
Društvo
Zavod za zapošljavanje i Sram
Birokratija ne zna za sudbine niti je zanimaju lične priče. U kapitalističkom kotaču koji nas mrvi, postojimo samo kao brojevi, hrpe papira i tabelarni prikazi. Birokratske procedure su neumoljive. Bešćutne.
Za one koji traže posao ili ga iz raznih razloga gube, ne postoji ništa osim ogoljenog, dehumaniziranog lika u ogledalu, odijeljenog od bilo kakvog oblika samopoštovanja i osjećaja pripadnosti. U limbu, čekamo spasenje koje nikako ne dolazi.
Često mislim o ovome. Vjerovatno godinama.
Svi mi koji se bavimo prekarnim radom svjesni smo neizvjesnih okolnosti u
kojima se nalazimo. Možda je zato dokumentarni film Zavod za
zapošljavanje1 ostavio tako dubok trag kada sam ga prije više
godina pronašla. Lične priče onih izgubljenih u kafkijanskom sistemu,
besmislenim i apsurdnim administrativnim procedurama s jednim pitanjem na
usnama – šta uopće znači biti zaposlen danas? Radnja se dešava u Belgiji, no
vrlo lako je mogla biti smještena u nekom od gradova regije i govoriti o ljudima
koji godinama čame na birou i iščekuju svoju priliku.
Protagonisti/kinje na zakazanim
intervjuima (još jednim suvišnim izumom birokratske mašinerije) preopterećenim
i umornim administrativnim službenicima/ama prilažu gomile fascikli, prijava i
odbijenica, podnoseći razloge zašto ne trebaju da izgube beneficije koje biro
nudi. Oni drugi, pokušavaju dati objašnjenje za njihove psihičke i fizičke
boljke koje su ih dovele do egzistencijalnog sloma. U svega 75 minuta koliko
film traje, imamo priliku vidjeti kako facilitatori ovog impersonalnog sistema sučeljavaju
sada već one Druge, pokazujući kako izgleda biti ’’neprilagođen’’ u društvu
opsjednutom efikasnošću.
„Oštećeni“
subjekt tako stoji naspram autoriteta moći, otjelovljenog u liku službenika/ice,
koji u igri unaprijed pripremljenih pitanja i odgovora, pokušava dokazati svoju
odlučnost i spremnost u traženju posla. Je li sistem zakazao ili je ipak do
nas? Negdje na putu racionalizacije problema kojem pribjegava institucija, klasificiranjem
i kategoriziranjem pojedinca/ke kroz njima svojstvene moduse manipulacije – stoji
odvajanje i društveno isključenje.
Repozicioniranje suverene moći nad
subjektom unutar današnjih biopolitičkih režima, ne nalazi se samo u stvaranju
"poslušnog" tijela već u pripitomljavanju samog života, definiranjem okvira
u kojem je vrijedan i dostojan zaštite. Čiji život više vrijedi, zavisi od
zakona koji nameće oblike regulisanog življenja. Onog življenja gdje „suverena
moć uvijek djeluje na suštinu pojedinca, na sputavanje načina izražavanja
pojedinca i njegovog odnosa s drugima.“2 Strategija
planiranja društvenog života zamišljena je tako da se pojedinci/ke bave
zanimanjima koja ne služe njihovim interesima, već državnim. Stvaranje preduslova
za homogeničniju kontrolu države nad jedinkama, omogućava identificiranje osoba
koje odgovaraju i priliče sistemu i dosljedno mu rade, služe i upravljaju. Tehnologija
moći uvijek vodi posljednju riječ. Država načelno omogućava/pruža određenu
zaštitu, kao u oblastima zdravstva, prava; ali sve dok je tehnologija sebstva
ispod površine. U suprotnom, ova područja bivanja i djelovanja za mnoge postaju
mjesta otuđenja i ograničenja.
Društveno tijelo je okrenuto ka cjelini, a
ne pojedincu/ki. Ranjive kategorije zajednice – dakle, oni Drugi, ne tiču se Vlade.
Demografska dislokacija ’’nepoželjnih’’ na periferiju pokazuje ko zaista ima
pravo na zakonsku protekciju.
