Četvrtak, 11.12.2025.
-0.1 C
Sarajevo

Izvještaj EK o BiH: Ograničen napredak i zastoj

Bosna i Hercegovina
nije prevazišla zastoj u procesu evropskih integracija dok druge zemlje regije
odlučno kroče naprijed. Ova razočaravajuća situacija nastupila je uglavnom zbog
nedostatka kolektivne političke volje na strani vodstva zemlje. Potrebno je
unaprijediti efikasnost i funkcionalnost političkih institucija na svim nivoima
vlasti i hitno uspostaviti funkcionalan mehanizam za koordinaciju o pitanjima EU
integracije. 

Kao što se vidi iz socijalnih protesta s početka 2014, rješavanje socijalno-ekonomskih potreba
građana mora biti prioritet na svim nivoima vlasti, s naglaskom na rješavanje
veoma visoke stope nezaposlenosti mladih kao i na pružanje pomoći stanovništvu
u stanju potrebe nakon obilnih poplava iz maja mjeseca.

U odgovoru na proteste Komisija je pokrenula tri
inicijative za preusmjeravanje pažnje na reforme i pitanja od direktnog značaja
za građane. Proširila je Strukturirani dijalog o pravosuđu između EU i BiH na
dodatna pitanja vladavine prava. Uspostavila je zajedničku EU-BiH radnu grupu
kako bi ubrzala implementaciju projekata koje finansira EU, a koja će se
fokusirati na jačanje ekonomskog upravljanja. ‘Sporazum za rast i
zapošljavanje’, kao prvi rezultat ovog novog pristupa, predstavljen je 24. jula
i trebao bi postati osnova za hitne ekonomske reforme i za Nacionalni program
ekonomskih reformi čiju izradu Komisija očekuje od zemlje početkom 2015.
Komisija takođe očekuje da će
BiH postupati hitno na prihvatanju prilagođavanja trgovinskog
dijela Privremenog sporazuma i Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju s
obzirom na pristupanje Hrvatske EU, a na osnovu tradicionalne trgovine između
ove dvije zemlje.

Politički
kriterijumi

BiH je ponovo načinila veoma ograničen napredak u
pogledu političkih kriterija.
Nije bilo konkretnog napretka na uspostavljanju funkcionalnih i održivih
institucija. U istom smislu je Parlamentarna skupština Bosne i Hercegovine
načinila veoma ograničen napredak u pogledu usvajanja zakonodavstva vezanog za
EU integracije. Politička i među-etnička neslaganja imala su izrazito negativan
uticaj na rad skupština na državnom nivou i u Federaciji.

Uprkos intenzivnim naporima Komisije na omogućavanju njene provedbe, BiH
još uvijek nije provela presudu Evropskog suda za ljudska prava u predmetu
Sejdić-Finci. Ovo je navelo Komesara Fülea da okonča svoj angažman na tom planu
u februaru. Sve dok se ne riješi pitanje iz presude u predmetu Sejdić-Finci,
BiH nastavlja da krši vlastitu međunarodnu obavezu.

Nedostatak efektivnog mehanizma koordinacije za pitanja EU integracije
nastavlja uticati na interakciju BiH sa EU, uključujući tu i nivo finansijske
pomoći. Sektorske strategije u područjima kao što su transport, energetika i
okoliš koje bi se odnosile na cijelu zemlju još uvijek nisu usaglašene, a
upravo one čine preduslov za pomoć u tim područjima.

S obzirom na političku klimu načinjen je veoma ograničen napredak u reformi
javne administracije i unapređenju njenih kapaciteta za ispunjavanje zahtjeva
EU integracije. Efikasnost i funkcionalnost javne administracije na i između
raznih nivoa vlasti i dalje prouzrokuje ozbiljnu zabrinutost. U sličnom smislu
je i u pravosudnom sistemu postignuto veoma malo napretka. Strukturirani
dijalnog o pravosuđu ostaje važna platforma za konsolidaciju konsenzusa o
pravosudnoj reformi, a proširen je i na druga pitanja vezana za vladavinu
prava. Malo je napretka postignuto u reformama za smanjenje korupcije koja i
dalje pogađa cijeli javni sektor i ostaje najviše akutna u područjima pružanja
usluga i pristupa zapošljavanju.

Povećani politički i finansijski pritisci na medije, kao i zastrašivanje i
prijetnje novinarima i urednicima prouzrokuju ozbiljnu zabrinutost. Potrebno je
osigurati efektivnu prevenciju i istrage u slučajevima govora mrženje, nasilja
i diskriminacije LGBTI osoba.

Ekonomski
kriterijumi

Tokom 2013. ekonomija se donekle oporavila i rast je dostigao 1,5%. Međutim, ovaj skromni uspon
je posustao u prvoj polovini 2014. kada se rast ponovo usporio, a kratkoročni
rast je dodatno osujećen poplavama u maju. Stopa nezaposlenosti je ostala
uporno visoka. Kvalitet javnih finansija ostao je nizak iako je upravljanje javnim
finansijama donekle ojačano. Uprkos nekim sitnim poboljšanjima, konsenzus o
središnjim pitanjima ekonomske i fiskalne politike i dalje je slab i time
nastavlja kočiti reforme na nivou cijele zemlje. Veliki i neefikasni javni
sektor sa višestrukim preklapanjima nadležnosti i dalje predstavlja rizike za
fiskalnu održivost. Neefikasni pravni i sudski sistem ugrožava provedbenu
sposobnost i ostaje da predstavlja jasan faktor odvraćanja za investicije kao i
izvor korupcije.

