„Sredstva za pokriće deficita (po
osnovu ukalkulisanih obaveza od 1.109.253 KM) planirana su u budžetu za 2012.
Skupština opštine je 29.03.2012. donijela odluku o kreditnom zaduženju opštine
u iznosu od 2.500.000 KM i to: 2.000.000 KM za finansiranje kapitalnih
investicija i 500.000 KM na ime prenesenih obaveza iz 2011., iako su prenesene
obaveze znatno veće (1.029.121 KM). Skupština opštine nije donijela Odluku o
pokriću deficita, kako je definisano odredbama Zakona o budžetskom sistemu RS“,
navodi se se u revizroskom izvješaju objavljenom 7. marta.
Revizori su za konsolidovani
finanasijski izveštaj Kozarske Dubice za 2011. godinu dali mišljenje sa
rezervom zbog niza uočenih nedostataka. Između ostalog i zato što od strane
rukovodstva opštine, nisu preduzete odgovarajuće aktivnosti u vezi sa naplatom
neporeskih prihoda, pa je izvršenje ostvareno 22% manje u odnosu na planirane
neporeske prihode.
“Opština nije sva kreditna sredstava
(2.000.000 KM) utrošila u skladu sa definisanom namjenom, jer je dio sredstava
u najmanjem iznosu od 163.742 KM, utrošila za izmirenje obaveza na ime tekućih
rashoda i dio od 994.585 KM za izmirenje obaveza na ime izdataka za
nefinansijsku imovinu, po osnovu starih ugovora zaključenih u 2010. “, navode
revizori.
Ističe se i da nabavke najvećim
dijelom nisu vršene u skladu sa odredbama iz Zakona o javnim nabavkama BiH,
jer: tenderska dokumentacija nije pripremljena sa jasnim i odgovarajućim
informacijama; nisu primijenjene odredbe čl. 11, 12, 13, 34, 35 i 36. Zakona o
javnim nabavkama BiH; najpovoljniji ponuđači nisu dostavili bezuslovne
bankarske garancije za dobro izvršenje ugovora, u skladu sa ugovorom; radovi
nisu završeni u ugovorenom roku; nadzor za dio različitih poslova vršilo je
najvećim dijelom isto lice i nisu sprovedene procedure za sve nabavke, za koje
je to bilo neophodno u skladu sa navedenim Zakonom.
Rekonstrukcija i asfaltiranje puteva i ulica na području opštine
U planu nabavki najpovoljnijeg dobavljača za rekonstrukciju i
asfaltiranje puteva planirana je pozicija u iznosu od 1.800.000 KM. Sproveden je
otvoreni postupak i izabrano je preduzeće „Sloga“ Kozarska Dubica, sa kojim je
zaključen okvirni sporazum. Vrijednost okvirnog sporazuma je 1.800.000 KM, a zaključena
su 4 pojedinačna ugovora u vrijednosti od 1.799.995 KM.
Sa preduzećem Sloga opština je poslovala i u 2010. godini u
vrijednosti posla u iznosu od 1.600.000 KM.
Analizirajući aktivnosti u vezi sa nabavkom iz 2011. , revizori
su utvrdili sljedeće:
1) tenderska dokumentacija za navedene usluge, ne sadrži jasne
i odgovarajuće informacije, što nije u skladu sa čl. 13. tačka (3) podtačka c i
d) ZJN:
2) definisani kriterijum za dodjelu ugovora je najniža cijena
tehnički zadovoljavajuće ponude, a prilikom analize najpovoljnije ponude, izvršeno
je bodovanje jediničnih cijena, što nije u skladu sa čl. 34. ZJN:
3) najpovoljniji ponuđač, nije dostavio bezuslovne bankarske
garancije za dobro izvršenje ugovora, prilikom potpisivanja pojedinačnih ugovora,
kako je definisano tenderskom dokumentacijom:
4) dio radova na osnovu pojedinačnih ugovora nije završen u dogovorenom
roku:
5) nadzorni organ nije sačinio odgovarajući izvještaj o obavljenom
nadzoru nad građenjem objekta i,
6) iz kreditnih sredstava je izvršeno finansiranje navedene investicije
od 841.672 KM.
Najveći dio utvrđenih nepravilnosti se ponavlja i kod procedure
izbora najpovoljnijeg dobavljača u 2010. godini.
Nisu ispoštovani zaključci Vlade RS o troškovima mobilnih telefona
Uočeno je i da je u periodu od
usvajanja rebalansa budžeta opštine, odnosno od 12.12. do 31.12.2011. donesene
33. Odluke o realokaciji budžetskih sredstava u ukupnom iznosu od 186.900 KM,
što, prema revizorima, ukazuje na nedovoljnu pripremljenost izrade rebalansa
budžeta.
“Ostvarenje ukupnih budžetskih
sredstava je iskazano u iznosu od 13.267.686 KM, što predstavlja 95% od ukupno
planiranih budžetskih sredstava, a budžetska potrošnja je iskazana u iznosu od
13.981.717 KM, što predstavlja 100% od planirane budžetske potrošnje.“
Služba revizije u izvještaju ističe i
da odbornička naknada je obračunata i isplaćena predsjedniku Skupštine opštine,
što nije u skladu sa Zakonom o statusu funkcionera. U JP „Centar za informisanje
i kulturu“ zaposlena su tri lica, a ista nemaju odgovarajuću školsku spremu.
Pored toga, stoji i da opština nije prihvatila sugestiju Zaključka Vlade RS od
03.02.2011. kojim se u cilju smanjenja troškova, ukida plaćanje naknade za troškove
mobilnih telefona svim zaposlenim, a isti su iskazani u iznosu od 16.417 KM.
Među ostalim nepomenutim rashodima u iznosu
od 697.788KM sredstva su utrošena na: stručno usavršavanje zaposlenih 10.873 KM,
bruto naknade za rad van radnog odnosa 329.499 KM, reprezentaciju 126.862 KM (reprezentacija
u zemlji 44.266 KM, prijemi i manifestacije i sl. 67.044 KM, ostali rashodi po osnovu
reprezentacije 13.010 KM i pokloni 2.542 KM), sudska rješenja 18.987 KM, poreze
i doprinose na teret poslodavca 4.231 KM i ostale nepomenute rashode 207.336 KM.
Osim niza iznesenih nepravilnosti u
finansijskom izvještaju opštine Kozarska Dubica, revizori su naveli i veći broj
preporuka pa se ističe da se opštinskim rukovodiocima preporučuje da stvara obaveze
i koristi sredstva samo za namjene predviđene budžetom i to do iznosa raspoloživih
sredstava utvrđenih budžetom, kako je definisano Zakonom o budžetskom sistemu Republike
Srpske.
(Frontal)

