Vijesti

Aleksandar Apostolovski: Sarajevo, Nele i Kusta

Zašto su 20 godina od završetka rata u Bosni, tvorca kultne emisije „Top lista nadrealista”, frontmena benda „Zabranjeno pušenje” i povremenog pevača Emira Kusturice, čuvali kao da je on sam čitava „gej parada”, koja se, pod pseudonimom Nele Karajlić, šunja ka Sarajevu?

Zašto ni gotovo četvrt veka od početka krvavog građanskog rata u Bosni, čak i mlade Sarajlije koje su rođene posle opsade i bombardovanja tog grada, smatraju da su neki u njemu ostali čisti kao sneg, dok su neki koji su ga napustili, crni kao đavoli?

Da li je moguće da davno rođenom Sarajliji Neletu, rođene Sarajlije prete tako učtivo da je potrebno da mu izlazak iz kafane obezbeđuje specijalna policija? Umesto da se prošeta gradom u kom Srba uglavnom više nema, nestašni momak Druge Jugoslavije, koji je u svojoj satiričnoj seriji najavljivao užase koji predstoje, ponovo je napravio kermes. Neletu se čini da je džumbus bio sličan onom kada je na koncertu u Rijeci, 1984. godine, uzviknuo „Crko maršal!”, misleći na pojačalo. Vlasti su tada mislile da je kvarnog Neleta drmnuo kontrarevolucionarni kratak spoj. Da je mislio na onog drugog maršala, te je turneja prekinuta.

Tvorac sarajevskog novog primitivizma, montipajtonovske čaršijske filozofije koja je bila odgovor na beogradski „novi talas”, to jest zagrebački „novi val”, napustio je Sarajevo vojnim avionom u kojem se nalazila i ćerka Abdulaha Sidrana. Istoga dana, u Neletov stan su se uselili organizatori Sarajevo-film festivala. Ali, kao što bi rekao Kusta – kad musliman pobegne iz Sarajeva – on je izbeglica. Kada to učini Srbin, zove se – četnik.

Kakav je to zločin učinio Nele, pa da dve decenije posle Dejtona, ne sme da dođe u grad u kojem je bio „hadžija”? Nije Nele pucao sa Pala, već netrpeljivost prema njemu verovatno vodi do Emira Kusturice, jer su njih dvojica završili u muzičko-ideološkom tandemu. Potom su se, kako to sledi u svakoj srpskoj ili bošnjačkoj priči, pošteno razbucali.

Po čemu se to Kusta i Nele razlikuju od nekadašnjih ikona ovog grada, Zdravka Čolića i Gorana Bregovića? Svi su oni slavne Sarajlije, svi oni su izbegli u „četnički Beograd” uoči rata. Ali, dok su se Kusta i Nele svrstali na srpsku stranu u ludom ratu, Čola i Brega su se bavili isključivo notama, po staroj sarajevskoj mantri: „Merhaba, čaršijo, na sve četiri strane.”

Da je Nele, kojim slučajem, svirao sa Čolom, a manuo se Kuste, bio bi ljubimac Sarajeva. Ali Nele je, uz Emira, postao deo balkanske sage o neostvarenoj ljubavi koja, evo, traje li traje, dvadeset i neku godinu. To je, ma kako apsurdno zvučalo, ljubav između Sarajeva i Emira Kusturice.

Problem sa Sarajevom i Kustom je što je ta ljubav nesrećna.

izvor: Politika.rs

Komentari
Twitter
Anketa

Da li je opozicija u Srpskoj trebala učestvovati na mitingu u Banjoj Luci ili nije?

Rezultati ankete
Blog