Oko kamere upereno je prema jednima i
drugima, nalogodavcima i odbačenicima gdje u kontinuitetu između dva ugla
kamere, rediteljice i autorice Anna Schilts i Charlotte
Grégoire, uspijevaju
da precizno seciraju trenutak suočenja restriktivne birokratske mašine i
individualne situacije i njihovih nejednakih pozicija moći. Ovakvi prizori
nedvosmisleno uperuju prst u sistem koji je nedovoljno adekvatan da odgovori
individualnim potrebama na human način. Teme koje film otvara i aktuelizira
poput nesigurnosti na tržištu rada, nejednakih mogućnosti za sve, nemoći
sindikata, obezvrijeđenosti fizičkih poslova; pokazuju kako izgleda trajna kriza
subjektiviteta unutar kapitalističkog neoliberalizma.
Zavod za zapošljavanje otkriva da smo svi u
opasnosti da postanemo osoba s one strane privilegije. Imati posao danas je povlastica,
a ne pravo. Izgubiti isti, izgledna je računica. Ako pripadamo ranjivoj
kategoriji, ovo je gotovo sigurna stvar. Loša ekonomska stvarnost je
sveprisutna, kako u, tako i izvan zavoda za zapošljavanje, dok socijalna
sigurnost visi na tankoj, pohabanoj niti klasne nejednakosti. Odatle počinju i
završavaju sve naše brige dok imamo samo jednu misao u glavi, očajničku potrebu
da promijenimo stanje u kojem se nalazimo. Ako ni zbog čega drugog, onda zbog
jedine konstante naših života – nepomirljivim Sramom3.
U filmu je on tematiziran kroz jedinstvene
priče nezaposlenih ljudi koji se kao na traci nezaustavljivo pojavljuju u
zakazano vrijeme i pomalo izgubljeno, rezignirano, očajno i nadasve posramljeno
nastoje da srede svoje misli i objasne svoju trenutnu situaciju. Sredovječni,
mladi, stari, žene, muškarci, svih zanimanja i okupacija ne libe se predočiti zaposlenicima
biroa svoje individualne potrebe i očekivanja i možda pronaći olakšanje za Sram
koji osjećaju. „Pojedinci sram doživljavaju prema onome kako percipiraju da ih drugi
vide – bilo da su ti drugi fizički prisutni, zamišljeni ili internalizirani –
kao manjkavi, ili kada se aspekti njihovog ja smatraju neadekvatnim,
neprikladnim ili nemoralnim.“4 Sram je ovdje zamršeno povezan
s mehanizmima društvene kontrole, gdje se jasno ocrtava granica normativnog i
društveno prihvatljivog, naspram onoga što nije. „Teorija društvenog rangiranja
(...) predlaže da sram nastaje kao rezultat percepcije nečijeg društvenog
statusa/ranga. U društvenim situacijama, ljudi se međusobno takmiče za
prihvatanje, odobravanje i privlačnost. Ljudi žele biti poželjni, izabrani i
cijenjeni, umjesto da budu izbjegavani ili odbačeni. Prema ovoj teoriji, sram
nastaje kada sebe posmatramo kao relativno biće niskog društvenog ranga ili u
neželjenom podređenom položaju.“5
Tako nezaposleni/e otkrivaju kako sebe
vide kao oličenje neuspjeha, kao one koji ne žive u skladu sa društvenim, a
posljedično i vlastitim standardima. Sram je ovdje podjednako vanjski, koliko i
unutrašnji. Potreba da se opravda svaka odluka koja ih je dovela u ovu
situaciju pokazuje očigledno – mogućim neugodnim pitanjima i osudama jedino je
moguće doskočiti neprestanim pravdanjima. Ova metoda korisna je kada hoćemo da
se zaštitimo od neispunjenja stvarnog/vlastitog i idealnog/tuđeg očekivanja. „S
obzirom na našu izuzetnu osjetljivost na čak i sitne razlike između uvažavanja
kojeg dobivamo i onog kojeg očekujemo, svaka društvena situacija nabijena je Sramom,
bilo stvarnim ili očekivanim.“6
Žena koja je tek izašla iz nasilnog braka
i iznova se vraća na tržište rada, čovjek koji je u srednjim godinama naprasno
dobio otkaz na svom dobro plaćenom poslu izgubivši time važan dio svog identiteta,
zanatlija koji je morao zatvoriti svoj biznis zbog starosti i slabe potražnje za
njegovim uslugama. Svi oni nose breme Srama, čak i onda kada nije objektivno validan.
