Naša posla

Novi Travnik: Korona kao izgovor za prevare

Opština Novi Travnik, tokom 2020. godine, više javnih nabavki nije sprovela u skladu sa zakonom - održavanje vozila za 12.188 KM, sanacije lokalnih cesta za 22.057 KM, sanacije odrona za 13.997 KM, lož ulja za 12.848 KM, dezinfekcionih sredstava i zaštitnih maski za 18.041 KM, kreveta s posteljinama.... upozoravaju revizori Ureda za reviziju institucija u FBiH koji su ovoj Opštini dali ocjenu s rezervom.

"Nabavke istih ili sličnih radova, roba i usluga su izvršili putem više direktnih sporazuma što je za posljedicu imalo javne nabavke koje su iznad vrijednosti dopuštenih za direktni sporazum, a to nije u skladu sa Zakonom o javnim nabavkama", pišu revizori.  

Napominju da su "javne nabavke u vrijednosti od 185.361 KM sprovedene putem konkurentskog zahtjeva bez zahtjeva za dostavu najmanje tri ponude, a da su pregovaračkim postupkom bez objave obavještenja, pokrenutim po nalogu načelnika na osnovu Odluke o proglašenju stanja nesreće uzrokovano pojavom korona virusa, nabavljeni gorivo, metalna konstrukcija za paravane, sklopivi kreveti i usluga izrade i montaže pregrada u Sportskoj dvorani koja je služila kao karantin."

"Za ove nabavke tenderskom dokumentacijom nisu traženi uslovi za kvalifikaciju ponuđača, nisu definisani kriterijumi za dodjelu ugovora, obavještenje o dodjeli ugovora nije objavljeno, kao ni izvještaj o sprovedenom postupku javne nabavke, a sve to nije u skladu sa Zakona o javnim nabavkama. Uz to je utvrđeno da su u dva postupka dostavljene ponuda neuvezane  tako da se onemogući naknadno vađenje ili umetanje listova što takođe nije u skladu sa Zakona o javnim nabavkama", pišu revizori 

U vrijeme ove javne nabave načelnik opštine je bio Refik Lendo u trećem mandatu koji je 1. aprila 2020. proglasio budžet za tu godinu.*

"Svi postupci sprovedeni su transparentno, uz kriterijum najniže cijene i zakazanu e_aukciju, te objavljeni uz obavijest o nabavci i natječajnom dokumentacijom na portalu Agencije za javne nabavke u BiH. Osnov za nabavku goriva, paravana i sklopivih ležajeva za osnivanje izolatorija u Sportskoj dvorani, po pregovaračkom postupku bez objave obavijesti, bile su odluke o proglašenju stanja nesreće uzrokovane koronapandemijom donesene na nivou FBiH, Županije i Općine,  naredba Kantonalnog Štaba Civilne zaštite u martu 2020. godine", pojašanjava ekonomista Branko Brkan u pismenim odgovorima koje je dostavio po ovlaštenju načelnika. 


ekonomista Branko Brkan

Revizori su uočili i da pojedine planirane nabavke nisu izvršene, ali je izvršeno nekoliko onih koje nisu bile u Planu, iako Plan nije mijenjan, Brkan pojašnjava da je riječ o stotinu kompleta kreveta s posteljinom.

"Nabavku smo izvršili na osnovu naredbe kantonalnog Štaba civilne zaštite o nabavci smještajnih kapaciteta i naredbi o fizičkom odvajanju kreveta, te na osnovu odluke Općinskog Štaba Civilne zaštite o nabavi materijala u uvjetima pogoršane epidemiološke situacije. Rukovodili smo se saopćenjem Agencije za javne nabavke u BiH prema kom u slučaju krajnje nužde, kada nije moguće koristiti redovne postupke, pregovarački postupak se može se  koristiti bez objave obavijesti. Pregovarački postupak smo proveli s lokalnim dobavljačem koji je ujedno i proizvođač ove robe, na bazi odluke o pokretanju ove nabavke, ispunjavajući uvjete iz natječajne dokumentacije", piše Brkan i napominje da su kreveti kupljeni od kompanije NoBil iz Nove Bile. 

Na portalu javnih nabavki u BiH nema obavještenja o dodjeli ovih ugovora,  u pretrazi pod Općina Novi Travnik ima 25 obavještenja o dodjeli ugovora ili ispravki obavještenja, ali nabavki o kojima govore revizori nema.

U Transparency International podsjećaju da je "Agencija za javne nabavke na samom početku pandemije, primjetivši zloupotrebe i loše prakse, pojasnila kada ugovorni organi ili kupci roba i uluga javnim novcem  mogu koristiti hitne postupke."

"Ugovorni organi su često, izričito nedozvoljenim dijeljenjem nabavki,  zloupotrebljavali pandemiju i izbjegavali odgovarajući postupak kako bi smanjili konkurenciju i pogodovali unaprijed određenim ponuđačima", kažu u TI BiH.

