o njemu na internetu samo na osnovu njegovog imena, a ako dodate jos riječ “brod” na to, dobijete neku autorutu Banjaluka-Brod. Ipak, u mojoj znatiželji, napisao sam mail brodskoj kompaniji “Atlantska plovidba” koju je tetak spominjao. Dok sam čekao na njihov odgovor već sam pomalo i zaboravio na priču, kad u tom, na moju radost, stiže njihov mail.

“Poštovani gospodine Gavrić,

Uz isprike za čekanje, u attachmentu dostavljam fotografiju Banja Luke, kao i skeniranu stranicu iz monografije Atlantske plovidbe d.d., sa podatcima broda.

Nadam se da sam makar malo pomogla.

Uz srdačne pozdrave,

Marita M.

ATLANTSKA PLOVIDBA d.d.

20000 Dubrovnik”

Svakako da je pomogla, ovim putem joj se i javno zahvaljujem, upravo je Banja Luka sačuvala još jedan mali dio svoje istorije, i na osnovu ovog se može kasnije još detaljnije istražiti, ako neko to jednom poželi.

Dijelim sa vama slike i informacije koje sam od njih dobio, a koje su mi pomogle da uz pomoć serijskog broja pratim kuda se sve brod kretao, a da je to zabilježeno, i dođem do dodatnih fotografija.

1968. – izgrađen za Atlantsku plovidbu u italijanskom brodogradilištu Cantieri Riuniti dell’Adriatico – Cantiere San Marco Trieste, kao “novogradnja 1905” pod imenom BANJA LUKA. Porinut je 15. marta i predan 5. juna 1968. godine.


Pretražujući dalje na internetu, pod novim imenom broda, pronasao sam fotografije usidravanja u Roterdamu (Holandija), i Antverpu (Belgija). Na fotografijama se može primjetiti da ime Banja Luka nije uklonjeno sa broda nakon preimenovanja, samo je iznad dopisano novo, i takav je služio pod zastavom UK.

2. oktobra predan je rezalištu u Gadani Beachu, Pakistan.


AL_RAZAK – 30. jul 1986 – luka Antwerp Belgium – poslednja slika, nakon istovara produzila prema Indijskom okeanu u Karaci Pakistan na rastavljanje

U potrazi za još informacija o istoriji ovog broda dok je plovio vodama, pretražio sam i istoriju brodogradilišta u Trstu u kom je brod pravljen.

Mada nisam naišao na nove podatke o brodu, bila mi je zanimljiva informacija da su ti talijanski graditelji Cantieri Riuniti dell’Adriatico (“United Shipbuilders of the Adriatic”) napravili ovaj brod otprilike godinu prije prodaje kompanije, a otkupila ju je najveća brodogradilišna kompanija današnje Evrope, Fincantieri Group, koji su 1999. napravili kruzer na kom sam ja plovio sedam mjeseci, Carnival Triumph, pa sam imao osjećaj kao da mu je Banja Luka bila neki predak od kojeg je nastao, a ja joj se tamo vratio. Napravili su 2005. i kruzer Costa Concordia, koja je poznata po tome što se 13. januara 2012. u Italiji nasukala i potonula.

Danas je ta kompanija postala četvrta najveća brodogradilišna kompanija na svijetu. Iako brod Banja Luka više ne postoji, ove fotografije su sada i na internetu da svjedoče o njegovoj nekadašnjoj ljepoti.”

 

Izvor: banjalukabox.infro

 

 

Twitter
Anketa

Za koga ćete navijati u baražu za Evropsko prvenstvo u fudbalu: BiH ili Ukrajinu?

Rezultati ankete
Blog