Франкфурт/Париз – Амерички “Џенерал моторс” (ГМ) и француска алијанаса “Пежо-Ситроен” (ПСА) преговарају о могућем стратешком партнерству чији је циљ да се смање губици на европским пословима и да се генерално умање трошкови производње, тврде извори блиски компанијама.
За ГМ, који је ове године поново постао највећи продавац кола на свијету, ново удруживање требало би да представља смањивање оперативних трошкова у његовој филијали у Европи, компанији “Опел/Воксол”, док би ПСА требало да обезбиједи неопходан приступ међународним тржиштима у тренутку када европска продаја посрће, оцјењују извори који желе да остану анонимни.
Аналитичари, међутим, упозоравају да ће требати до 10 година да би се практично осјетиле и видјеле користи једног таквог спајања. Они такође кажу да ће бити потребни додатни кораци да би се превазишао фундаментални проблем у аутоиндустрије Европе – прекомјерни капацитети.
“Логичан корак био би да се фабрике затворе”, сматра аналитичар “Бернштајна” у Лондону Макс Варбуртон. “Али, пошто нису у стању то да учине свака од њих понаособ, није логично мислити да би то могле да ураде заједно.”
“Пежо” је потврдио да је преговора било, али није желио да именује партнера. Портпарол ГМ Клеи Кусинато изјавила је да је било “рутинских разговора са другима индустрији”, али сем тога није ништа друго жељела да каже. У једном радио интервјуу француски министар рада Ксавијер Бертран потврдио је да је влада информисана о могућем “стратешком партнерству.”
Министар је додао да му је директор “Пежоа” Филип Варен рекао да би тај споразум омогућио француској групацији да смањи производне трошкове, али није прецизиро да ли је у плану потпуна интеграција или једноставно удруживање, пренијела је агенција АФП.
Бертран је истакао да су ти преговори добра вијест, али да његова влада жели да буде увјерена да ће радна мјеста у Француској остати сигурна.
Дневник “Трибин” је објавио да разговори “трају већ мјесецима.”
Преговори између највећег америчког произвођача кола са сједиштем у Детроиту и групе ПСА, друге европске аутокомпаније, фокусирани су на подјелу послова производње возила и дијелова, а не на узајамно преузимање акција. И у случају да дође до обостране куповине акција, било би мало и симболично, сматрају аналитичари “Морган Стенлија.”
Они процјењују да би удруживање ГМ и ПСА могло да допринесе уштеди трошкова између двије до три милијарде долара, али само када би се двије компаније заједнички ангажовале на улагања у развој нових возила и дијелиле платорме за израду нових модела.
“Беркли кепитал” наводи да би двије компаније могле да дијеле ланце снабдијевања и да се шире на тржиштима земаља у успону, као што је Индија.
Евентуално удруживање “Пежоа” и ГМ покренуло би и друга питања, као што су подјела производње изван Европе, имајући у виду да француска компанија већ сарађује са “Фордом”, “Тојотом” и БМВ-ом.
Сем тога, могућа интеграција “Пежоа” с ГМ филијалом “Опел”, могла би да се суочи са политичким препрекама, упозоравају посматрачи. У интервјуу је Бертран нагласио да ће француска влада инсистирати да се обезбиједи заштита домаће радне снаге, у случају било каквог договора.
Аналитичари процјењују да су мале шансе да ГМ или “Пежо” постигну договор све док европски политички лидери не дају “зелено свјетло” за један такав план, прије свега за евентуални програм затварања фабрика.
Европско ауто-тржиште већ дуже вријеме суочава се са прекомјерним капацитетима, што утиче на цијену кола, а тиме и на мању зараду. Та структурна питања однедавно прати и дужничка криза, која је угрозила повјерење потрошача и утицала на многе да одустану од куповине нових аутомобила.
Највећи изазови за “Пежо” су ти да се још не налази на америчком тржишту, једном од највећих на свијету, да је његово присуство у Кини у успону, али још недовољно, као и то да се компанија највише ослања на домаће и европско тржиште које посрће у посљедњој години.
Оперативни губитак “Пежоа” у другој половини минуле године достигао је 497 милиона евра, док је ГМ на европским пословима изгубио 600 милиона долара у четвртом тромјесечју, без обзира на нешто мање побољшање у односу на 2010.
Посљедњих мјесеци ГМ је упутио групу директора у Њемачку да педложе програм стабилизације презадуженог “Опела”, који, према процјени “Морган стенлија” представља велику пријетњу америчкој компанији на путу њеног финансијског опоравка.
Продаја “Пежоа” лани је у Европи смањена 8,8 одсто на 1,68 милииона возила, а ГМ-а 1,9 процената, на 1,17 милиона кола. Директори компанија очекују даље смањивање испорука у региону у 2012. години, пету годину заредом.
ГМ, пак, прошле седмице објавио је рекордан годишњи нето приход од 9,19 милијарди долара за 2011. , али губитке гомила на пословима у Европи и планира даље кресање трошкова у непрофитабилној фабрици “Опел”, након што је пропао посљедњи план опоравка посрнуле њемачке компаније. На европским пословима ГМ је изгубио, укључујући и “Опел”, 747 милиона долара прошле године, прије исплате пореза и камата.
Медији спекулишу да са “Пежоом” преговара и “Фијат”, цитирајући изјаву шефа италијанске компаније Серђа Маркионеа прошлог мјесеца у Детроиту да “жели да учествује у консолидацији индустрије у Европи” и да ће размотрити могуће повезивање са трећим партнером, послије планираног удруживања између “Фијата” и “Крајслера.”
(Агенције/Фронтал)