Kao i prošle godine Bosna i Hercegovina je načinila malo dodatnog napretka
ka funkcionalnoj tržišnoj ekonomiji. Potrebno je uložiti značajne dodatne
napore na reformi uz odlučnost da se zemlji dugoročno omogući da odgovori na
konkurencijske pritiske i tržišne sile unutar EU. Nizak nivo efikasnosti u
javnom trošenju u Bosni i Hercegovini i dalje je razlog za zabrinutost. U tom
kontekstu je potrebno dalje unaprijediti fiskalno izvještavanje. Nastavak
strukturalnih krutosti kao što je pretjerano oporezivanje rada, loše usmjereni
socijalni transferi i neefikasnost obrazovnog sistema zahtijevaju mjere koje će
osloboditi potražnju za radnom snagom. Udio javnih preduzeća u ekonomiji uporno
je visok. Vlasti bi trebale ponovo pokrenuti privatizaciju kako bi se
unaprijedila fiskalna situacija i uvelo više konkurencije.

Zakonodavstvo
EU

Nedostatak istinske političke podrške za plan EU integracija, izostanak
funkcionalnog mehanizma za koordinaciju o pitanjima EU integracije i unutrašnji
sporovi oko nadležnosti doveli su do ograničenog napretka u pogledu
približavanja zakonodavstvu  i
standardima EU u mnoštvu različitih sektora.
U nizu područja dalji napredak koči nedostatak
strategija koje bi se odnosile na cijelu zemlju.

Nažalost, nedostatak
usklađenosti sa zahtjevima EU u područjima poljoprivrede i ruralnog razvoja,
sigurnosti hrane, veterinarske i fitosanitarne politike i ribarstva i dalje
sprečava izvoz robe životinjskog porijekla u EU. U području prirodnog gasa
dolazi do ozbiljnog i stalnog kršenja obaveza države shodno Ugovoru o
energetskoj zajednici što je potrebno hitno riješiti. Napredak je postignut na
području unutrašnjeg tržišta kroz usvajanje zakona o javnim nabavkama čime je
BiH omogućeno usklađivanje sa relevantnim zakonima EU.

Ključni
datumi

1999: EU predlaže
novi Proces stabilizacije i pridruživanja za zemlje Jugoistočne Evrope

jun 2000: Evropsko
vijeće izjavljuje da su sve zemlje Stabilizacije i pridruživanja potencijalni
kandidati za članstvo u EU.

jun 2003: Samit u
Solunu; potvrđena je EU perspektiva za Zapadni Balkan

jun 2008: Potpisivanje
SSP-a i Privremenog sporazuma o trgovini i trgovinskim pitanjima

decembar 2010:  Bezvizni režim za putovanje u područje
Schengena za državljane Bosne i Hercegovine

juni 2011: Pokrenut
Strukturirani dijalog o pravosuđu u cilju dalje konsolidacije pravosudnog
sistema u Bosni i Hercegovini

septembar 2011:
Pojačana uloga EU u Bosni i Hercegovini nakon odvajanja mandata specijalnog
predstavnika EU od Ureda visokog predstavnika

juni 2012:  Pokrenut Dijalog na visokom nivou o procesu
pridruživanja kako bi se riješila pitanja zahtjeva za pridruživanje EU

izvor: Frontal 

Popularno ove nedelje

Krnjić ponovo oborio usvajanje Pravilnika za novi granični prelaz Gradiška

Člana Upravnog odbora UIO Zijad Krnjić ponovo je oborio...

Vazduh nezdrav u šest gradova

U Banjaluci, Tuzli, Brodu, Prijedoru, Lukavcu i Doboju vazduh...

Zelenski priznao realnost oko Krima i članstva u NATO-u. “Nemamo snage”

Ukrajina ima realističan pristup budućem članstvu u NATO-u i...

Dodik o regulacionom planu “Malta 1” u Banjaluci

Podržavam zahtjeve građana banjalučkog naselja Rosulje da se ne...

Teme

Krnjić ponovo oborio usvajanje Pravilnika za novi granični prelaz Gradiška

Člana Upravnog odbora UIO Zijad Krnjić ponovo je oborio...

Vazduh nezdrav u šest gradova

U Banjaluci, Tuzli, Brodu, Prijedoru, Lukavcu i Doboju vazduh...

Zelenski priznao realnost oko Krima i članstva u NATO-u. “Nemamo snage”

Ukrajina ima realističan pristup budućem članstvu u NATO-u i...

Dodik o regulacionom planu “Malta 1” u Banjaluci

Podržavam zahtjeve građana banjalučkog naselja Rosulje da se ne...

Čović: Federalizam obezbjeđuje jednak glas sva tri konstitutivna naroda

Predsjednik HDZ-a BiH Dragan Čović izjavio je sinoć u...

Milan Nedeljković će biti novi šef BMW-a

Srbin Milan Nedeljković preuzeće 14. maja 2026. dužnost predsjednika...

Ševe, Strele ili o sarajevskim snajperistima Armije BiH

Sjećam se jednog razgovora u kojem je Boro Kontić...

Povezani članci

Popularne kategorije