VIDEO

Dan kada su Belka i Strelka krenule u kosmos i kada je oboren prvi rekord od 175 dana u svemiru (VIDEO)

"Posadu" je činilo i 40 miševa, dva siva zeca, pacovi, biljke i gljive Belka i Strelka, sovjetski svemirski psi

Kosmonauti su kroz istoriju bili veoma zaposleni 19. avgusta - taj datum pun je svemirskih ekspedicija. Tako je na današnji dan 1960. sovjetski satelit "Sputnjik 5" lansiran u orbitu oko Zemlje noseći pse Belku i Strelku. One su bile prvi psi koji su poslati u svemir poslije čuvene Lajke da bi se vidjelo da li živa bića mogu da žive u svemiru.

Proveli su dan u satelitu "Sputnjik 5" prije nego što su sigurno vraćeni na zemlju. Zajedno s Belkom i Strelkom "posadu" je činilo i 40 miševa, dva siva zeca, pacovi, biljke i gljive.

Strelka je imala šest štenaca, od kojih je jednog pod imenom Pušinka (Pahuljica), tadašnji sovjetski premijer Nikita Hruščov poklonio Karolini Kenedi, kćerki američkog predsjednika Džona Kenedija.

Na današnji dan 1979. ruski kosmonauti Vladimir Ljakov i Valerij Rjumin vratili su se na Zemlju brodom "Sojuz 34" poslije tada rekordnih 175 dana provedenih u svemiru.

Nakon njih, ljudske misije u svemiru biće sve duže, pa su američki i ruski kosmonaut Skot Keli i Mihail Kornjenko proveli godinu dana na Međunarodnoj svemirskoj stanici u okviru studije o fiziološkim i psihološkim efektima dugog boravka u orbiti kao deo priprema za buduće misije za Mars.

Dana 19. avgusta 1996. šest ruskih, francuskih i američkih kosmonauta susrelo se na Međunarodnoj kosmičkoj stanici "Mir", uključujući Klodi Andre Deze, prvu Francuskinju u kosmosu.

U svemir su, inače, išle žene iz Rusije i SSSR-a, iz SAD, Kine, Francuske, Italije, Japana, Južne Koreje, te žene iranskog i indijskog porijekla. Vjerovatno je najpoznatija žena kosmonaut Valentina Vladimirovna Terješkova iz SSSR-a. Devetnaest godina nakon Terješkove Sovjeti ponovo šalju ženu u svemir - Svjetlanu Jevgenijevnu Savickaju. Ona je prva žena koja je obavila aktivnost u otvorenom svemiru.

O 1983. slijedi čitav niz Amerikanki u svemiru: prva je bila Seli Rajd, po profesiji fizičar i inženjer. Ona je aplicirala za astronauta videvši oglas u studentskom časopisu "Stenforda" i na kraju je uspjela ući među 35 kandidata od 3.000 prijavljenih.

Žene su učestvovale i u tragičnoj misiji "Čelendžera" 1986, koji je eksplodirao odmah nakon poletanja. Među sedam članova stradale posade bile su i dvije žene: Džudit Resnik i Krista Mekalif.

Izvor: Telegraf/Srna