Srijeda, 10.12.2025.
1 C
Sarajevo

Пруга остаје државна, превоз се отвара и за приватнике

БАЊАЛУКА – “Жељезнице РС” очекује велико поспремање, јер је постојећи систем потпуно неодржив, а најизгледнији модел за будућност је издвајање жељезничке инфраструктуре у посебно државно предузеће, док ће се оператери бавити искључиво пословима превоза и међу њима ће моћи да буду ангажоване и приватне компаније.


Годинама гомилани проблеми у “Жељезницама” дошли су до критичне тачке, а губици из пословања и дугови пријете да потпуно уруше ово државно предузеће, које је са тренутним приходима, расходима и бројем радника стигло на ивицу пропасти.

Влада РС је као власник “Жељезница” због тога била приморана да из буџета издваја све више новца, да би их спасила од пропасти и отплатила њихове милионске кредите.

У Министарству саобраћаја и веза РС рекли су да су од 2005. до 2011. године у “Жељезнице” уложена 214,2 милиона марака.

– У буџету РС за ову годину за “Жељезнице” је планиран грант од 25 милиона марака. Прошле године је био планиран исти износ, али су ребалансом буџета обезбијеђена додатна 7,4 милиона марака – рекли су у Министарству саобраћаја и веза.

У покушају да предузеће изведу на зелену грану у “Жељезницама” и Влади спремају велике промјене, које би требало да буду окончане до 2013. године.

– Спремамо потпуну реорганизацију предузећа, послије чега ће инфраструктура остати у власништву РС. Предвиђено је да буду формиране нове фирме, које ће бити препуштене тржишту – рекли су у “Жељезницама РС”.

Осим ових проблема реконструкцију “Жељезница” захтијевају и директиве Европске уније о жељезничком саобраћају. Главни задатак из тих директива је раздвајање инфраструктуре од оператера.

– Влада ће, као власник инфраструктуре, бити обавезна да даје новац искључиво за улагање у инфраструктуру, док оператер може да буде било ко, ако испуни одређене услове и високе критеријуме. Раздвајањем инфраструктуре и оператера “Жељезнице РС” постаће много конкурентније – објашњавају у “Жељезницама РС”.

Упоредо са реорганизацијом пословања радиће се и на промјенама у структури запослених, али у складу са недавном одлуком Скупштине акционара “Жељезница РС” неће бити најављеног отпуштања вишка радника.

– Умјесто отказа усмјерићемо се на доквалификацију и преквалификацију радника и њихово пребацивање у нова предузећа која буду формирана. Биће обављена анализа, на основу које ћемо донијети одлуку о формирању нових предузећа, а једна од идеја је и да у оквиру “Жељезница” заживи угоститељство – истакли су у “Жељезницама РС”.

Премијер РС Александар Џомбић већ дуже вријеме инсистира на реорганизацији “Жељезница”, јер оне одавно не могу да извршавају своје обавезе.

– Најлогичније је да инфраструктура буде у 100-одстотном јавном власништву, док оператери могу да буду и приватни – рекао је Џомбић.

Економисти сматрају да је реорганизација једино могуће рјешење за “Жељезнице”, јер је због огромних губитака и дуговања за њих немогуће наћи стратешког партнера.

– Уколико би реорганизација дала очекиване резултате, може се размишљати у правцу проналаска партнера који су заинтересовани за “Жељезнице” или за њихове поједине дијелове – сматра извршни директор Удружења економиста РС СWОТ Саша Грабовац.

“Жељезнице” су у првих девет мјесеци прошле године направиле нових 15,6 милиона марака губитка, чиме је укупни минус повећан на 182 милиона. Предузеће је оптерећено и краткорочним обавезама, које износе око 80 милиона марака и вишком запослених, којих је пет пута више по километру пруге у односу на земље ЕУ.

Жељезнички саобраћај

Српска располаже са 420 километара пруге, а дневно саобраћа 76 путничких возова свих категорија, који са пројектованим бројем сједишта могу да превезу 3,93 милиона путника годишње.

У теретном саобраћају свакодневно саобраћа 46 међународних возова и 38 у унутрашњем и међуентитетском саобраћају, који годишње могу да превезу 12,12 милиона тона терета.

(Глас Српске/Фронтал)

Popularno ove nedelje

Milan Nedeljković će biti novi šef BMW-a

Srbin Milan Nedeljković preuzeće 14. maja 2026. dužnost predsjednika...

Ševe, Strele ili o sarajevskim snajperistima Armije BiH

Sjećam se jednog razgovora u kojem je Boro Kontić...

Studija pokazala: vakcinisani protiv COVID-19 su imali 74% manji rizik da umru od teškog oblika bolesti

U moru zbunjujućih informacija o COVID-19 mRNA (iRNK) vakcinama,...

Račić: Granični prelaz u Gradišci žila kucavica ekonomije BiH

Predsjednik Privredne komore Republike Srpske Goran Račić izjavio je...

Zovko: Političko Sarajevo stoji iza necivilizovanog rječnika Heleza

Evroposlanik iz Hrvatske Željana Zovko istakla je da iza...

Teme

Milan Nedeljković će biti novi šef BMW-a

Srbin Milan Nedeljković preuzeće 14. maja 2026. dužnost predsjednika...

Ševe, Strele ili o sarajevskim snajperistima Armije BiH

Sjećam se jednog razgovora u kojem je Boro Kontić...

Račić: Granični prelaz u Gradišci žila kucavica ekonomije BiH

Predsjednik Privredne komore Republike Srpske Goran Račić izjavio je...

Zovko: Političko Sarajevo stoji iza necivilizovanog rječnika Heleza

Evroposlanik iz Hrvatske Željana Zovko istakla je da iza...

Zabrana društvenih mreža za mlađe od 16 godina stupila na snagu u Australiji

Zabrana korišćenja društvenih mreža za osobe mlađe od 16...

CIK naredio ponovno brojanje na 51 biračkom mjestu

Centralna izborna komisija Bosne i Hercegovine BIH donijela je...

Из других медија (РТС) – Купрес отета земља (ВИДЕО)

Опустела села, урушене куће, затворене школе, закатанчене цркве, то...

Povezani članci

Popularne kategorije