Region

Podjela ex-YU podmornica - komplikacije među susjedima

Jugoslaviji su odavno potonule sve lađe, ali su zato četiri podmornice pretekle. Međutim, kako to obično biva među bivšom braćom, kada je došlo vrijeme da se čelične olupine koje godinama čame u Tivtu podijele na ravne časti ispao je - kuršlusm prenio je portal Novosti. A priča počinje ovako:

Crna Gora je 2009. godine odlučila da po jednu podmornicu pokloni Srbiji, Hrvatskoj i Sloveniji. Lijep gest najmlađe evropske države, koja, uzgred budi rečeno, nije vlasnik podmornica.

Međutim, tu nije kraj priče. Vlasti tri nekada bratske zemlje postupile su u skladu sa "očekivanim".

Srbija želi da preuzme podmornicu, ali poklonu u zube gleda - nema 20.000 evra da podmornicu preveze na svoju teritoriju.

Hrvati su ovu ponudu dočekali - na nož! Podmornice su, tvrde, njihove! I u skladu sa tim, čeličnu olupinu ne mogu u Hrvatsku da uvezu kao poklon, već isključivo pod vinjetom "vraćanje originalnom vlasniku".

NAŠA NAJMANjA PODMORNICA "tip 911" klase "una", koja bi trebalo da stigne u Srbiju, teška je oko 100 tona. Bila je namijenjena za plovidbu Jadranom, na zadacima prevoza diverzanata i polaganja mina. Ona je najmanja od četiri preostale podmornice koje su napravljene u vreme SFRJ.

Slovenci su, naravno, iskoristili gužvu. Ekspresno su prije skoro dvije godine prevezeli podmornicu u Vojni muzej u gradić Pivka. I već naplaćaju pet evra svakom posjetiocu koji želi da baci pogled i čuje koju riječ o nekadašnjem ponosu jugoslovenske mornarice.

- Ideja je da četiri države dobiju po jednu takvu podmornicu. Ona sa oznakom 911, odnosno „tisa“, ostala u je Tivtu - budućem Nautičkom muzeju „Porto Montenegra“, dok bismo po jednu poslali u Beograd, u Sloveniju i Hrvatsku - rekao je je 2009. godine viceadmiral Dragan Samardžić u Tivtu.

Ministarstvo odbrane Srbije, po dobijenoj informaciji iz Crne Gore 2009. godine, obavijestilo je Muzej nauke i tehnike da postoji mogućnost da ova ustanova kulture na poklon dobije podmornicu - vrijedni istorijski eksponat. Predmet je proslijeđen i Ministarstvu kulture, koje je formiralo specijalni tim da radi na ovom problemu. Međutim, zapelo je kada je na dnevni red došao - novac. Prevoz "une" iz Crne Gore u Srbiju koštao bi oko 20.000 evra. A para, razume se, nema.

Podmornice, naravno, nemaju nikakavu materijalnu i upotrebnu vrijednost. Mogle bi se prodati samo za onoliko koliko košta kilogram starog gvožđa.

- Podmornica možda nema materijalnu ali ima istorijsko kulturnu vrednost - kaže Milisav Mijović iz udruženja "Podmorničar".

- Mi smo prvi poslali dopis Ministarstvu odbrane Crne Gore u kome smo zahtijevali da se jedna podmornica dopremi u Srbiju. Oni su odgovorili pozitivno na našu molbu, ali su je umjesto nama poslali u Ministarstvo odbrane Srbije. Ministarstvo odbrane taj dokument proslijeđuje Ministarstvu kulture koje kaže da nema novac i lopticu ponovo prebacuje na Ministarstvo odbrane. To je igra bez prestanka.

Osamdesetih godina prošlog vijeka za Jugoslovensku mornaricu izgrađeno je ukupno šest podmornica klase "tisa" dužine 18,8 i širine 2,7 metra, visine 3,4 metra. Jugoslavija je bila jedna od samo jedanaest zemalja u svijetu koje su u proizvodile podmornice.

Nakon raspada SFRJ, podmornice su iz Hrvatske odvežene u Crnu Goru. Prema pravilima sukcesije, s obzirom na to da je zadnje upisano vlasništvo podmornice bio Split, podmornica koja se poklanja Srbiji je zapravo vlasništvo Hrvatske - tvrde Hrvati. To je razlog zbog kojeg Hrvati i ne žele da prime poklon. A kada su Slovenci prevozili svoj poklon, pošto su imali opravdan strah da bi Hrvatska mogla da spriječi dostavu i podmornicu konfiskuje, prevoz čelične olupine iz Tivta do Slovenije odigrao se pod velom stroge državne tajne.

(Novosti/Frontal)

Komentari
Twitter
Anketa

Da li je opozicija u Srpskoj trebala učestvovati na mitingu u Banjoj Luci ili nije?

Rezultati ankete
Blog