Svijet

Gde je nestalo rusko vazduhoplovstvo

Specijalna vojna operacija u Ukrajini otkrila je mnoge slabosti ruske vojske. Na početku sukoba postalo je jasno da ruski tenkovi, dizajnirani početkom sedamdesetih godina, nisu više superiorni sa savremenom bojnom polju. Isto važi i za oklopne transportere a tu je i problem očigledno niskog morala pojedinih jedinica.

To se posebno odnosi na trupe koje su nedavno bukvalno pobegle pred Ukrajincima u ofanzivi istočno i južno od Harkova. Prostor za čije osvajanje su Rusi potrošili mesece, izgubljen je za samo nekoliko dana.

Ipak, najveće iznenađenje dosadašnjeg sukoba jeste odsustvo ruske avijacije. Osim nešto snimaka jurišnih Suhoja Su-25, koji ispaljuju rakete iz saćastih lansera, tamo negde preko linije fronta i odmah skreću, nazad na sigurno, nema informacija o značajnijoj upotrebi vazduhoplovstva. Uostalom, da Rusi lete ne bi Ukrajinci tako lako povratili hiljade kilometara kvadratnih teritorije. To je otvoren, ravan prostor na kome ima malo mesta za skrivanje tehnike i ljudstva ali Rusi iz nekog nama nepoznatog razloga nisu poslali avijaciju da zaustave prodore.

Zašto je to tako za sada nije poznato. Ali, ono što se sa sigurnošću može reći jeste da Ruska federacija ima infrastrukturu i sredstva  da bukvalno počisti istok Ukrajine.



Na sat leta od ratišta oko Harkova nalazi se aerodrom u Voronježu. Tamo baziraju frontovski bombarderi Su-24 i jurišnici Su-25. Primećeni su i bombarderi Tu-22 i Tu-95, kao i Migovi 31, Suhoji 27. Zatim, na aerodromu u Englesu, pored Saratova, bazira ruska strateška avijacija.  Uz mnogobrojne bombardere Tu-95 tu su i „beli labudovi” TU 160. Jednim od takvih bombardera je leteo i Vladimir Putin a 2018. godine su dva aviona tog tipa odletela do Venecuele i nazad. Time su pokazali da mogu da stignu do Amerike. Inače, deo aviona TU-160 je Rusija nakon raspada SSSR-a kupila od Ukrajine.

Da Rusija aktivnije koristi svoje vazduhoplovstvo u „specijalnoj vojnoj operaciji” ne samo da ne bi uspela ukrajinska protivofanziva već bi i sukob možda već bio okončan. Ostaje nejasno zašto Rusija nije primenila formulu iz Sirije gde je upornim bombardovanjem preokrenula tog građanskog rata. U korist režima koji je pre toga bio na ivici sloma.

Rusi su mogli da bombardovanjem saobraćajne infrastrukture na zapadu Ukrajine uspore doturanje NATO opreme. Avijacije je mogla da uništi i koncentraciju trupa i tehnike uoči ofanzive kod Harkova. Sve je to moglo ali...

Ovako ostaje da se nagađa da Rusi možda nemaju dovoljno pilota, tehnika nije ispravna.  To ne bi smelo da se dogodi zemlji i armiji koja važi za supersilu. A ako nedostaje ideja i inicijative, Rusi bi mogli da se povedu primerom Amerikanaca iz Vijetnama. Oni su svakodnevno leteli nad Severnim Vijetnamom koji je u to vreme imao možda najjaču protivvazdušnu odbranu na svetu. Spori bombarderi B 52 su leteli u formacijama i bili obarani ali bi sutra uveče ponovo bili nad Hanojem.

 

Izvor: politika.rs

 

Twitter
Anketa

Za koga ćete navijati u baražu za Evropsko prvenstvo u fudbalu: BiH ili Ukrajinu?

Rezultati ankete
Blog