Zavod za zapošljavanje ipak nudi svojevrsni konsenzus.
U momentima simboličkog pada, obje strane pronalaze zajednički jezik. Sram je
prećutna nit koja nas spaja. Negdje u pozadini svega, čuči duboko razumijevanje
da spletom životnih i drugih okolnosti možemo lako izgubiti privilegiju da
radimo i skrbimo za sebe i druge. Oni koji stoje na intersekciji različitih
političkih identiteta – od pola, rase, etničke pripadnosti, klase i društvenog
statusa, seksualnosti, fizičke sposobnosti, godina, nacionalnog statusa; znaju
da je igra otpočetka namještena i da je pitanje vremena kada ove razlike mogu postati
mjesta sučeljavanja i borbe za dominaciju, jer su osvijestili moć njenog dejstva.
Naše odluke obojene su Sramom. Prisutan je
i onda kada odlučimo da ne prijavimo šefa za seksualno uznemiravanje, kada trpimo
stalni mobing, kada radimo previše i bivamo plaćeni premalo za svoj rad, kada pristajemo
da radimo neprijavljeni u nesigurnom okruženju, kada bivamo otpušteni zbog X
razloga, jer nismo u poziciji da se zauzmemo za sebe...i kada rezigniramo
dolazimo do zavoda za zapošljavanje da prijavimo svoj status.
Sram je samo jedna u nizu represivnih
mjera Države, nad našim tijelima i umovima koju je nužno detabuizirati. Zbog
većeg kolektivnog dobra. Svjesnost da Sram bitno određuje naše izbore, ne čini
nas slabim, naprotiv. Otpor je moguć, samo ako priznamo da ga živimo, ali da ne
određuje čitav naš identitet. A nekad je i toliko dovoljno.
Reference:
1. Employment
Office/ Zavod za zapošljavanje; Anne Schiltz, Charlotte
Grégoire, 2016. (75’)
2. Pontin,
Fabricio; Shame,
Identity and Modernity: On the Politicization of the Subject; https://www.academia.edu/36839041/Shame_Identity_and_Modernity_On_the_Politicization_of_the_Subject
3. Sram se preklapa s drugim emocijama poput stida, gorčine, pretjerane brige i
poniženja. Često služi kao krovni pojam koji obuhvata različita osjećanja,
uključujući „osjećaj omalovažavanja, vrijeđanja, nepoštovanja, obeščašćenja,
ponižavanja, omalovažavanja, klevetanja, tretiranja s prezirom, ismijavanja,
zadirkivanja, izrugivanja, ismijavanja, odbacivanja ili poraženosti; osjećaja
inferiornosti, neadekvatnosti, nekompetentnosti; osjećaja slabosti, neznanja
ili siromaštva; biti neuspješan, 'gubiti obraz' i biti tretiran kao da si
beznačajan, nevažan ili bezvrijedan.” (Gilligan, James; Shame, Guilt, and
Violence, Johns Hopkins University Press, Vol. 70, 2003.)
4. Kruszyńska
Nadia, Dominiak Alicja; When Shame Becomes Part of the Self: How Chronic
Shame Shapes Personality; European Journal of Health Policy, Humanization
of Care and Medical Ethics, 2024.
5. Sedighimornan, Neda; Shame and its Features: Understanding
of Shame; European Journal of Social Sciences Studies, Vol. 3, 2018.
6. J. Scheff, Thomas; Shame in Self and Society; Symbolic
Interaction, Vol. 26, 2003.
Piše: Jasmina Durmo
Ilustracija: @svesutovjeshtice
Izvor: Građanke za ustavne promjene