Svijet

20 godina Google-a: Kako su dva studenta promijenila internet

Dvije decenije od kada su Lari Pejdž (Larry Page) i Sergej Brin (Sergey Brin) preselili svoj novi startap projekat iz studentske sobe u naše domove.

Ljeta 1995. student Sergey Brin je prospektivne studente vodio u obilazak Univerziteta Stanford. Lari Pejdž, diplomirani inženjer Univerziteta u Mičigenu, bio je jedan od tih studenata.

"Mislio sam da je prilično drčan. Imao je zaista čvrsto mišljenje o stvarima, kao i ja, takođe. Obojica smo jedan drugog posmatrali kao veoma drčne, ali smo to govorili kroz malo šale. Očito smo proveli mnogo vremena razgovarajući jedan s drugima i shvatili smo da tu ima nečega", prenosi britanski Guardian.


Tehnologija weba u to vrijeme bila je izuzetno loša i spora. Projekat "Backrub", koji je preteča Googla, imao je za cilj da kvalifikuje povratne linkove, kompleksan zadatak koji nije zahtjevao samo velike računarske resurse, već je zahtjevao izuzetno složenu matematiku, a tu je došao Brin.

1996. godine počeli su da eksperimentišu sa početnom stranicom Stanforda i ubrzo su izašli sa algoritmom PageRank - sistemom rangiranja koji se pokazao kao idealna Brinova ideja. Algoritam je osmišljen tako da daje veću težinu vezama koje su dolazile sa autoritativnih stranica - što je više linkova koje je sajt imao, vjerovatnije je da je to dobar izvor, sličan akademskom radu. To je omogućilo stranici i Brinu da rangiraju rezultate pretraživanja ne samo po frekvenciji ključnih riječi već i autoritetu. 

U avgustu 1996. Backrub je postao Google, igra na terminu googol, što znači veliki broj 10 do snage 100, a 15. septembra 1997. registrovan je kao Google.com.


Početkom 1999. godine, Pejdž i Brin namjeravali su da prodaju Google Excite-u, ali je Excite odustao zbog cijene od 750.000 američkih dolara. Google je ubrzo započeo zapošljavanje inženjera i preselio se iz garaže u kancelariju u Palo Altu u martu 1999. godine.

Do kraja svoje prve decenije, Google je efektivno osvojio sve ratove pretraživača. PageRank je obezbijedio svoju prvu glavnu ulogu, omogućavajući bolje iskustvo pretraživanja nego bilo koji od svojih konkurenata. Do današnjeg dana Google početna stranica ostaje čista i rijetka, koja nudi ništa više od logotipa, polja za pretraživanje i dva dugmeta. Kada je kompanija shvatila da treba da izađe izvan svojih stručnih oblasti i započne sticanje akvizicije koja bi svoju evoluciju dovela do globalnog današnjeg dana. Tako su kupili YouTube, za 1,65 milijardi dolara, i to je bila najveća kupovina koju je kompanija napravila. Poslije mnogo godina YouTube se isplatio, a prošle godine je samo od reklama ostvaren prihod od četiri milijarde dolara.

Regulacija i cenzurisanje ugrožavaju Google dominaciju. Kompanija je prvi veliki pritisak vlade osjetila kada je Google blokiran u Kini 2000. godine. Kasnije su došli problemi sa hakovanjem Gmail-a, a onda i sa autorskim pravima na YouTube-u. To naravno nisu jedine prijetnje za Google. Osim propisa, tu su i latentni sukobi sa Amazonom ali i Facebook-om. 

Međutim, možda se najveća prijetnja za Google tek rađa u nekoj studentskoj sobi i za 20 godina će dominirati internetom.

 

Izvor: theguardian
Frontal/D.S.

 

Twitter
Anketa

Da li je opozicija u Srpskoj trebala učestvovati na mitingu u Banjoj Luci ili nije?

Rezultati ankete
Blog