Kako prevazići izazove koji se pojavljuju kad treba zakoračiti na nova tržišta i prepoznati šta to treba unaprijediti? Pravovremena podrška i stručno vođenje mogu biti ključ uspjeha. Upravo takvu podršku kroz mentoring program Razvojne agencije Republike Srpske dobila je IVATEX SP, čiji je direktor Dejan Ćutuković istakao značaj ovog procesa za unapređenje poslovanja i ostvarenje održivog rasta.
Ivatex Banja Luka je preduzeće koje se bavi sopstvenom proizvodnjom kućnog tekstila i tekstila za hotele. Proizvodnja se zasniva na sopstvenim kapacitetima, što ih čini fleksibilnima da izađu u susret zahtjevima i potrebama kupaca u pogledu dizajna, vrste materijala, dimenzija proizvoda, rokova isporuke. Imaju i webshop što njihove proizvode čini dostupnim bilo gdje ali to proširuje i mogućnosti rasta i zahtijeva strateški pristup.

Motivacija za korištenje mentoring usluga, kako navodi Ćutuković, proistekla je iz konkretnih ličnih i poslovnih potreba. „Susreli smo se sa izazovima za koje su rješenja došla u mentoring uslugama Razvojne agencije Republike Srpske. Izazovi su bili kako unaprijediti prodaju, kako poboljšati marketing i kako pristupiti novim tržištima“, kaže Ćutuković.
Mentoring je Ivatexu omogućio da izbjegne greške koje su, prema riječima Ćutukovića, druge firme već pravile, te da u znatno kraćem roku ostvari realan profit – neophodan temelj za budući razvoj poslovanja. Posebno ističe kvalitet saradnje i jasno definisan proces rada. „Na samom startu smo stekli povjerenje i odmah definisali sve teme koje želimo obraditi u procesu mentoringa, tako da je sve proteklo onako kako smo i planirali“, naglašava on.
Zadovoljstvo saradnjom potvrđuje i pohvala mentoru Ivanu Babiću, kao i Razvojnoj agenciji Republike Srpske i Japanskoj agenciji za međunarodnu saradnju (JICA).

Sa mentorske strane, Ivan Babić ističe da je sa strane IVATEX SP bio jasno postavljen cilj – izlazak na nova, uključujući i inostrana tržišta, sa novim proizvodom. „Dosta vremena i sati proveli smo radeći na definisanju marketinške strategije i istraživanju tržišta, kako bismo utvrdili da li proizvod ima realnu prolaznost i da li postoji potreba za njim.“ Osim strateškog i tržišnog aspekta, mentoring proces obuhvatio je i unapređenje internih procesa. ”Posebna pažnja posvećena je uređenju radnog prostora i uvođenju standardizovanih sistema poslovanja, poput 5S-a i Kaizena, što je doprinijelo većoj efikasnosti i vidljivim rezultatima nakon završetka mentoringa” kaže Babić.
Na osnovu ostvarenih efekata, Ćutuković svesrdno preporučuje ovaj vid podrške. „Ovu uslugu bih preporučio svim kompanijama, naročito mladim i malim, jer im može pomoći da izbjegnu početne greške koje kasnije mogu imati ozbiljan uticaj na njihovo poslovanje“, zaključuje.
Primjer kompanije IVATEX SP pokazuje da mentoring, kad je stručno vođen i jasno usmjeren ka potrebama preduzeća, može biti snažan alat za unapređenje konkurentnosti, razvoj novih tržišta i dugoročnu stabilnost poslovanja.
Razvojna agencija Republike Srpske uz podršku Japanske agencije za međunarodnu saradnju (JICA) nastavlja sa jačanjem sistema mentoringa za mala i srednja preduzeća u Republici Srpskoj. Do sad je uspješno sertifikovala 71 mentora i 10 trenera mentora, te realizovala mentoring usluge u 78 preduzeća širom Srpske.
Frontal

