Probijen je veliki kanal od beogradske Nebojšine kule, preko niške
Ćele-kule, sve do Bijele kule Lefkos Pyrgos i čuvene plaže Aretsu. Ništa
bolje u takvoj situaciji nego sjesti u čamac ili brod(ić) i lagano
zaploviti prema moru, na čist zrak…
Ovako je komentator jednog beogradskog lista satirično opisao
megalomansku ideju o najavljenom grandioznom poduhvatu izgradnje kanala
Beograd – Solun, koja se uveliko i ozbiljno razmatra na inicijativu
srpskog ministra prostornog planiranja, prirodnih resursa i rudarstva
Milana Bačevića, piše Novi list.
Utopija ili ne, pomenuti divovski projekat već je dobio prve obrise u
realizovanju, prvo zelenim svjetlom od države, a potom i potpisivanjem u
Pekingu Protokola o razumijevanju za izradu studije opravdanosti
projekta izgradnje plovnog puta Kanal Morava s kineskom kompanijom China
Gezhoun s Group Corporation.
Kanal do mora iz Srbije je, tvrde stručnjaci, nešto što nema nikakvih
šansi da postane stvarnost, ali i pored takvih procjena, postoje i oni
koji vjeruju da će u narednoj deceniji biti postignut podvig u izgradnji
vodene prečice od srednje Evrope do najznačajnije trgovačke luke na
jugoistočnom dijelu kontinenta.
Prema planovima predočenim srpskoj javnosti, pomenuti kanal povezao bi
Srbiju, Makedoniju i Grčku s Podunavljem i Srednjom Evropom, što bi
pridonijelo razvoju saobraćaja i energetike te poboljšalo uslove za
navodnjavanje okolnog zemljišta, odnosno za unapređenje poljoprivrede.
Ekonomisti upozoravaju da bi kredit za takav poduhvat iznosio od 12 do
17 milijardi dolara, što bi Srbiju doslovno dovelo do dužničkog ropstva.
Konsultant za razvoj i investicije Mahmud Bušatlija izjavio je za Radio
Slobodna Evropa da se cijela priča o izgradnji kanala u sadašnjim
okolnostima može svrstati jedino u domen fantastike. Kaže da bi to bila
veličanstvena vijest krajem 19. vijeka, kada je i planirana izgradnja
tog kanala.
“Tada je to bila ideja da se nekako izbjegne turska dominacija nad
ulazom u Crno more i ruska dominacija na tom području, pa su Nijemci
zagovarali takav projekat. Sada je teško zamislivo da bilo koji plovni
objekat koji cirkuliše Dunavom uopšte može ući u Moravu”, kaže
Bušatlija.
Međutim, prema tvrdnjama političkih zvaničnika u Beogradu, veliko
zanimanje za ovaj posao pokazuju, osim Kine, Rusija, Njemačka,
Makedonija i Grčka, a pregovara se i s pojedinim kompanijama iz Ilinoisa
u Sjedinjenim Američkim Državama. Ministar Bačević tvrdi da se Srbija
za kanal koji planira neće zaduživati, nego će, kaže, kad dođe vrijeme,
biti pronađen odgovarajući model.
(Nezavisne/Frontal)

