
Zanimljivosti
Fenomen Labubu: Kako su čudne, skupe lutke postale svetski hit
U svetu u kojem lepota, minimalizam i savršen dizajn decenijama dominiraju tržištem, jedna neočekivana igračka uspela je da preokrene pravila. Labubu, mala, zubata i čudna figurica nalik vilenjaku, danas se prodaje za stotine, pa i desetine hiljada dolara. Iako na prvi pogled deluje kao nespretno nacrtano čudovište iz dečje mašte, Labubu je postao opsesija mnogih i globalni kult – igračka, modni dodatak, umetnički predmet i statusni simbol. Kako je nešto tako neobično uspelo da osvoji svet?
Labubu je delo umetnika Kasinga Lunga, koji je ovu lutku prvi put predstavio kao ilustraciju u slikovnici The Monsters, inspirisanoj nordijskim bajkama i folklorom. Lutka ima duge uši, krzneno telo, oči koje zrače naivnošću i usta puna šiljatih zuba – spoj grotesknog i simpatičnog, koji budi zaziranje, znatiželju i nežnost u isto vreme. Taj neobični balans između ružnog i slatkog poznat je u Japanu kao „kimo-kavaii”, a upravo taj koncept stoji iza uspeha Labubua.
Njegovu popularnost globalno je lansirao kineski gigant Pop Mart, kompanija specijalizovana za kolekcionarske figurice koje se prodaju u takozvanim „blind box” pakovanjima – malim kutijama u kojima ne znate koju tačno figuricu kupujete.
Ova vrsta prodaje izaziva uzbuđenje i zavisnost kod potrošača, sličnu lutriji, a Pop Mart je uspešno iskoristio taj impuls. Najskuplja Labubu igračka je prodata za 130.000 evra. Prema podacima Fajnenšel tajmsa, Pop Mart je, zahvaljujući Labubuu i sličnim figuricama, ostvario prihode od gotovo dve milijarde dolara u 2024. godini.
Mala tajna opsesija
Ali, ono što je Labubu izdvojilo od drugih igračaka jeste njegov viralni status na društvenim mrežama. Kada je Lisa iz grupe Blackpink objavila fotografiju sa Labubu lutkom i nazvala ga svojom „malom tajnom opsesijom”, usledila je lavina. Dua Lipa, Kim Kardašijan, Rijana, pa čak i modeli na revijama Lui Vitona počeli su da se pojavljuju sa ovim čudnim stvorenjem u ruci ili na tašni. Kako piše GQ UK, Labubu je od igračke postao modni detalj i simbol ukusa „onih koji znaju”.
Uprkos rastućoj slavi, Labubu nije pošteđen kontroverzi. Kritičari upozoravaju na potencijalno štetni efekat „blind box” sistema, posebno kod mladih koji razvijaju kompulsivne navike trošenja.
Kineski regulatori već su izrazili zabrinutost, a kako navodi Business Insider, Pop Mart je dobio zvanično upozorenje zbog preterane prodaje tog modela. Osim toga, društvene mreže prepune su komentara kolekcionara koji žale zbog inflacije cena i smanjenog kvaliteta, tvrdeći da „kolekcionari ne mogu više da dođu do retkih primeraka, jer ih preprodavci sve pokupuju”.
Ipak, Labubu ostaje simbol savremenog trenutka. Njegov uspeh otkriva sve više o ljudskoj potrebi za utehom, nostalgijom i pripadanjem. U svetu u kojem vlada preopterećenost informacijama i estetska zamorenost, ljudi se okreću nečemu što je drugačije, neobično i originalno. Kao što piše The Daily Beast, „Labubu je toliko ružan da je postao simpatičan”.
Upravo u tom paradoksu – između nelagodnog i nežnog, ružnog i dragog – leži tajna njegovog uspeha. Labubu nije samo igračka – to je mali otpor uniformisanom svetu lepote.
Izvor: magazin.politika.rs