I urednik na portalu pratimotendere.ba  Slobodan Golubović, kaže da je "usitnjavanje ili cjepkanje javnih nabavki česta zloupotreba s ciljem izbjegavanja transparentnosti."

"Ponekad djeluje da govorimo o malim iznosima jer se to na kraju svede na pojedinačne ugovore na po 6.000 KM, ali to je javni novac, svaka marka je važna  i mnogo malih nabavki u zbiru čini velike iznose. Naprimjer, neki ugovorni organ može imati 30.000 KM za određene slične ili iste usluge i oni, da bi te poslove i novac dodijelili  svojim favoritima, nabavku iscjepkaju na pet ugovora po 6.000 KM i to je klasična zloupotreba direktnog sporazuma jer je to klasična kupovina – vi meni uslugu ili robu, a ja vama novac, bez konkurencije u postupku koja bi obezbjedila bolji omjer roba ili usluga i plaćene cijene. Kod ovog postupka često možemo čuti da to nije mnogo, ali to su u zbiru na godišnjem nivou milionske zloupotrebe. Imali smo slučaj Instituta  za javno zdravstvo u RS koji je usitnjavao nabavke i nisu objavljivali nazive predmeta javne nabavke – tako su za šest godina na direktnim sporazumima zloupotrijebili više od 2 miliona KM", priča Golubović. 


urednik na portalu pratimotendere.ba  Slobodan Golubović

Smatra da je "kod usitnjenih nabavki i direktnih sporazuma i Zakon o javnim nabavkama ostao nedorečen". 

"Te direktne sporazuma i cjepkanje nabavki je nemoguće kontrolisati, zakon i podzakonski akti nemaju mehanizam za to", kaže Golubović. 

Golubović upozorava da je "zloupotreba odluka o proglašenju vanrednog stanja usljed koronapandemije česta pojava".

"Pregovarački postupak bez objave obavijesti je kršenje tih odluka. Čak i ako govorimo o nabavci roba ili usluga potrebnih za borbu protiv pandemije – organi u mogli provoditi  otvoreni postupak koji je najtransparentniji postupak javne nabavke. U konkretnom slučaju nabavke kreveta i paravana za izolatorija –  jedino pitanje je protok vremena od proglašenja pandemije do tog postupka jer ako je nešto nabavljeno odmah po proglašenju pandemije krajem marta – takav postupak je prihvatljiv, ali ako je to bilo tri mjeseca kasnije ili više – onda je u pitanju zloupotreba jer su za tri mjeseca mogli provesti otvoreni ili neki drugi postupak", kaže Golubović.
 
Iz revizorskog izvještaja nije vidljivo kada su obavljene sporne nabavke kreveta i paravana, u pisanim odgovorima iz Opštine nema tih detalja, a na portalu javnih nabavki nema obavijesti o dodijeljenom ugovoru. 
O javnim nabavkama koje nisu predviđene planom javnih nabavki, Golubović, prihvata činjenicu da se ne može sve isplanirati – ali ugovorni organi imaju obavezu da 60 dana nakon usvajanja budžeta objave plan javnih nabavki za tekuću godinu i taj plan je osnov za sve nabavke - naglašava da, prema monitoringu portala pratimotendere.ba, većina organa usvaja plan samo da bi zadovoljili formu.
 
"U  2020. godini, 30 posto organa nisu objavili plan nabavki, ove godine je manje, ali je to i dalje veliki problem koji bi se mogao riješiti kroz strože zakonske odredbe i  i sistem koji ne bi dozvolio pokretanje nabavke koje nema u planu", kaže Golubović.

Opština Novi Travnik nalazi se u Srednjebosanskom kantonu i ima oko 30.000 stanovnika. Najviša plata isplaćena u Opštini je 3.040 KM neto, najniža 671 KM neto, a prosječna neto plata je 1.352 KM. Budžet Opštine je  6,3 miliona KM, u opštinskoj administraciji je zaposlena 61 osoba, umjesto Pravilnikom o unutrašnjoj organizaciji jedinstvenog općinskog/gradskog organa uprave, sistematizovanih 93. Plate i naknade troškova zaposlenih u opštinskoj administraciji su u 2020. godini iznosile 1.990.081 KM. 
Na kraju 2020. godine, opština Novi travnik je imala višak sredstava u budžetu u iznosu od 1.408.228 KM. 
 
"Neraspoređeni višak prihoda nad rashodima 2020. godine iskazan je u iznosu od 132.359 KM, odnosno za 2.645 KM više u odnosu na 1.1.2020. godine. Ovo povećanje ne odgovara iskazanom finansijskom rezultatu s obzirom na to da su izvršena korektivna knjiženja i knjigovodstveno evidentiranje pojedinih prihoda i rashoda", upozoravaju revizori.
 
 
 
*u ovom dijelu teksta je došlo do izmjene i ažuriranja podataka, u odnosu na prvobitno objavljen tekst
 
 
Frontal
 
Twitter
Anketa

Da li je opozicija u Srpskoj trebala učestvovati na mitingu u Banjoj Luci ili nije?

Rezultati ankete
Blog