Астрономи открили да нам је најближа црна рупа удаљена само 1.000 светлосних година (ВИДЕО)

Група астронома из Европске јужне опсерваторије и других института открила је црну рупу која је само 1.000 светлосних година удаљена од Земље. Ради се о до сада најближе пронађеној црној рупи која је део сазвежђа које можемо видети голим оком.

Научници су телескопом који се налази у опсерваторији у Чилеу пратили двоструки звездани систем и пронашли доказе о постојању додатног невидљивог свемирског тела. Смартају да би овај троструки систем могао бити само врх леденог брега и да ћемо у будућности наћи још много таквих црних рупа, наводе из Европске јужне опсерваторије.

„Били смо врло изненађени када смо схватили да смо открили прво сазвежђе које се може видети голим оком, а има црну рупу“, каће астроном Петр Хадрава, коаутор студије са Чешке академије наука. Наиме овај троструки систем нам је толико близу да његове звезде можемо да уочимо с јужне хемисфере без двогледа или телескопа.

Научници су до овог открића дошли јер су изворно били заинтересовани за проучавање сазвежђа са двоструким звездама HR 6819. Међутим, приликом анализе података увидели су да да у том систему постоји још једо, до сада неоткривено небеско тело – црна рупа. Посматрања су показала да једна од две звезде тог система сваких 40 дана орбитира, односно направи ротацију око невидљивог објекта, док се друга звезда задржава на сигурној удаљености од овог пара.

Црна рупа из сазвежђа HR 6819 једна је од првих за коју је утврђено да не пролази кроз силовиту интеракцију са својом околином па је зато сасвим црна. Астрономи су успели да открију њено присуство и да израчују масу на основу орбита звезде која кружи око ње.

„Невидљиви објекат чија је маса најмање четири пута већа од масе нашег Сунца може бити само црна рупа“, тврди астроном Томас Ривиниус, руководилац истраживања.

„У Млечном путу би треболо да постоји на стотину милиона црних рупа, а ми смо открили само неколико. Сада, када знамо шта треба тражити, сигурно ћемо уочити много више“, објашњава Ривиниус.

Астрономи сматрају да ће после овог открића на успети да открију још једну црну рупу.

„Схватили смо да би још један двоструки звездани систем, LB-1, такође могао бити трострук, али то захтева додатна посматрања како бисмо то потврдили. Овај звездани систем је даље од Земље од HR 6819, али још увек прилично близу у астрономском смислу, тако да вероватно постоји још много таквих система“, истиче астроном Маријана Хајда, једна од коаутора студије.

Откриће овог троструког звезданог система с унутрашњим паром и удаљеном звездом такође би могло да пружи одговоре о насилним космичким спајањима која ослобађају тако снажне гравитационе таласе да се могу уочити са Земље. Неки астрономи сматрају да се таква спајања дешавају у системима сличне конфигурације као ова два, али где је унутрашњи пар састављен од две црне рупе или црне рупе и неутронске звезе. Удаљени објекат гравитацијски може да утиће на унутрашњи пар тако да покрене њихов судар који ће ослободити гравитационе таласе.

Извор: РТС